Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Får man skriva vad som helst i sin reklam?

Magnus L

urydhtfilgukj
Troligen för att det görs mängder av billigt vin i Italien, och rätt mycket i de där varma Apulien-trakterna, vilket man sedan kan sälja för en dyr peng under kändisnamn till en marknad som tror på allt som sägs! ;)
Låter rimligt.

Jag brukade tycka att Italien var spännande i de billigare prisklasserna, många druvor, regioner och stilar. Nu mår jag mest illa när jag kollar på det hållet på bolaget.
 

Peder

Medlem
Över en miljard kronor läggs varje år på alkoholreklam i Sverige. Frågan är om vi inte skulle slippa denna hysteriska marknadsföring och att åtminstone det blev mindre alkoholreklam för vin om Systembolaget läggs ner. Mycket av den reklam vi ser är för att man skall kunna finnas kvar i Systembolagets butiksutbud eller kunna flyttas upp, alternativt att man skall kunna kvala in från BS. Självklart skulle det fortfarande finnas reklam men inte i samma utsträckning. Så den hysteriska marknadsföring vi ser är ett resultat av att vi har ett monopol.

Läser man en tidning i Österrike så är inte varannan sida reklam för vin och där finns vin i små vinbutiker och i matvarubutiker.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Över en miljard kronor läggs varje år på alkoholreklam i Sverige. Frågan är om vi inte skulle slippa denna hysteriska marknadsföring och att åtminstone det blev mindre alkoholreklam för vin om Systembolaget läggs ner. Mycket av den reklam vi ser är för att man skall kunna finnas kvar i Systembolagets butiksutbud eller kunna flyttas upp, alternativt att man skall kunna kvala in från BS. Självklart skulle det fortfarande finnas reklam men inte i samma utsträckning. Så den hysteriska marknadsföring vi ser är ett resultat av att vi har ett monopol.

Läser man en tidning i Österrike så är inte varannan sida reklam för vin och där finns vin i små vinbutiker och i matvarubutiker.
Det är med andra ord hårdare konkurrens i Sverige?
 

ChristianB

DipWSET
Över en miljard kronor läggs varje år på alkoholreklam i Sverige. Frågan är om vi inte skulle slippa denna hysteriska marknadsföring och att åtminstone det blev mindre alkoholreklam för vin om Systembolaget läggs ner. Mycket av den reklam vi ser är för att man skall kunna finnas kvar i Systembolagets butiksutbud eller kunna flyttas upp, alternativt att man skall kunna kvala in från BS. Självklart skulle det fortfarande finnas reklam men inte i samma utsträckning. Så den hysteriska marknadsföring vi ser är ett resultat av att vi har ett monopol.

Läser man en tidning i Österrike så är inte varannan sida reklam för vin och där finns vin i små vinbutiker och i matvarubutiker.
Hm, jag tror att du har fel där faktiskt, att reklamen skulle försvinna om SB läggs ned. Jag tror att skadan redan är skedd, så att säga, för nu för tiden köper Svensson precis det vin som det görs reklam för, alternativt det som nämns i TV. Oavsett var vinet skulle säljas så tror jag att Svensson skulle fortsätta köpa precis de viner som nämns i reklam och media.
På samma sätt skulle butikerna som säljer vinerna vara mer vaksamma på vad som nämns och antaligen jädrigt snabba på att antingen köra en motkampanj med egna viner eller köpa in en större mängd av vinerna som redan har omnämnts. Med andra ord så finns det inget som talar för att reklamen skulle minska bara för att monopolet läggs ned.

Att det finns så mycket reklam för vin i Sverige tror jag också beror på att vi saknar en vinkultur. Vi dricker traditionellt sett öl och sprit (det som har tillverkats här) och har inte någon inneboende känsla för vad som är ett bra vin till det ena eller det andra. Så fort ett vin nämns i positiva ordalag så vill gemene man genast prova och se vad det är för att kanske hitta nästa personliga kick. Det här vet förstås importörer och distributörer så de gör så mycket reklam de bara kan. ;)
 

Peder

Medlem
Hm, jag tror att du har fel där faktiskt, att reklamen skulle försvinna om SB läggs ned. Jag tror att skadan redan är skedd, så att säga, för nu för tiden köper Svensson precis det vin som det görs reklam för, alternativt det som nämns i TV. Oavsett var vinet skulle säljas så tror jag att Svensson skulle fortsätta köpa precis de viner som nämns i reklam och media.

