Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Får man skriva vad som helst i sin reklam?

thunberg

Flaskfantast
Administratör
I DN idag är det en helsidesannons med Amelia Adamos nya vin. Hur i h-e kan man skriva så ofattbart dåligt och även direkt fel i texten? Hur mycket alkohol är det i en druva? Jag trodde det var sockret i druvan som omvandlades till alkohol men Amelia och hennes kollegor i södra Italien har tydligen kommit på något nytt.
2014-06-27%2009.59.03.jpg


Kul notering att de får ut hela 13,5% med sina druvor med högre alkoholhalt. Om det nu är högre alkoholhalt, spär de då ut vinet för att få ner det till 13,5%?
2014-06-27%2009.59.12.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
I DN idag är det en helsidesannons med Amelia Adamos nya vin. Hur i h-e kan man skriva så ofattbart dåligt och även direkt fel i texten? Hur mycket alkohol är det i en druva? Jag trodde det var sockret i druvan som omvandlades till alkohol men Amelia och hennes kollegor i södra Italien har tydligen kommit på något nytt.
2014-06-27%2009.59.03.jpg


Kul notering att de får ut hela 13,5% med sina druvor med högre alkoholhalt. Om det nu är högre alkoholhalt, spär de då ut vinet för att få ner det till 13,5%?
2014-06-27%2009.59.12.jpg
Så är det när totalt okunniga ger sig på att skriva om vin. Inte direkt förvånad dock. Mycket "design" och marknadspitch, väldigt lite kunskap och relevans. Detta går förmodligen rakt in i hjärtat på okunniga konsumenter. ;)
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag har mailat importören Providential Wines och bett om en förklaring, vi får se vad de orkar svara ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Angående frågeställningen i rubriken: Jag tror att de kan bli tvingade att ändra informationen om det anmäls. Delvis helt vilseledande information rörande alkohol i druvan tror jag inte de kommer undan, däremot beskrivningen rörande smaken kan ju aldrig någon motbevisa oavsett vad vinet smakar. Den kanske för övrigt stämmer dessutom.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Så är det, det är egentligen endast delen med druvorna som är direkt felaktig, resten bryr jag mig inte om.

Mer roligt skrivet från samma importör, detta står under pressektionen, för Adamos alkoholfria bubbel:
” Det känns naturligt och ansvarsfullt att kunna erbjuda alkoholfritt alternativ som passar till god mat och en Sundare livsstil ”.
Så Amelia själv tycker med andra ord att man inte ska dricka hennes alkoholstinna röda då det inte är förenligt med en sund livsstil?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Så är det, det är egentligen endast delen med druvorna som är direkt felaktig, resten bryr jag mig inte om.

Mer roligt skrivet från samma importör, detta står under pressektionen, för Adamos alkoholfria bubbel:
” Det känns naturligt och ansvarsfullt att kunna erbjuda alkoholfritt alternativ som passar till god mat och en Sundare livsstil ”.
Så Amelia själv tycker med andra ord att man inte ska dricka hennes alkoholstinna röda då det inte är förenligt med en sund livsstil?
Annan målgrupp, samma blaska. ;)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
oj! något sådant får inte stå på etiketten av ett vin som säljs på SB antar jag. Vissa regler har man här i EU
Är väl i och för sig inte det grövsta av övertramp och det verkar ju inte heller stå på etiketten. Men ytterligare ett kändisvin från Italien, varför? :(
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
En sundare, inte en sund...
Viss skillnad. :)
Det har du helt rätt i, jag syftade till att man puschar för det "sundare" alternativet (utan alkohol) när man i samma veva stolt skriver att man har ett alkoholrikt vin. Blir lite motsägelsefullt. Känns inte som att man kan tro på en sådan marknadsföring. Lite som "man blir inte fet av att äta på (sätt in valfri hamburgerkedja) men vi har ett GI/light alternativ". Varför behöver man det om det nu inte är någon fara att äta där?
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Fick svar från Åsa på Providential.

Tack för att du uppmärksammat en olycklig annonsformulering. Självklart innehåller druvorna sockerarter som kan omvandlas till alkohol, och inget annat. Eftersom du verkar initierad utgår jag ifrån att du också vet att det, inom EU, är förbjudet att späda ut viner med vatten.
Jo det vet jag, det var mer en fråga om hur man kan kombinera höga alkoholhalter med 13,5% i vinet.

Det vore kul att höra vad du tycker om vinet, om du får chans att prova det!
Hmm.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Vinet saknar säkerligen koncentration och intensitet, och alkoholen skiner därför igenom. Sen tycker ju jag att 13,5 är ganska högt. Fast visst, det är inte 15%...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vinet saknar säkerligen koncentration och intensitet, och alkoholen skiner därför igenom. Sen tycker ju jag att 13,5 är ganska högt. Fast visst, det är inte 15%...
För egen del är det sällan som jag klagar på för hög etanolhalt. Tycker 14 % är ganska lagom för ett kraftigare rödvin (lättare stilar eller vita viner undantaget). Allt handlar väl som vanligt om balans antar jag, samt preferenser.

Rent generellt så är etanolhalten inget jag brukar tänka på annat än när det brister åt det ena eller andra hållet. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fick svar från Åsa på Providential.

Tack för att du uppmärksammat en olycklig annonsformulering. Självklart innehåller druvorna sockerarter som kan omvandlas till alkohol, och inget annat. Eftersom du verkar initierad utgår jag ifrån att du också vet att det, inom EU, är förbjudet att späda ut viner med vatten.
Jo det vet jag, det var mer en fråga om hur man kan kombinera höga alkoholhalter med 13,5% i vinet.

Det vore kul att höra vad du tycker om vinet, om du får chans att prova det!
Hmm.
Lite småspydigt svar kan jag tycka, men du fick i alla fall ett svar - inte dåligt. :)
 

gece

Man vänjer sig.
Angående frågeställningen i rubriken: Jag tror att de kan bli tvingade att ändra informationen om det anmäls.
Jag har svårt att tro att detta skulle fällas, det är ju mer en konstig formulering än en direkt lögn. Det är ju ändå pga druvorna som alkoholhalten blir då hög som den blir. Och på tal om huruvida den är hög eller ej så är den väl ganska genomsnittlig i denna post-parkeriserade era, men för sisådär två tre decennier sedan kunde det väl betraktas som ganska högt?
 

ChristianB

DipWSET
Är väl i och för sig inte det grövsta av övertramp och det verkar ju inte heller stå på etiketten. Men ytterligare ett kändisvin från Italien, varför? :(
Troligen för att det görs mängder av billigt vin i Italien, och rätt mycket i de där varma Apulien-trakterna, vilket man sedan kan sälja för en dyr peng under kändisnamn till en marknad som tror på allt som sägs! ;)
 
Toppen