Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fasta sortimentet (FSN) - Juni

Festen fortsatte efter FSB (de viner som kvalat in till fast sortiment från beställningssortimentet) med FSN (fast sortiment). Skillnaden som jag förstår det är att FSB har valts ut baserat på att de efterfrågats av konsumenter medan vinerna nedan är noggrant utvalda av bolagets inköpare. Ett naturligt experiment har skapats där det ges tillfälle att bedöma vilka av dessa två kategorier vinkännare som är bäst på att plocka fram kvalitetsgrejer i de lägre prisklasserna! Vilka vann - de galna konsumenterna eller vin-byråkraterna i sitt boxvinstorn? Avslöjas på slutet.

En trio alkoholfria grejer som får mig att vilja påminna om all bra läsk, juice, cider, must, lemonad, mineralvatten, alkoholfri öl etc som finns därute.
Nosecco 45 kr
Kryddiga gröna bär, extremt bubbliga bubblor. päron, muskot, ingefära. 70

McGuigan Delight Moscato 59 kr
Söta muskat-druvor. Precis som det låter. 72

Black Tower Rosé Non Alcoholic 49 kr
53. Ja, det var svårt att avgöra om detta eller Apothic Inferno i FSB-släppet var värst. Ser fram emot second opinions.

Några boxar
Moncaro Dragunera Organic White (1,5 L Box) 2017 129 kr
Hård och kryddig och som att tugga gräs. 71

Galodoro (3L Box) 2017 179 kr

Fräsigt vitvin av den enklare sorten. 72

Och annat smått och gott

Clisson Muscadet 2013 137 kr
Enkel, citrus, mjuk och litet batonnage-tjock i munnen, syran kommer sen. 79

Graf von Schönborn Silvaner 2017 119 kr
Krusbär och lemonad, liten kolsyra på tungspetsen, kryddig, syradriven, inte dålig men behöver nog ligga till sig några månader. 81

Langenloiser Steinmassel 1ÖTW Riesling 2016 199 kr
Härligt äpplig och med minst tre-fyra mogna grapefukter. Från Bründlmayer. Bra driv, energi, medium kropp, långt oförlåtande sorbet-liknande slut. 85-86

Grasevina Kutjevo 2016 79 kr

Badboll och gräsmatta. Litet enkla syror, väldigt syrligt slut. 78-80

Jose Galo Varietal Verdejo 2017 87 kr
Grönfräsig näsa med litet ahlgrens bilar och krusbärskart. Enkel och hård verdejo-syra. Inget för finsmakarn men absolut något när du vill känna av var tandköttsranden slutar. 79-80

Canaletto Sauvignon Blanc 2017 79 kr
Gräsig nya zeeland style SB. Enkel men inget fel. 77-78

Aubrade Le Prestige (släpps i hel och halv flaska för 109 resp. 59 kr) 2016
Besk och trött med litet för mjuk mitt och hårda syror på slutet. 72-73

Château Ka Source Blanche 2015 119 kr
Fet kropp med låg syra. Konstig näsa men det är ändå litet spännande. Mjölk, vita vinbär, lego. 77-78

MiM Natura Xarel-lo 2017 99 kr
Badboll!!! Bra syra och tät kropp, hänger ihop. Väldigt mycket omogna citroner. Litet omogen lime också. Vet inte riktigt faktiskt. 78-79

Frankland Estate Chardonnay 2017 99 kr
Ståltankschardonnay. Litet beska äpplen och hård citronsyra men ren och korrekt. 78-80

Church Road MacDonald Series Chardonnay 2016 179 kr
Rökig, grillade citroner, bra syra och hänger ihop fint i munnen. Inte så dumt. 84-86

Brochet (37,5 cl) 2015 129 kr

Komplex och kryddig, rökt fisk, honungsmelon, rätt mycket av allt. Inte lika bra som det vinet söta i FSB-sortimentet vid samma provning (juni). 82

Sankt Anna Pinot Noir Rosé 2017 99 kr

Fräsch sval doft av källare, massor med syrliga gräsiga bär i munnen, detta är rätt mycket smak. Litet sötsyrlig finish. 76