Personligen tror jag att reklamen skulle övergå i en mycket större utsträckning i butikernas reklamblad om det inte skulle lagstadgas emot det på något sätt (vilket skulle vara konstigt, men inget förvånar mig i Sverige). Det skulle också vara bättre i ett folkhälsoperspektiv med vin i reklamblad eftersom vin förknippas mer som något tillsammans med mat istället för som en enskild produkt som bara lyfter fram alkohol som det är i dagens läge när man ser en annons. Självklart skulle det fortfarande finnas kvar tidningsreklam för Lill-Babs, Ernst, Amelia Adamo med mera, men mindre eftersom exakt samma viner inte kommer finnas i olika butikskedjor på samma sätt som nu när det bara är en butikskedja som marknadsför allt vin och kampen om att få sina produkter att kvala in i BAS-sortimentet blir mindre eller att gå från BS till ordinarie sortiment.

Jag ser fram emot vin i kombination med materbjudanden då det bidrar till en sundare syn på alkohol som en måltidsdryck.
spar.jpg
 

ChristianB

DipWSET
Personligen tror jag att reklamen skulle övergå i en mycket större utsträckning i butikernas reklamblad om det inte skulle lagstadgas emot det på något sätt (vilket skulle vara konstigt, men inget förvånar mig i Sverige). Det skulle också vara bättre i ett folkhälsoperspektiv med vin i reklamblad eftersom vin förknippas mer som något tillsammans med mat istället för som en enskild produkt som bara lyfter fram alkohol som det är i dagens läge när man ser en annons. Självklart skulle det fortfarande finnas kvar tidningsreklam för Lill-Babs, Ernst, Amelia Adamo med mera, men mindre eftersom exakt samma viner inte kommer finnas i olika butikskedjor på samma sätt som nu när det bara är en butikskedja som marknadsför allt vin och kampen om att få sina produkter att kvala in i BAS-sortimentet blir mindre eller att gå från BS till ordinarie sortiment.

Jag ser fram emot vin i kombination med materbjudanden då det bidrar till en sundare syn på alkohol som en måltidsdryck.
Visa bifogad bild 1495
Jag förstår vad du menar, men jag tror inte att det kommer spela någon roll. I mitt perspektiv så kommer leverantörer och distributörer (de som gör reklam nu) att fortsätta på den inslagna vägen men kanske med mer riktad reklam till kedjorna och kanske dessutom med fler färdiga lösningar, exempelvis "Det här supervinet med det här superköttet från X!! Fixa lördagens fest med detta paket!!!".

Sedan kommer det givetvis att variera lite mellan kedjorna, på samma sätt som att de marknadsför vissa märken i vissa butiker. Men på det stora hela så tror jag inte att det kommer bli så stor skillnad faktiskt. Den lilla vinboutiquen på hörnet som enbart säljer finewine gör kanske tvärtom och låter bli reklam för att istället särskilja sig från mängden på det sättet; det lite pretentiösa tankesättet "Våra produkter talar för sig själva!" är något som jag finner rätt tilltalande. ;)
 

Peder

Medlem
Jag förstår vad du menar, men jag tror inte att det kommer spela någon roll. I mitt perspektiv så kommer leverantörer och distributörer (de som gör reklam nu) att fortsätta på den inslagna vägen men kanske med mer riktad reklam till kedjorna och kanske dessutom med fler färdiga lösningar, exempelvis "Det här supervinet med det här superköttet från X!! Fixa lördagens fest med detta paket!!!".

Att köra reklam som det här supervinet till superköttet och fixa lördagens fest etc. bygger i så fall på att även marknadsföringsreglerna förändras/tas bort vilket är något som som ofta Systembolaget använder sig av för att måla upp en hemsk bild över hur det skulle bli om monopolet försvann. Om man skulle behålla samma marknadsföringsregler som idag även vid en avmonopolisering så skulle det inte vara möjligt.

Jag har tagit upp det tidigare att man i Finland får sälja öl upp till 4,8 % i matvarubutiker, men bara för det så kan man inte glida in klockan 23.00 på kvällen på 7-Eleven och handla alkohol eftersom jalusier och hänglås förhindrar kunder från att handla alkohol från en viss tid. Så självklart skulle det bli värre om man lagstadgade bort allt kring marknadsföringsregler och öppettider men personligen tror jag vi i Sverige fortfarande skulle ha en restriktiv syn på hur alkohol får säljas och marknadsföring även utan ett statligt bolag som på många orter bara har vin under 100 kronor flaskan på hyllan (med undantag för någon billig skräp-Amarone).
 
Toppen