Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fast sortiment 1 december 2020

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Kan nu rapportera att Pesqueran är mycket trevlig och inte behöver skämmas i den prisklassen.
Ganska duktiga tanniner fortfarande, vill nog prova den över två dagar innan ordentliga noter.
Efter ditt inlägg så var vi också tvungna att testa den:
pesquera valencia.jpg

Pesquera Millenium Gran Reserva 2009: doft av viol, jord, kanel och muskot. Smak av svarta vinbär, björnbär, blåbär, kanel, kryddpeppar och lavendel. Bra tryck i frukten, snygga tanniner och väl integrerade fat. Polerat och elegant. Färdigt för konsumtion. Klart imponerande för att vara fasta sortimentet. 91-92p
Marques de Valencia Gran Reserva 2011: Samma druva, också gran reserva, men där slutar likheterna. Men det är ju i alla fall billigt ;).
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Taylor, Graham, Fonseca och Quinta do Noval finns alla i olika Tawny-versioner hos SB; de är hus som är bra på allt de gör (utom möjligen LBV i fallen Taylor och Graham). När det gäller Vintage Port brukar Taylor anges som mörkast och strävast i stilen, Fonseca (samma ägare som Taylor) har mer elegant stil och Graham är lite sötare i stilen med mjukare tanniner. Åtminstone skillnaden Taylor-Graham går även igenom i Tawny; Graham kan uppfattas som (ännu) lite sötare. Jag brukar gilla Taylor lite bättre, så där vågar jag definitivt gå i god för 10-åringen, som dessutom säljs till ett bra pris.

Dow (ägs av Symington precis som Graham) är också rätt bra överlag. Kopke är rätt bra på Tawny & Colheita, men imponerar inte lika mycket på Vintage Port. Den inhemska portugisiska marknaden är mer intresserad av portviner i Tawny-stil, medan Storbritannien och den övriga engelsktalande delen av världen håller Vintage Port mycket högre. Därför är olika hus lite olika profilerade vad gäller vilka stilar de gör bra, och på vilken price point.

Jag är lite förvånad över "relativpriserna" på 10-åringarna i Sverige, som jag nämnde. Croft lika dyr som Taylor känns fullständigt fel när jag tänker på vad jag brukar tycka om portviner från de husen, och samma sak med Offley lite dyrare än Dow.

Normalt brukar det vara ett ganska tydligt steg upp från 10 till 20, i koncentration och komplexitet, medan 30- och 40-åringarna snarare är äldre och annorlunda än 20-åringarna.

Något jag lagt märke till är att 10/20-årig Tawny Port relativt ofta säljs till kampanjpriser på flygplatser och andra taxfree-butiker. Då kan priserna vara klart lägre än på SB. Det är ju viner där lagringen inte är så noga, så passa på att köpa vid sådana tillfällen även om vinkylen är full och det bara finns lagringsutrymme kvar i garderoben!
Stort tack för utvecklande svar :cigarr:
 

Johpe

Medlem
Om nu Pesquera Millenium Gran Reserva ska finnas i fasta sortimentet så varför finns det inga flaskor i webblagret så man kan beställa online? Den tog slut på bara ngra timmar på min närmaste monopol outlet.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Om nu Pesquera Millenium Gran Reserva ska finnas i fasta sortimentet så varför finns det inga flaskor i webblagret så man kan beställa online? Den tog slut på bara ngra timmar på min närmaste monopol outlet.
Hylla monopolet! De tänker även på lilla dig. Att du ska ha pengar kvar i plånboken till jul :D
 

Skrutt

Medlem
;););)T
Om nu Pesquera Millenium Gran Reserva ska finnas i fasta sortimentet så varför finns det inga flaskor i webblagret så man kan beställa online? Den tog slut på bara ngra timmar på min närmaste monopol outlet.
Tja, igår kväll fanns det 5 flaskor kvar på webbsaldot men nu är det väl slut i lagret. Kanske ”slut i lager” är något som bara inträffar på ”Monopolet” men i annat fall kanske ni monopolmotståndare ska fundera lite mer på vilka argument som är gångbara och vilka som inte är det.
 

buteljen

Medlem
;););)T
Tja, igår kväll fanns det 5 flaskor kvar på webbsaldot men nu är det väl slut i lagret. Kanske ”slut i lager” är något som bara inträffar på ”Monopolet” men i annat fall kanske ni monopolmotståndare ska fundera lite mer på vilka argument som är gångbara och vilka som inte är det.
Nja, jag försökte beställa på eftermiddagen och då var de slut i weblagret.
 

buteljen

Medlem
Oj, då var de duktiga på ”Monopolet” eftersom de redan hade fixat fram fler flaskor när jag var inne och tittade vid 23-tiden. Men de var säkert dåliga ändån.
Vaknat på fel sida idag?? :)
Det kanske är mysteriet med de olika weblagren som återkommit? Tror vi konstaterat förut att beroende på var man bor visas olika lagersaldo upp pga olika fysiska lager
 

Skrutt

Medlem
Tja, kanske för att du svarade mig och jag har inte uttryckt någon kritik men fick mig en skopa ändå :)
?? Du kommenterade saldot utifrån tidigare poster som uttryckte kritik mot SB och sedan min ironi över den kritiken. Då svarade jag på din kommentar om saldot. Det är som du vet så en tråd funkar. Det var ju inte ett pm jag skickade till dig. Så kritiken har du skopat upp från tråden helt på egen hand och tagit åt dig av fri vilja i så fall.
 

buteljen

Medlem
?? Du kommenterade saldot utifrån tidigare poster som uttryckte kritik mot SB och sedan min ironi över den kritiken. Då svarade jag på din kommentar om saldot. Det är som du vet så en tråd funkar. Det var ju inte ett pm jag skickade till dig. Så kritiken har du skopat upp från tråden helt på egen hand och tagit åt dig av fri vilja i så fall.
Oj då. Ja då får jag be om ursäkt :)
 

Johpe

Medlem
;););)T
Tja, igår kväll fanns det 5 flaskor kvar på webbsaldot men nu är det väl slut i lagret. Kanske ”slut i lager” är något som bara inträffar på ”Monopolet” men i annat fall kanske ni monopolmotståndare ska fundera lite mer på vilka argument som är gångbara och vilka som inte är det.
Vadå monopolmotståndare? I vilken del av mitt inlägg läste du att jag var monopolmotståndare?
 

Skrutt

Medlem
Vadå monopolmotståndare? I vilken del av mitt inlägg läste du att jag var monopolmotståndare?
Sorry, borde citerat Johan Blom, vars kritik är mer uppenbar, istället. Jag lurades nog av att beskrivningen ”monopol” och liknande ordformer brukar vara ett öknamn på Systebolaget som används av motståndare till monopolställningen.
 
Last edited:
Toppen