Rosé vom Zweigelt 2017 99 kr

Betydligt blekare i färgen än de andra rosevinerna. Doften är litet udda, bra syra. Litet enkel finish. Ingen saft-rose. 76

Tenuta Orestiadi Rosato 2017 69 kr
Godisnäsa, trött mitt, litet kryddiga kartiga gröna bär på slutet. 75

Monte Ory Rosé 2017 82 kr

Mer basisk, kryddig, flat, en grön citron. Sura godisar. 74

La Lezardière 2017 148 kr

Spännande näsa och mer vinos känsla i munnen men allmänt besk och trist. 73

Jacob's Creek Le Petit Rosé 2017 99 kr

Massor av syra och lätt och frisk. Enkel och inget att ogilla. Dock inget stort vin för det. 76

Zola Rosé Pinotage 2017 79 kr

Litet mer sötfruktig än de andra. Enkel och trist. 72

De Pietri Lambrusco di Sorbara 2017 79 kr
Lysande röd färg. Lätt hallonsaftig och mellan detta och rosevinerna är det verkligen hugget som stucket. 76

Raoul Clerget Côte de Nuits-Villages 2016 (släpps i både hel och halv flaska för 189 resp. 107 kr)
Söta jordgubbar men framför allt plommon och björnbär. Vanilj. Väldigt framåt doft som är charmig och varmfruktig. Kryddig och litet ström från eken på slutet men mjuk och modern och varm frukt annars. Rätt trevlig halvflaska för de tillfällena då det är mer lämpligt. 84-85

Belsito Frappato 2016 99 kr

Klister, luktsuddisar, florala toner, gräsig, rätt trevlig näsa. Mjuk i munnen, medium kropp, bra syra, litet grepp på slutet. Rätt fin. 84

Loimer Zweigelt 2016 119 kr

Någon har smält litet vitchoklad i flaskan. Doftar som en Gino. I munnen däremot är det torrt och stramt och fint med hög syra. Känns kanske inte riktigt som den hänger ihop helt och hållet. Men möjligen växer den ihop? Känns som om den hade kunnat var utan ekfat. 82-84

Dogliani Superiore DOCG 2016 159 kr

Litet piptobak, körsbär, bra syra och grepp och saftigt slut men kanske litet för tunn? 82

Terra Organic Reserva Mavrud Cabernet Franc Merlot 2016 79 kr

Salmiak upphöjt till tre på ett knastertorrt slut tar helt över tyvärr. Innan dess var det en hel del svart vinbärstrevligheter på näsan. 78-79

3 Amigos 2017 59 kr

Litet varm frukt och en hel del fat på näsan. Överdrivet fatad och bångstyrig syra. 76-77

Terres Negres 2015 149 kr

Björnbär på näsan. Litet enkelspårigt slut med hård syra. Annars helt ok. Lättare i kroppen än vad jag först trodde. Torrt rödpang. 79-80

Frei Joao 2013 99 kr

Surölskörsbär på näsan på ett högst trevligt sätt. Rätt mörk färg och en hel del kropp men på grund av fin syra och bra balans så lyfter det. Inte så komplext. 80

Quinta dos Castelares 2016 89 kr

Lakrits, ostädad swimming pool, och mörk choklad på näsan, och riktigt extraherat i munnen. 76-78

Savanha Winemakers Selection Merlot 2017 89 kr

Knallpulverpistoler i båda händer, som om det vore rena OK corral. Försvinner snabbt från glaset. Kvar blir en svartvinbärsaktig, och litet surkartig grönhet. Slutet är väl enkelt. 78-79

Leaping Horse Merlot 2016 89 kr

Litet ljusare och lättare än de fem vinerna innan. Nässlor, äppelglögg, bärig, ekfat. Väldigt mjuk i munnen och med litet svaveltändstickor på slutet. Litet menlös. 77-78

Scattered Earth Cinsault 2017 99 kr

Sura körsbär, jenka, bärig. Syradriven, rätt spännande, fräsig och gräsig. Rätt udda faktiskt. 82-83

