Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fått en château d'yquem 1979 i behov av tips.

halvlind

Medlem
För knappt ett år sedan fick jag en château d'yquem 1979 i present. Har läst lite om nätet om den men blir ej klokare.
Jag är ej intresserad av viner, och känner nu att den inte får den rätta förvaringen.
Därmed kanske t.om förstörs av mig vilket inte känns helt ok.

Därför är jag i behov av tips.
Hur förvarar jag den bäst?
Hur länge kan jag lagra den utan att den blir dålig?
Hur pass bra är vinet, är den värt mycket?
Är det kanske bättre att låta någon annan få ta över flaskan som uppskattar det mer än mig?

Tack på förhand.
 
SV: Fått en château d'yquem 1979 i behov av tips.

halvlind skrev:
För knappt ett år sedan fick jag en château d'yquem 1979 i present. Har läst lite om nätet om den men blir ej klokare.
Jag är ej intresserad av viner, och känner nu att den inte får den rätta förvaringen.
Därmed kanske t.om förstörs av mig vilket inte känns helt ok.

Därför är jag i behov av tips.
Hur förvarar jag den bäst?
Hur länge kan jag lagra den utan att den blir dålig?
Hur pass bra är vinet, är den värt mycket?
Är det kanske bättre att låta någon annan få ta över flaskan som uppskattar det mer än mig?

Tack på förhand.

Gissar att du är född 1979 eller så. Trevlig present av ett av världens största viner.

Se till att vinet ligger mörkt och svalt. Vet inte vad du menar med förstört men om du låtit det stå i ett fönster i ett år så lär det vara problem men om det legat lite för varmt så behöver det inte vara hela världen (beror ju på hur varmt)

Just 1979 verkar inte vara en riktigt stor årgång av Yquem men det är inga problem med att sparar det ett par år till om det ligger som sagt svalt och mörkt. Marknadspris för en bra lagrad flaska ligger runt 2000 kronor men vid tveksamheter drar det priset snabbt nedåt.
 
Trådskapare
H

halvlind

Medlem
SV: Fått en château d'yquem 1979 i behov av tips.

Tack för svaren. Jag har haft den i min ägo i 9 månader för att vara exakt.
Då har flaskan legat kvar i presentpåsen i min garderob. Så ljus har den inte utsatts för.
Däremot i rumstemperatur, dvs runt 20 grader.

Hur svalt behöver det vara? Isåfall kanske det är läge att lägga den i källaren på landet.
Om jag nu skulle bestämma mig för att sälja den till någon som uppskattar vinet.
Hur gör man då? Tänkte på att vi har monopol i Sverige.
 

Silenos

Medlem
SV: Fått en château d'yquem 1979 i behov av tips.

halvlind skrev:
Hur svalt behöver det vara? Isåfall kanske det är läge att lägga den i källaren på landet.
Om jag nu skulle bestämma mig för att sälja den till någon som uppskattar vinet.
Hur gör man då? Tänkte på att vi har monopol i Sverige.

Drick den till helgen! Bjud hem någon du tycker om; en käresta, en släkting eller en polare. Köp lite rochefort eller gåslever och korka upp den förbannade flaskan! Försäljning ger dig ett par ynka spänn som du bränner på nåt trams som du glömt inom en månad. Nu har du chansen att pröva något du aldrig skulle köpt själv. Kanske får du smaka gudarnas ambrosia? I värsta fall så har du en anekdot om "överprisat sötslisk". Dra den stackars korken!
 

Per Stade

Lege artis
SV: Fått en château d'yquem 1979 i behov av tips.

Silenos skrev:
Drick den till helgen! Bjud hem någon du tycker om; en käresta, en släkting eller en polare. Köp lite rochefort eller gåslever och korka upp den förbannade flaskan! Försäljning ger dig ett par ynka spänn som du bränner på nåt trams som du glömt inom en månad. Nu har du chansen att pröva något du aldrig skulle köpt själv. Kanske får du smaka gudarnas ambrosia? I värsta fall så har du en anekdot om "överprisat sötslisk". Dra den stackars korken!

tummen-upp_96621198.jpg
 
Trådskapare
H

halvlind

Medlem
SV: Fått en château d'yquem 1979 i behov av tips.

Det har du rätt i! Tar den i helgen och förhoppningsvis får jag mig en smakupplevelse.
 

sunqan

Vinös
SV: Fått en château d'yquem 1979 i behov av tips.

halvlind skrev:
Om jag nu skulle bestämma mig för att sälja den till någon som uppskattar vinet.
Hur gör man då? Tänkte på att vi har monopol i Sverige.
i sverige är enda lagliga sättet https://www.systembolaget.se/Tjanster/Dryckesauktioner/ då försvinner typ 15% i kommission plus 150sek i fotoavgift (om nu avgifterna är samma som i auktionsverkets vanliga stadsauktioner)
(tror inte ens det är lagligt att sälja på ebay till en utländsk köpare)
 

Speedo77

Medlem
SV: Fått en château d'yquem 1979 i behov av tips.

Jag drack en d'Yquem 1979 (min fru är född 1979 och hennes föräldrar hade varit snälla nog att lägga undan en flaska från födelseåret) för inte så länge sedan och jag kan nog nästan garantera dig att du inte kommer att bli besviken. Instämmer därmed helt och fullt i Silenos råd!
 
SV: Fått en château d'yquem 1979 i behov av tips.

halvlind skrev:
Det har du rätt i! Tar den i helgen och förhoppningsvis får jag mig en smakupplevelse.

Så får du naturligtvis skriva här och berätta vad du upplevde. Kanske något trevligt tilltugg till vinet är lämpligt också
 
Trådskapare
H

halvlind

Medlem
SV: Fått en château d'yquem 1979 i behov av tips.

Jag återkommer med en recension=)
 
Toppen