Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fasta nyheter december 2015

magnum

Epernay, Frankrike
Håller med om att det låter i minsta laget. Fast å andra sidan varför skulle de inte kunna ha ett pris på drygt 100SEK?
Det kan bara förklaras på tre sätt som jag ser det.
1. Importören har fått till en grymt bra deal med producenten vilket ger en avans.
2. Importören dumpar priset för att få in det i SB standard, då utan avans.
3. Det är en annan variant (försvenskad?) än den vanliga vilket ger helt andra förutsättningar ekonomiskt.
Visst allt är möjligt!
 

Skrutt

Medlem
Luigi Baudana Barolo 2011 för 259 kr verkar helt otroligt bra pris. Mindre än hälften mot genomsnittet på winesearcher. Man börjar misstänka att det ligger något i misstankarna om cuvée systembolaget från Vajras sida. Vi har diskuterat detta på FW förut....
Det borde väl inte vara omöjligt att få ett svar på varför Systemets flaskor m Barolo Albe ser annorlunda ut än på andra håll i världen och på flaskorna från 2007. Kanske skriver jag o frågar när jag får tid.
 

Larseman

Medlem
Me
Det borde väl inte vara omöjligt att få ett svar på varför Systemets flaskor m Barolo Albe ser annorlunda ut än på andra håll i världen och på flaskorna från 2007. Kanske skriver jag o frågar när jag får tid.
Men 2007 var väl ännu billigare på SB och hade samma utseende som i övriga världen eller..?
Tänkte du fråga Vajra eller SB?
 

Skrutt

Medlem
Har som sagt lite ont om tid, men vem siom är uppköpare på SB är lätt att hitta.

När det gäller flaskorna fr. 2007: introduktionserbj? Ny förhandling?
 
Last edited:

jrick

Medlem
På tal om Barolo Albe, hur kan det finnas 11 flaskor av 2013 hos CT-användare, ett vin som inte är buteljerat än och som får släppas på marknaden först i början på 2017 :confused:
https://www.cellartracker.com/m/wines/2163155
Jag har noterat att det inte är helt ovanligt att folk som köpt Langhe Nebbiolo och ser ordet Barolo någonstans på flaskan lägger in vinet söm en Barolo - inte enbart i Vajra utan generellt.
 

Vino fino

Medlem
Man ska passa sig för italienska viner generellt och vissa appellationer i synnerhet (brunellogate, metanol :D och annat).

Kan inte låta bli att klippa in en snutt från det bästa Simpsonavsnittet någonsin--- när Bart är i Frankrike och larmar gendarmeriet om fusk i viner.

 

Dexter

Medlem
Skämt åsido så är 175 bagis ett uppseendeväckande pris. Billigast på jorden? Kostar runt tvåhundringen i Kalifornien, och över 250 bagis i resten av Europa.

Systembolagets offert låg antagligen på 150-175kr Napa Cab årgång 2012, så då är det ju upp till producent om man vill vara med,
Sedan får säkert både producenten och leverantören minska sina vanliga marginaler om man ville vara med på offerten, å andra sidan så får man kanske möjlighet att sälja en större volym på en gång. Och på så sätt minska fraktkostnader mm.
 

Vino fino

Medlem
Systembolagets offert låg antagligen på 150-175kr Napa Cab årgång 2012, så då är det ju upp till producent om man vill vara med,
Sedan får säkert både producenten och leverantören minska sina vanliga marginaler om man ville vara med på offerten, å andra sidan så får man kanske möjlighet att sälja en större volym på en gång. Och på så sätt minska fraktkostnader mm.
Kan vara så. Men jag tror att Black Stallion har kvalat in på försäljning från BS. Men du kan absolut ha rätt--- jag har inte läst lanseringsplanerna för Q4 2015.

Hursomhelst: marginalerna är misstänkt små, om det är samma vin som säljs för helt andra priser i resten av världen.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Angående Luigi Baudana Barolo 2011 så har jag talat med importören som hävdar att det inte är någon skillnad mellan det här vinet och det som visas på ex. Wine-Searcher. De motiverar priset med att de har satt lägre marginaler samt att de kanske fått ett bättre pris av producenten. Med andra ord borde det bara vara att fynda på!
 

westcat

Medlem
De som kvalat är inte med på listorna över nyheter, och om man kvalt så brukar de ju höja priset efter man fått butikstäckning;-)
Vet att de precis bytt importör. Har säkert tokpressat marginalerna för att få in det i ordinarie / på offerten som var ute. Drack alla deras viner på en provning tidigare i år, var riktigt trevliga så 175 är ett bra pris!

EDIT: Tror de vann offerten INNAN bytet så kan säkert vara så att den höjs första möjliga...
 

Skrutt

Medlem
Angående Luigi Baudana Barolo 2011 så har jag talat med importören som hävdar att det inte är någon skillnad mellan det här vinet och det som visas på ex. Wine-Searcher. De motiverar priset med att de har satt lägre marginaler samt att de kanske fått ett bättre pris av producenten. Med andra ord borde det bara vara att fynda på!
Bra jobbat, men "inte är någon skillnad mellan det här vinet" och vilket vin på CT & WS? Ska man tänka att det är 2011 Luigi Baudana Barolo Baudana (snittpris 560 kr) eftersom namnet påminner mest om detta eller är det 2011 Luigi Baudana Barolo Serralunga d'Alba (snittpris ca 400 kr) eftersom ursprunget på Systembolagets flaska preciseras till Serralunga? Det känns viktigt eftersom lagringsperspektiven verkar skilja sig åt så att det senare vinet inte verkar vara samma långtidsinvestering. Kan Thunberg, som visst har druckit 2011 Luigi Baudana Barolo Serralunga d'Alba, tipsa?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag provade vinet på Italienska vindagen och som jag förstod det så är det 2011 Luigi Baudana Barolo Serralunga d'Alba det rör sig om. Fast när jag jämför med min bild från mässan med den som ligger på CT så ser de lite olika ut. Avgör själva, min bild nederst.
536221.jpg
2015-11-21 19.24.58.jpg
 
Toppen