Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Färdigt kylrum

buteljen

Medlem
Jag skulle vilja ha ett kylutrymme där man kan stuva in vinlådor. De bygga-vinrumsprojekt som oftast beskrivs här på forumet utgår från att man bygger något i ett befintligt utrymme i huset som man gör om till vinkällare. Jag har ekonomiutrymmen på gården där jag skulle kunna bygga något helt nytt. Det behöver inte vara något fancy alls utan typ bara en låda man går in i. Jag kan absolut ingenting om detta :oops:. Jag ser att det finns färdiga kylrum man kan köpa, alternativt så borde man kunna bygga ett rum av färdiga kylrumsväggar och sätta ihop så som jag såg att de gjorde på ICA-kvantum när de byggde ny kyldisk. Är detta något som är (ekonomiskt) görbart? Eller blir det billigare om man låter en byggare regla upp och isolera som det beskrivs i andra trådar här? Ungefär hur mycket skulle ett sådant projekt kosta om man bygger ett helt nytt kylrum (i t.ex mitt stall. Ja jag har pensionerat mina hästar :D) ? Alternativet är att köpa fler vinkylar. Blir det billigare och enklare?
 
Last edited:

Pontus

Medlem
Jag skulle vilja ha ett kylutrymme där man kan stuva in vinlådor. De bygga-vinrumsprojekt som oftast beskrivs här på forumet utgår från att man bygger något i ett befintligt utrymme i huset som man gör om till vinkällare. Jag har ekonomiutrymmen på gården där jag skulle kunna bygga något helt nytt. Det behöver inte vara något fancy alls utan typ bara en låda man går in i. Jag kan absolut ingenting om detta :oops:. Jag ser att det finns färdiga kylrum man kan köpa, alternativt så borde man kunna bygga ett rum av färdiga kylrumsväggar och sätta ihop så som jag såg att de gjorde på ICA-kvantum när de byggde ny kyldisk. Är detta något som är (ekonomiskt) görbart? Eller blir det billigare om man låter en byggare regla upp och isolera som det beskrivs ovan i tråden? Men vad skulle ett sådant projekt kosta om man bygger ett helt nytt kylrum (i t.ex mitt stall. Ja jag har pensionerat mina hästar :D) ? Alternativet är att köpa fler vinkylar, blir det billigare och enklare?
Har du funderat på en jordkällare?
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Jag tänker mig alltså att typ ställa upp en sån här kub i något hörn ...
3706-118-coldroom.jpg
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Det finns ju annars färdiga jordkällare att köpa, bara att gräva, sätta in en källaren och fylla över med jord igen. https://www.sandstromwebshop.se/jordkallare-fardiga-moduler/
En sådan lösning kan ju vara bra. Inte det billigaste kanske, fast vet inte hur mycket det andra alternativen kostar.
Känns som det blir avsevärd dyrare än att ställa in/bygga en kylisolerad låda i stallet/ladan? Men visst är det ett alternativ :)
 

Pontus

Medlem
Nej, borde jag det? :) Skulle det bli enklare och billigare?
Dyrare blir det nog initialt, särskilt om du inte gör en del av jobbet själv. Men du slipper kylaggregat = ett problem mindre. I sämsta fall behöver du en avfuktare för att kapa fukttoppar och en liten frostvakt på vintern.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Dyrare blir det nog initialt, särskilt om du inte gör en del av jobbet själv. Men du slipper kylaggregat = ett problem mindre. I sämsta fall behöver du en avfuktare för att kapa fukttoppar och en liten frostvakt på vintern.
Jag är dålig på att gräva så måste absolut anlita någon för allt jobb :).
Vilken temperatur håller en jordkällare? Varierar det över årstider?
 

Pontus

Medlem
Jag är dålig på att gräva så måste absolut anlita någon för allt jobb :).
Vilken temperatur håller en jordkällare? Varierar det över årstider?
5-12 grader ska typ vara "normalt" över årstiderna. Är man bekymrad över låg temp behövs en frostvakt när kylan är som värst.
 

Ejdern

Medlem
:)Kan inte yttra mig om kostnaderna men en ”kylrums box” är nog billigast. Men hade man fått välja så hade jag själv valt att bygga upp ett nytt hus (eller gjort om stallet) och isolerat de, då du kommer kunna utforma det så de blir mer effektivt samt trevligare. Kylrummen verkar var rätt så fyrkantiga på de jag såg på nätet.

Det finns dock ett problem som du behöver lösa först innan du börjar med allt detta tänker jag. Problemet jag tänker på är försäkring vilket har diskuterats en hel del i olika trådar och om jag vore du så skulle jag se över det innan jag börjar med att leta/fundera på de olika alternativen då ett försäkringsbolag (om du hittar något) kanske ställer vissa krav.
Du får gärna meddela hur de går med projektet samt ifall du får besked från försäkringsbolag avseende att förvara viner utanför ”huvudhuset”, det är många som vill ha ett bra alternativ där :):D
 

Fixfred

Medlem
Det ligger faktiskt två kylrum ute på psauction :D. Just nu 100 kr i bud - kanske ska slå till ...:eek:Visa bifogad bild 21802
Såg dessa , tyvärr är det endast avhämtning och jag antar att du får plocka ner dem själv.
Hade själv ett kylrum vi sålde på vår restaurang. De mindre är riktigt smidiga att plocka ner.

