Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Favoritchampagnerna i rangordning...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

vintjej skrev:
Jag säger inte att du inte har reagerat utan anledning eller att det är "ditt fel". Anledningen till att jag skrev det hela var att jag kände att i nuläget kanske många missar att du är en trevlig prick. Inte menat som något skuldbeläggande.:)
Nejdå, jag uppfattade det inte heller som ett skuldbeläggande och till de som antydit att det var mitt fel att den här tråden spårade ur har jag aldrig räknat dig. Men om förklaringen är att folk inte mött mig på riktigt så hör i alla fall inte Jos till dem.
Lambo har dock inte mött mig på riktigt, så honom får jag väl ursäkta. :D
 

vintjej

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
Nejdå, jag uppfattade det inte heller som ett skuldbeläggande och till de som antydit att det var mitt fel att den här tråden spårade ur har jag aldrig räknat dig. Men om förklaringen är att folk inte mött mig på riktigt så hör i alla fall inte Jos till dem.
Lambo har dock inte mött mig på riktigt, så honom får jag väl ursäkta. :D

LOL
 

R.P

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Lambo skrev:
Är förresten övertygad att alla här håller med om att Krug CdM antagligen är den största skumpan (CdA borträknad, nån som har testat CdA förresten?).

Men bara för att den är störst, bäst och vackrast så innebär det inte att den bjuder på den största upplevelsen. Jag drack CdM på den trestjärniga michelin krogen Le Bernardin i NY, rest är ansedd att vara världens bästa fisk/skaldjurs rest, vilket jag kan hålla med om. Omgivningen var grymt, maten var helt sanslös, sällskapet mkt trevligt och skumpen i världsklass. En enorm kväll och upplevelse. Men fortfarande så är inte detta min bästa skumpa upplevelse utan den fick jag på Viking Line av alla jävla ställen. Det var många herrans år sen och jag hade inte blivit skumpafrälst än. Visst hade jag druckit lite skumpa men inte på de högre nivåerna. Den kvällen så tog jag in en Dompa -90 till maten, mest för att den var så sjukt billig. Den var billigare då på deras rest än var den var på bolaget. Varför det blev just Dompan måste jag skylla på Bond, James Bond. Kyparen öppnade vinet och jag kommer fortfarande ihåg den fantasiska aromen som spred sig av vinet. Jag smakade och hade aldrig tidigare varit med om liknande, vinet var helt fantastiskt. Rund, fin, syrlig men ändå lite mogen smak. Jag föll nästan av stolen! Att det satt finska fyllon på bordet bredvid och rapade öl gjorde mig inget, det var bara jag och vinet (och tjejen som var med då så klart...). Jag vet att jag aldrig kommer att få en lika häftig dryckesupplevlse som den kvällen på Viking Line, men man kan alltid hoppas! Har efter det druckit säkert 40 flaskor Dompa och ingen har någonsin kommit i närheten av den på finlandsfärjan. Inte ens CdM kommer upp i samma klass. Jag inser dock att smaklökarna har utvecklats...

Helvete va jag babblar på med massa nonsens som inte har med denna tråd att göra egentligen, tråden handlar ju om bästa skumpan, inte bästa upplevelsen. Ber jag om ursäkt för mitt lilla sidetrack.

Tack Lambo för att jag kan fyllekäka sista delen av smörgåstårtan som du inspirerade till ( ;D )och till ett jäkla bra inlägg i en debatt som börjar bli väldigt olustig.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

R.P skrev:
Tack Lambo för att jag kan fyllekäka sista delen av smörgåstårtan som du inspirerade till ( ;D )och till ett jäkla bra inlägg i en debatt som börjar bli väldigt olustig.
Jo, jag håller med dig där på varje punkt. Det inlägget från Lambo kom lägligt, no doubt.

