Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fasta sortimentet - September (FSN)

Så var det dags för ännu en nedstigning i det inferno där de allra flesta svenska vinkonsumenter hittar sina fredags- och lördagsviner. Som vanligt provades nya viner som valts ut av systembolagets inköpare (FSN) samtidigt som de viner som genom en gemensam insats från konsumenter, importbolagens reklampengar, och kanske någon ytterligare och mindre transparent algoritm, kvalat in från beställningssortimentet till det fasta sortimentet (FSB - se separat tråd). Dessa viner släpps i september så det kan ju kännas litet tidigt att redan nu börja fundera över vilka 59 kronors-viner som bäst passar till höstens grillade dovhjortsfilé på 60-årskalaset.

Grundfrågan är - för att parafrasera Leif Östling - vafaan får jag för pengarna? I detta fall är det enkla svaret: man får ungefär vad man betalar för. Sen är det en svår konst att hitta några viner som med det härliga amerikanska uttrycket kan sägas "punch above their weight class". Där bör man helt klart ta professionell hjälp innan man ger sig in i butikerna en fredag efter jobbet. Alla 89-kronorsviner kan inte rekommenderas. Kanske borde detta också tryckas upp som allmän varningstext på flaskorna?

Några spaningar, för den som inte orkar ta sig igenom en skog av smaknoteringar för viner som typ får 78 poäng:
- Det finns några bra grejer gömda i allt det mediokra. Dessa viner kostar antingen tre gånger så mycket eller kommer från typ Sydafrika och Chile. Inte så konstigt när man tänker efter.
- Den nu snart tio-åriga trenden med slankare och mer syrliga, mindre extraherade, viner har börjat slå igenom till och med i det fasta sortimentet. Absolut inte en majoritet av vinerna men i alla fall några. Kan jag spåra litet av ett folkbildningsideal hos inköpsavdelningen?
- Om jag ska samla ihop en fyrklöver viner som faktiskt är riktigt trevliga så blir det Duménil 2007 (skumpa för 359 kr), Fonseca Guimaerens 2008 vintage Port (339 kr för 75 cl), Delaire Graff Chenin Blanc 2016 (179 kr) och Garage Wine Carignan 2015 (229 kr),
- I kategorin pr**v*rd* viner hittar jag klassiska Dehesa la Granja i bra årgång (2012) för 119 kr, Cacique Maravilla Pipeño Pais 2017 för 99 kr (i stilen som en jura-röding fast från Chile!), Loxarel A Pél Classic (stramt bubbel från Penedes, anti-prosecco) för 99 kr samt en enkel, och inte alltför klibbig, söt från Jurancon, Chateau de Rousse, för 119 kr (37,5 cl) samt knivskarpa Kir-Yianni Assyrtiko 2017 för 99 kr.

Duménil Brut Millésimé Premier Cru 2007
- 359 Kr
Bra bubblor, gräddig mousse, gräddig och vaniljig smak. Champagne för nybörjare. Men så mycket godare än mycket annat på denna provning. Brödig och karameller på näsan. Kort och enkel finish men smarrig och drickfärdig årgångsskumpa som ändå är rimligt prissatt. 88

Loxarel A Pèl Classic Penedes Brut Nature Reserva 2013
- 99 Kr
Intressant näsa med kul komplexitet. Stram och riktigt torrt bubbel från Penedes med noterbar "Brut Nature" finish. Mer för ostronen än för något annat skulle jag säga. Och för under hundringen är det ju ingen fara om man köper en flaska på prov. 85

Bourgogne Chardonnay Vignerons des Terres Secrètes 2016
- 269 Kr
Tvålig, basisk, saknar syra, trist finish. Näsan mer intressant. 78

Schömehl Riesling trocken QbA 2017
- 79 Kr (375 ml)
Grönäpplig till tusen, grape, päronglass. Krusbär på finishen. 81