Här har du ett med bra pris som är nytt. https://adexanordic.se/Cold-room-21...wH6Cr0W2xekrWq3krFP3dOPZj-fN2N3caApB7EALw_wcB

De är lite lägre kvalité på grejorna från adexa men du skulle kunna uppgradera kylenheten när den går sönder om 5 år och så har du fortfarande ett schyst kylrum :)
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Såg dessa , tyvärr är det endast avhämtning och jag antar att du får plocka ner dem själv.
Hade själv ett kylrum vi sålde på vår restaurang. De mindre är riktigt smidiga att plocka ner.

Här har du ett med bra pris som är nytt. https://adexanordic.se/Cold-room-21...wH6Cr0W2xekrWq3krFP3dOPZj-fN2N3caApB7EALw_wcB

De är lite lägre kvalité på grejorna från adexa men du skulle kunna uppgradera kylenheten när den går sönder om 5 år och så har du fortfarande ett schyst kylrum :)
Oj, 37000 ink moms för allt inklusive dörr och kylaggregat var verkligen ett bra pris. Det motsvarar ungefär två stora skåp från Vinkylen i kostnad, men ger avsevärt mer volym att lagra i. Hur är det med dessa vad gäller vibrationer och annat som kan störa lagringen. Kan man säga att kylrum motsvarar ett vinlagringsskåp vad gäller sådana aspekter?
 

Fixfred

Medlem
Oj, 37000 ink moms för allt inklusive dörr och kylaggregat var verkligen ett bra pris. Det motsvarar ungefär två stora skåp från Vinkylen i kostnad, men ger avsevärt mer volym att lagra i. Hur är det med dessa vad gäller vibrationer och annat som kan störa lagringen. Kan man säga att kylrum motsvarar ett vinlagringsskåp vad gäller sådana aspekter?
Du måste tillsätta fukt själv i ett kylrum. När det kommer vibrationer är det lite mer i kylrum generellt sätt. Men om du byter till trä hyllor eller lägger in vibrationsdämpande golv så är det lugnt. Sen är just detta kylaggregat gjort för 0-8grader så kanske lite kallt för långlagring men inte helt fel. Går säkert att lösa med en termostat. Dessa kylaggregat låter också betydligt mer än vinlagringsskåp.


Om du har bergvärmen sedan tidigare går det att plocka kyla från borrhålet , detta blir väldigt kostnadseffektivt.
Har ett kylrum i mitt bryggeri som är löst på det viset. Detta är dock isolerat och uppkaklat. inte en kylbox.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Du måste tillsätta fukt själv i ett kylrum. När det kommer vibrationer är det lite mer i kylrum generellt sätt. Men om du byter till trä hyllor eller lägger in vibrationsdämpande golv så är det lugnt. Sen är just detta kylaggregat gjort för 0-8grader så kanske lite kallt för långlagring men inte helt fel. Går säkert att lösa med en termostat. Dessa kylaggregat låter också betydligt mer än vinlagringsskåp.


Om du har bergvärmen sedan tidigare går det att plocka kyla från borrhålet , detta blir väldigt kostnadseffektivt.
Har ett kylrum i mitt bryggeri som är löst på det viset. Detta är dock isolerat och uppkaklat. inte en kylbox.
"Du måste tillsätta fukt själv i ett kylrum." .. varför behöver man inte göra det i ett vinlagringsskåp? :oops:
 

Fixfred

Medlem
"Du måste tillsätta fukt själv i ett kylrum." .. varför behöver man inte göra det i ett vinlagringsskåp? :oops:
Det behöver man om man inte har ett skåp som reglerar det själv ( vilket de dyrare skåpen gör)
Ett kylrum har ingen fuktreglering förutom möjligt vis att det torkar ur, hög fukt gör att grönsaker och annat lätt möglar.
 

Fixfred

Medlem
Det behöver man om man inte har ett skåp som reglerar det själv ( vilket de dyrare skåpen gör)
Ett kylrum har ingen fuktreglering förutom möjligt vis att det torkar ur, hög fukt gör att grönsaker och annat lätt möglar.
Mina vinlagringsskåp har en liten kasette med lekakulor som man heller vatten på och sedan finns det en sensor som berättar hur många % det är :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag tänker mig alltså att typ ställa upp en sån här kub i något hörn ...Visa bifogad bild 21798
Godkväll!
Du verkar ju ha gott om plats så varför ber du inte bara din lokala snickare regla upp ett "rum i rummet" och isolera det ordentligt för att sedan montera lämpligt kylaggregat? En kylrumsmodul känns lite overkill om du inte behöver hänga dina nyskjutna dovhjortar och enhörningar därinne.
-Känns som det måste bli både billigare och snyggare än att släpa dit ett kylrum? Då kan du ju passa på och få det lite snajs på köpet med lite spottar i taket och ett hörn för att sitta och filosofera om vad flaskorna egentligen tänker på när de ligger där i sina lådor...
 
Toppen