Jag tycks ha trampat på någon helig ko. Varje forum eller samling av människor av något slag tycks ha sådana. Känsliga punkter och saker som inte får dras upp och lättprovocerade människor som går igång om det ändå skulle göras. Sanningen svider för många omogna personer på internetforum, det har jag erfarit så många gånger förut.
DP är antagligen för allmänheten världens kändaste champagne, och definitivt bland prestigerna. Men CdM och ett par till är helt uppenbart större, åtminstone på pappret och antagligen även på riktigt för tränade smaklökar hos personer som har resurserna att uppbringa dem. Varför skulle jag fjäska för Dompan genom att inte påpeka detta? Jag menar, för guds skull, skall det vara så lågt i tak här? Sedan är Dompan ett bra och välgjort vin som många här haft riktigt goda upplevelser av (dock inte jag själv, än så länge), det förnekar jag inte, men den rör sig uppenbart inte i den yttersta ligan. Jag kanske var för krass, hårddrog det för mycket och inte svepte in mitt budskap i tillräckligt mycket socker såsom klyschor om att vin handlar om upplevelse och inte tillverkningsmetod, men jag tyckte dessa var onödiga då alla redan vet om detta och upplever att en del inte ens försökte förstå mig rätt utan skulle slå till direkt med idiotförklaringar.
Jag tycker i grund och botten inte att Dompa förtjänar att nämnas i samma andetag som CdM, nästan lika lite som standard-Moët förtjänar att nämnas i samma andetag som Dompa. Det var tydligen ett för känsligt budskap för det här forumet, vilket är beklagligt. Jag skulle efter detta ha ganska svårt att tycka synd om vissa på det här forumet om de stod ensamma och försvarade Dompan mot en mob av personer i stil med blue-chip som använde samma typ av argument för att champagner från nivån under var lika bra och inte drog sig för personangrepp för att få fram det.
Jos framstår som en varumärkesfixerad champagnenovis som inte har riktig koll på gradskillnaderna i prestigesegmentet utan bara menar att all prestigechampagne av hävd skall jämställas som utgångsläge (tills man druckit dem). Jag visste redan att sådana fanns, men även med 100% säkerhet att jag har bättre koll på champagneområdet än de har. Att han hade mage att beskylla mig för att vara ute och cykla är ganska patetiskt.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
Jo, jag håller med dig där på varje punkt. Det inlägget från Lambo kom lägligt, no doubt.

Jag tycks ha trampat på någon helig ko. Varje forum eller samling av människor av något slag tycks ha sådana. Känsliga punkter och saker som inte får dras upp och lättprovocerade människor som går igång om det ändå skulle göras. Sanningen svider för många omogna personer på internetforum, det har jag erfarit så många gånger förut.

DA, jag emotsätter mig inte en endaste fakta(?)uppgift du repetativt anfört här i tråden. Det jag motsätter mig i den här tråden och i en annan tråd (som jag inte längre minns namnet på) är din attityd, saknar en portion ödmjukhet och en insikt om lyhördhet hos dig. Saknar nyfikenhet för andras erfarenheter och tänk, saknar respekt för andras insikter och tyckande. Saknar insikten om att "jag har inte alltid rätt, ffa inte i andras ögon, men det är ok".

Det var, enligt mig, inte att Jos (eller ngn annan) som började, gå tillbaka och läs. Det är inte ok att ha ditt sätt bara för en du haft en skitjobbig vecka, det har vi alla emellanåt, och det gäller för alla att ha lite strategier i livet och veta hur hantera belastning i livet och en strategi för vid dessa tillfällen, t ex man kan en strategi vara att inte skriva i forum för man vet man lätt blir irriterad vid dessa tillfällen.

Det kan vara bra att ha tänkt igenom "hur vill jag uppfattas av min omgivning", kanske just fär att gäller ju att kunna fortsätta må bra i gänget om man ämnar fortsätta umgås och träffas.

Ibland behöver vi alla, när vi tagit i lite för mycket, backa undan lite och göra ngt annat en stund för att ge sig själv chansen att reflektera och se helheter och sammanhang. Sedan gå tillbaka, be om ursäkt (som du gjort både lite generellt och direkt till en del personer), sedan släppa det gamla och bidra till det vi är här för - dela med oss av smaskiga upplevelser, ställa frågor, ge tips och råd samt ständigt tänka på att humor och ironi är extremt svårt på nätet.