Schömehl Riesling QbA trocken 2017
- 139 Kr (75 cl)
Samma, kanske litet mjukare konstigt nog? 81

Deep Roots 2017
- 89 Kr
Småsur Pfalzare med mycket granny smith. Mycket smak, men också litet för mycket just småsur granny smith för mig. 79

Leva Chardonnay Miscet Dimiat & Muscat 2017
- 69 Kr
Saknar syra, fet tunn. Tvål. Pumpa. Kemisk. Dåligt godis. Bulgar. 70

Haut Marin Cuvée Fossiles 2017
- 75 Kr
Från Gascogne. Suura patroner. 71

Kir-Yianni Assyrtiko 2017
- 99 Kr
Salt, frisk, fin. Mineralstinn. Rätt oförlåtande just nu. Provningens andra ostronvin. Krävande. Kanske bra om detta får några månader på sig för att mjukna. Bra vin för pengen. 85

Pinot Grigio Piera Martellozzo 2017
- 89 Kr
Litet trött, grapefrukt, citrus. Kryddig slut. 80

Underwood Pinot Gris 2017
- 119 Kr
Alltför gamla mandariner som inte var mogna när de plockades. Dock: rätt bra balans i kroppen, textur, ok finish. 79-80

Verus Vineyards Sauvignon Blanc 2017
- 119 Kr
Enkel druvtypisk icke ekad sauvignon blanc. Rätt ok får man ändå säga. Slovenare. 82

Château Valoux 2016 - 169 Kr
Rökt korv. Bonvax. Rätt komplex näsa. I munnen är det OK. 84

Glen Carlou Sauvignon Blanc 2018 - 99 Kr
Sämre exempel på SB, litet trött frukt. Sötsur. Kapstaden. 77

Nederburg Organic Chenin Blanc 2018
- 89 Kr
Kryddiga krusbär. Kul näsa. Trött kropp och saknar stringens. Western Cape. 79

Delaire Graff Chenin Blanc 2016 - 179 Kr
En lisa för själen. Lanolin, vanilj, gula frukter, komplex och fin. Rätt charmig. Gillar detta. Swartland delivers. 87

Tobia Blanco Barrel Fermented 2016
- 59 Kr (375 ml)
Enkel, trist vit rioja. 71

Tobia Blanco Barrel Fermented 2016
- 99 Kr (75 cl)
Nej. Faktiskt inte heller i helflaska. 71

Tukma Gran Torrontes 2016
- 179 Kr
Grönstjälkig, örtig och spetsig, inte superkul, men handen på hjärtat så har jag sällan hittat någon Torrontès som jag gillar riktigt mycket, det finns ett drag av Sioux City Sarsaparilla över det hela som påminner om bättre ekologisk tandkräm. Från Salta. 79

Jurançon Chateau de Rousse 2016
- 119 Kr
Saknar litet syra men är ju bra. Fet och litet myskig. Gillar detta. Även om inte syran är skyhög eller alltför komplex. 86

Il Conte Rosso (Terre Siciliane) 2017
- 199 Kr
Paprika, björnbär och ok näsa med frukt. Litet sötsur. 76

Château la Carelle 2016
- 269 Kr
Pepprig, tunn. Ok syra. För en box så. Blaye Côtes de Bordeaux, vilket i sig är ovanligt att hamnar på box. Men det betyder inte att jag rekommenderar denna ändå… 78

Gisselbrecht Pinot Noir Tradition 2017
- 139 Kr
Transparent varmröd färg. Frisk doft, nytvättade lakan. Rabarberkräm. tranbär. Litet tunn kropp, bra syra. Lingonbärig. Liten krydda. En liten obalans mellan den strama och syrliga finishen, den något tunna frukten och vad jag uppfattar som en mjukare ansats. Ändå inte så pjåkig, särskilt inte i sällskapet. 83-84

