Faustino I - 2001 och 2004

Diskussion i 'Språklåda för gäster' startad av Robert, 24 januari 2016.

1. Robert

Robert Medlem

Hej,

Första posten. Jag får väl beteckna mig som ganska mycket av en nybörjare när det gäller viner även om intresset funnits en tid. Annars har jag mest hållit på med Whisky senaste 20 åren.

Nu till min fråga. Jag upptäckte nyligen att systembolaget har bytt årgång på det klassiska Rioja-vinet Faustino I från 2001 till 2004. Vid en smakjämförelse tycker jag faktiskt att 2004 är en klar försämring (det kan vi säkert diskutera länge...förmodligen bättre med ytterligare några års lagring osv.) och försökte därefter få tag på så många 2001 som möjligt. Tyvärr märkte jag att detta var lättare sagt än gjort och nu har jag bara 2 flaskor kvar. Min fråga är om någon här har ett tips, förutom att ringa samtliga systembolag och fråga, hur man kan få tag i just denna årgång? Jag googlade upp en del vinimportörer men utan att hitta något vettigt.

2. Robert

Robert Medlem

Hm...hur editerar man en tidigare post efter att man insett ett stavfel?

3. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Välkommen!
    Redigera kan man göra som medlem så passa på och regga dig.
    Jag vet inte hur du ska hitta dina 2001 på systembolaget förutom att åka runt och leta, men jag hittade dina flaskor hos en engelsk försäljare som jag själv handlat ifrån utan problem. jag bifogar länken här.
    http://www.nickollsandperks.co.uk/browse.asp?keywords=faustino

Mattias Schyberg gillar detta.
  4. sunqan

sunqan Vinös

Skulle tro att enda möjligheten med systembolaget är att ringa runt. På varor i ordinarie sortiment har man samma varunummer oavsett årgång, och årgångsbytet sker allt eftersom.
    Du kan ju maila importören, info@bibendum.se och höra.

5. Robert

Robert Medlem

Hej och tack för tipsen. Jag ska köra en runda med systembolaget. Annars blir det att importera och den engelska importören verkar ju seriös. Jag försökte googla lite men hittade faktiskt ingen annan som hade just denna årgång. Tack så mycket!

Medlem verkar ju vara en bra ide att bli men jag trodde att jag redan lyckats registrera mig men får väl se efter hur detta ska gå till.

6. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Grattis och välkommen, du är ju medlem numera ser jag! :)

7. Robert

Robert Medlem

Hm...förmodligen jag som inte riktigt är med i matchen...men jag kan inte posta eller svara i trådar i forumet för medlemmar. Står så här längst ner på sidan:
    (Du har inte rättigheter att svara här.)

8. Robert

Robert Medlem

Föresten hittade jag, efter att ha ringt sju systembolag idag, en 2001:a. Nu har jag tre ;).

thunberg och Skumpagne gillar detta.
  9. Mattias Schyberg

Oj, det låter märkligt värre. Har du provat att logga ut och logga in igen? Har aldrig hört talas om problematiken innan. Möjligen vet @Jimmy Forsman något och kan komma till undsättning?

10. Robert

Robert Medlem

Provat logga ut/in igen samt startat om datorn men har samma problem. Jag kör FIreFox senaste versionen.

11. kayaker

kayaker Cyklist

Testa att rensa alla cookies från finewines.se om du inte gjort det.

Mattias Schyberg gillar detta.
  12. Robert

Robert Medlem

Nu har jag testat med en annan browser (Chrome) med vilken jag aldrig varit inloggad förr här. Borde vara samma sak om inte bättre test än att ta bort cookies. Jag har även testat att byta mejladress vilket inte heller hjälpte. Men jag letade efter något form av "confirmation email" från siten men det har jag aldrig fått. Ibland får man ett sådant och måste klicka på en länk för att verifiera. Använder alla andra IE? Kan iofs försöka med att registrera ett nytt konto men det verkar onödigt. Ingen admin som kan gå in och titta på min användarprofil och se ifall något ser märkligt ut?

13. Robert

Robert Medlem

Har föresten finkammat området från Mölndal upp till Uddevalla och kommit över fem st till 2001 och har sju totalt så nu känner jag mig lite nöjd :).

14. kayaker

kayaker Cyklist

Jag kör på diverse plattformar men använder aldrig IE eller M$ efterföljare. I normalfallet kör jag Chrome, i vissa fall FireFox.

15. Ståhlis

Ståhlis Medlem

Nu är jag tillbaka men denna gång som Ståhlis och som genom magi har jag rättigheter att posta, svara, editer osv. Nåväl, nu fungerar i alla fall detta konto så "case closed".

6 st Faustino I 2001 åker i vinlagringsskåpet i åtminstone ett par år. 1 plockar jag nog fram lite tidigare när lusten faller på! :)

...skulle vara kul att få tag i en årgång 1970 också...

Elvis och Mattias Schyberg gillar detta.
  16. Sörplarn

Sörplarn Medlem

Last edited: 26 januari 2016
    Mattias Schyberg och Ståhlis gillar detta.
  17. Ståhlis

Ståhlis Medlem

18. Mattias Schyberg

Skönt att det löste sig och att du inte gav upp oss. Du verkar dessutom vara en medlem av helt rätt kaliber. :)

Tomas Lindblom och Larseman gillar detta.
  19. Ståhlis

Ståhlis Medlem

Tack. Jag har inte hunnit spana runt ordentligt ännu men det verkar vara ett seriöst forum och rätt ställe för mig nu när vinintresset ökat :).

Dela sidan