Berry (Australian Wine Company) 2017 89 kr

Härlig näsa med mycket bär (duh!) och vanilj: bra punch, ok balans, driv, rätt fyllig och med mycket som händer - litet sötsur sås och mörka parliner, men håller hela vägen. Inbjudande mjuk och bärig men bra. Detta kan nog bli en storsäljare. 83

Hussonet Gran Reserva Cabernet Sauvignon 2015 129 kr

Litet garvsyra och magsyra på näsan. Något laktiskt som gått snett. Tät i munnen med lakrits, grafit, mörk choklad. Inget fel där. Men helhetsintrycket är sådär. 77-81

Ja, vilket lag vann då? Svårt att säga. Det känns kanske som att både de riktiga bottennappen och den enda höjdaren (samt i och för sig den trevliga Cornasen från Delas) hittades i FSB, medan FSN höll mer jämnlåg kvalitet. Men det är verkligen som att välja favoritlag i division sju. Enstaka passningar slår väl ut och då och då glänser det till men på det hela taget är det inget som lämpar sig som publiksport.
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
De Pietri Lambrusco di Sorbara 2017 79 kr
Lysande röd färg. Lätt hallonsaftig och mellan detta och rosevinerna är det verkligen hugget som stucket. 76
Jag som är lite nyfrälst Lambrusco-drickare känner att det är trist med en så pass billig historia... Ett vin för dubbla priset hade definitivt varit av klart annan kvalité. Men men, det är väl som vanligt med de fasta lanseringarna. :(
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Lysande recensioner (och sarkasm), som vanligt! Dessa provningar fick mig att tänka på Jackass av någon anledning... Modigt att utsätta dig för detta i vetenskapens tjänst :)
Inspirerad av tidigare utflykter som @Patrik Sellin gjort kände jag trycket. Jag tror att det får bli någon sorts undantagsvisa experiment... detta är ändå ett forum för fine wines... :) I rättvisans namn måste jag dock göra följande disclaimer: Alla viner som får 80 poäng eller mer är fullt drickbara. Och man ska inte underskatta risken för att enstaka rätt ok viner nedklassats en poäng eller två på grund av sällskapet. Möjligen gick jag litet överstyr. Men vissa grejer (typ de som fått poäng mellan 51-73) är ju av den art att man undrar hur någon kan välja detta i stället för ett glas vatten.
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Jag som är lite nyfrälst Lambrusco-drickare känner att det är trist med en så pass billig historia... Ett vin för dubbla priset hade definitivt varit av klart annan kvalité. Men men, det är väl som vanligt med de fasta lanseringarna. :(
då får jag tipsa om Concerto Reggiano Lambrusco (2016) som släpptes i mars. I sin stil (i.e. Lambrusco) var den bra, kanske till och med riktigt bra. Är ingen Lambrusco fan men det var stor skillnad mellan dessa två. Samtidigt, denna var ju rena ljusa hallonsaften så de har litet olika stil där Concerto Reggiano ändå är mer seriös.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Inspirerad av tidigare utflykter som @Patrik Sellin gjort kände jag trycket. Jag tror att det får bli någon sorts undantagsvisa experiment... detta är ändå ett forum för fine wines... :) I rättvisans namn måste jag dock göra följande disclaimer: Alla viner som får 80 poäng eller mer är fullt drickbara. Och man ska inte underskatta risken för att enstaka rätt ok viner nedklassats en poäng eller två på grund av sällskapet. Möjligen gick jag litet överstyr. Men vissa grejer (typ de som fått poäng mellan 51-73) är ju av den art att man undrar hur någon kan välja detta i stället för ett glas vatten.

Var det träning inför provningen den 8:e maj? (alla roséviner i fast sortiment) ;)
 

ChristianB

DipWSET
då får jag tipsa om Concerto Reggiano Lambrusco (2016) som släpptes i mars. I sin stil (i.e. Lambrusco) var den bra, kanske till och med riktigt bra. Är ingen Lambrusco fan men det var stor skillnad mellan dessa två. Samtidigt, denna var ju rena ljusa hallonsaften så de har litet olika stil där Concerto Reggiano ändå är mer seriös.
Fint av dig! Jag har dock redan druckit en och har ytterligare en i kylen! :D Mycket bra!
 
Toppen