Cacique Maravilla Pipeño Pais 2017
- 99 Kr
Ljusröd. Juratoner. Som en poulsard. spännande. Körsbärskärnor, Röda vinbär. Driven syra. Lätt och friskt. Gillar detta. Helt otippad. 99 kr från Chile. 11,5 % alk. 85-86

Faustino Rivero Ulecia Joven 2017
- 59 Kr
Lilaröd och mörk i färgen. Varmbärig. Mjuk, mjölkchoklad och björnbär. Ok balans. Litet sötsur sås men faktiskt ett helt korrekt vin. För 59 kr. 78-79

7 Fuentes Suertes del Márques 2016
- 149 Kr
Så får jag en chans till med detta vin. Luktar ungefär lika mycket avlopp nu som tidigare, men nu är jag i alla fall förberedd på det. Inget fel på kroppen. Har en liten alkoholstickighet. Driven av syra men också tanniner. Ljus i färgen och bärigheten är kryddig och litet åt det syrliga hållet. Fortfarande inget för mig tyvärr, även om jag sett hur vinsverige haussat detta på flera olika håll och kanter. Prövar att hälla upp ett litet glas som får stå i ett par timmar under tiden jag provar övriga viner, återkommer till det några gånger men den reduktiva karaktären är inget som helt luftas bort. 79-84 beroende på hur mycket man tycker om doften av avlopp.

Saveron Corvina 2017
- 89 Kr
Friskt och bärigt, rätt lång efterklang, lättare sortens rödvin. Fat? Något för smörig i munnen. 80

Sachia Perricone 2017
- 89 Kr
Mörkare röd färg. Litet thinner och malkula. Hög syra, frukten spelar andrafiolen. Återigen ett syradrivet lättare rödvin. Tydligt att vinpendeln har svängt. Kräver mat, men inte dålig. 82-83

Syrocco Syrah Alain Graillot 2015
- 139 Kr
Sex stycken litet mer mörkfärgade viner följde på den lätta introserien. Helt har tydligen vinpendeln inte svängt - i alla fall inte vad gäller Marockanska viner. Denna med litet lakrits på näsan. Nyputsade läderskor. Björnbär, ok syra, tät. Håller ihop men litet beska och stickig (svavel?) på slutet, varma bär. Inte lika bra denna gång som 2014. 81-82

Vinus Syrah Jean-Claude Mas 2017
- 79 Kr
Liljekonvaljer, blommig. Hetta, litet hård syra. Något obalanserad. 78

Portuga Reserva Quinta do Conde 2016
- 59 Kr
Läderkula, inälvspaj. Hårt extraherad. Ingen lättviktare. 74

Portuga Reserva Quinta do Conde 2016
- 119 Kr
Samma trista input som förra. Hård och besk. Kräver grillat kött men vet faktiskt inte ändå om det hjälper. 74

Chafariz D. Maria 2017
- 68 Kr
Litet krusbärsvatten, omogna vinbär, övermogna björnbär. Kort. 75

Dehesa La Granja 2012
- 119 Kr
Angenämare doft än de tidigare i serien. Pepprig. Örtig. Fatad, känner eken på slutet, liten hetta, men håller ihop. Bra tryck. Bra syra. Detta kunde vara något för en kryddig kalops eller sista grillen. Bra version av detta vin. 84

Cantaburros Roble 2016
- 139 Kr
Fortsatt mörkröda i färgen. Nymålad akrylfärg. Billigt smör. Litet tjära men annars smörig varm frukt och ett ordentligt bett i lakritsstången på slutet. Enkel men inte helt tokig. 79-80.

