Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Får jag blanda in sake (alkohol) i maten?

Hej. Får jag blanda in alkohol som t.ex. sake i mat jag säljer? Jag har inget alkoholtillstånd (serveringstillstånd). Var går gränsen? 2,25%? Tack för svar!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Stämmer bra 2% går gränsen.
tex jag som är chokladtillverkare får man ju kalkylera om jag häller i tex 40% Rom i en tryffelsmet på 1kg så blir det enkel matte att räkna ut vad den slutgiltiga alkoholhalten på min chokladtryffel blir.

Berätta vad du ska smaksätta med Saké ?
Låter spännande, det är själv något man inte direkt används utav så mycket:)
 
Trådskapare
U

utforskaren

Medlem
Stämmer bra 2% går gränsen.
tex jag som är chokladtillverkare får man ju kalkylera om jag häller i tex 40% Rom i en tryffelsmet på 1kg så blir det enkel matte att räkna ut vad den slutgiltiga alkoholhalten på min chokladtryffel blir.

Berätta vad du ska smaksätta med Saké ?
Låter spännande, det är själv något man inte direkt används utav så mycket:)

Ok, tack. :) Kommer nog dubbelkolla med alkoholhandläggaren i min kommun.

I japansk mat. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Då man gör olika sorters DASHI är sakke ofta en central komponent. Alkoholen förångas under tillredning och så länge du kokar/sjuder din sakke ett tag, skulle jag inte ens bekymra mig med att räkna. Ssk som ingångsmängderna normalt är mycket små.

Samma sak då man häller en skvätt söt sakke över sitt sushiris: alkoholen dricks då upp av änglarna.

Vilka rätter, såser, soppor, inläggningar, dippar, tillbehör eller desserter sneglar du mest på?​


Ping Windows och @utforskaren
 
Toppen