Les Passionnés Domaine Laougue 2015
- 99 Kr
Obalanserad och märklig från Madiran. Mycket uttorkande tanniner, litet svavelosande. Vanilj. 73

Kleine Zalze Red Blend 2017
- 89 Kr
Örtig, nästan gräsig i tonen. Mjukt fruktig. Plommon. Kryddpeppar. Litet för surt slut, drar ner, fram till dess helt ok. 78

Long Beach Merlot 2017
- 95 Kr
Ett tydligt snäpp upp i fathanteringen som är generös. Men givet det är det en behagligare näsa än flera av de andra vinerna. Mjuk ansats följt av tuff syra - känns som två helt olika komponenter. 79

Starmont Merlot 2014
- 199 Kr
Brunröda kanter. Mintig. Ren frukt vinbär, plommon. Sammetsmjuk först och sen rätt mycket struktur på slutet. Litet osammanhängande. 81

Swings & Roundabouts Cabernet Sauvignon 2016
- 118 Kr
Stram, strukturerad och inte helt överexad cab. Ren i frukten, litet väl stram kanske med hög syra. Och röd bärighet. Intressant men kräver mat. Och kanske ett halvår i garderoben. 82

Garage Wine Carignan 2015
- 229 Kr
Litet slånbär, julkryddor, en helt igenom mörk bärighet som slår igenom likt en parfym. Tät frukt, bra längd, rätt hög syra. Gillar detta. Inget blygt vin, men yummy. Tänk bbq pork chops. 87

King’s Garden Shiraz Grenache Mourvèdre 2016
- 119 Kr
Stort vin, mycket fat, mycket forward frukt. Men bra balans. Om du gillar stora viner från Australien är denna mer än godkänd. 83

Luca Beso de Dante 2015
- 199 Kr
En sån där supertung flaska… Varmt röd i färgen. Knäckig, kirsch, litet lakrits, moccha. Mörk choklad. Rätt parfymerad på ett härligt sätt. Faktiskt några mognadstoner så skulle inte spara detta. Stort vin men gott och hyfsat balanserat. 83-84

Garzón Reserva Tannat 2016
- 119 Kr
Häst och vagn med gamla läderdetaljer. Friska blå bär, litet fat. Mjuk ansats men sen kommer all struktur. Förtäres enbart med grillad biff, inte för mör. Bra i sin stil. Inte bara struktur. 81-82

Fonseca Guimaraens Vintage Port 2008
- 339 Kr
Finfin port. Ett riktigt djup och en finfin balans i detta. 88-90
 

Christer J

Medlem
Så jag tog pris och poäng för de 75cl Omar angav ovan och gjorde en figur.
Om man ändå hade orkat skriva i namnen så skulle ju någon liknande figur vara visuellt tilltalande (då skulle man se namnet vid respektive punkt). Varje punkt är ett vin med pris och poäng, exempel längst till höger, Fonseca Guimaraens Vintage Port 2008 - 339 kr och 88-90 poäng (om poängintervall så angav jag det högsta värdet)
upload_2018-6-27_14-45-26.png
 
Last edited:
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
@Omar Khayyam cacique maravilla pipeno ser kul ut, ser att den har 15% vilket kraftigt skiljer sig från en bra Poulsard - nåt du tänkte på?
Hittar dock också info på nätet, inklusive på producentens egen hemsida, om 15% för 2017 och 13,6% för 2016. Måste vara något vajsing. Får reda i detta. Men det vin jag recenserade hade inte 15% alkohol det är jag rätt övertygad om. Spännande.
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Så jag tog pris och poäng för de 75cl Omar angav ovan och gjorde en figur.
Om man ändå hade orkat skriva i namnen så skulle ju någon liknande figur vara visuellt tilltalande (då skulle man se namnet vid respektive punkt). Varje punkt är ett vin med pris och poäng, exempel längst till höger, Fonseca Guimaraens Vintage Port 2008 - 339 kr och 88-90 poäng (om poängintervall så angav jag det högsta värdet)Visa bifogad bild 13534
Vänta till dess att jag fått in del 2 FSB... där var det några riktigt spännande pjäser. Som hamnade en bit utanför denna skala. ;)
 
Toppen