Hoppas inom kort se dig ge och ta del av tips precis som förut här på FW.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Bubblaren skrev:
DA, jag emotsätter mig inte en endaste fakta(?)uppgift du repetativt anfört här i tråden. Det jag motsätter mig i den här tråden och i en annan tråd (som jag inte längre minns namnet på) är din attityd, saknar en portion ödmjukhet och en insikt om lyhördhet hos dig. Saknar nyfikenhet för andras erfarenheter och tänk, saknar respekt för andras insikter och tyckande. Saknar insikten om att "jag har inte alltid rätt, ffa inte i andras ögon, men det är ok".
Jag är intresserad av andras erfarenheter, men jag kan se om någon har kunnande om vad de talar om när ett område jag läst in mig på diskuteras. En som anser att DP av hävd kan och skall jämstallas med CdM har inte det kunnandet utan har fallit för förutfattade meningar om finchampagne som de antagligen fått genom reklam eller Bond-filmer.
Jag har högsta respekt för vissa forumsmedlemmars kunnande och lyssnar mer än gärna på erfarenheter från Krug, Krug88, anders, El burro grande, Pomerol, magnum och några till. En del kan en mycket mer än jag om vin. Men Jos kan likafullt mycket mindre än jag om champagne.
Och om jag repeterar fakta så beror det på att vissa tycks ha jävligt tjocka skallar.

Bubblaren skrev:
Det var, enligt mig, inte att Jos (eller ngn annan) som började, gå tillbaka och läs. Det är inte ok att ha ditt sätt bara för en du haft en skitjobbig vecka, det har vi alla emellanåt, och det gäller för alla att ha lite strategier i livet och veta hur hantera belastning i livet och en strategi för vid dessa tillfällen, t ex man kan en strategi vara att inte skriva i forum för man vet man lätt blir irriterad vid dessa tillfällen.
Så du menar på fullaste allvar att nedanstående inlägg från Jos sida inte med viss rätt kunde uppfattas som det minsta tyket, provokativt eller nedlåtande? Jag hade innan dess bara lagt fram min sak bestämt, men inte gått på honom som person.

Jos skrev:
Darth!;

En fråga; Med din fantastiska erfarenhet av finchampagne (vad var det nu du provat, 1 CdM, 2 Salon, 1 Cristal..?) så undrar jag då kort, är du alltså bättre än Robert Parker på att bedömma vin?

Jo, jag undrar då Parker har gett Krug CdM -95 94 poäng och Dom Perignon Oenotheque -95 96 poäng. Parker tycker alltså att Oenothequen 2 poäng bättre...
Men din bedömning är då alltså mer korrekt än Parkers?

PS. Parker har nog iofs druckit båda så det kan ju bli lite tufft att övertyga oss andra men kom igen, gör ett försök! ;D
Det är rätt märkligt. Om någon hoppat på Jos och han svarat med samma mynt så hade jag haft klarsynthet att inse vem som började även efter detta gräl. Men du har låtit ditt ogillande av mig förvrida din varseblivning av situationen. Jag har svårt för personer som inte kan se situationer objektivt utan som alltid skall förvrida fakta så det passar bättre den bild de vill ha av något. Detta gäller oavsett om det är vin eller vem som startade en konflikt.
Sedan tycker jag fortfarande att det är lite underligt att du tog det så hårt att jag drev med din vinsamling när du drivit med min avatarbild. Jag blev inte alls upprörd av dina kommentarer om den, men jag utgick från att du var en person som kunde ta lite sådant. Jag hade sett att du sällan var med i diskussioner om prestigechampagner och drev lite med det. Nu vet jag att du handlar champagne på plats, för du har nämnt det på ett par olika ställen. Men, men, jag kan låta det vara och ursäkten kvarstår.
vintjej tycktes fatta vad jag menade med att jag blev påhoppad, fast hon har å andra sidan alltid slagit mig som mer klarsynt än du.

Bubblaren skrev:
Det kan vara bra att ha tänkt igenom "hur vill jag uppfattas av min omgivning", kanske just fär att gäller ju att kunna fortsätta må bra i gänget om man ämnar fortsätta umgås och träffas.
Jag anser mig ha god kontakt med de medlemmar här som jag anser vara konstruktiva för forumet och som tillför något, även om vi inte alltid tycker lika.
Personer som inte för in några intressanta poänger om vin utan bara skall komma med klyschor som Jos "poäng" att man inte kan veta någonting om viner på grundval av omsorg som lagts ner i dem utan att ha provat dem. För att hårddra det så skulle en sådan princip innebära att jag inte kan veta om Sine Qua Non är bättre än Gredos eftersom jag inte provat någotdera. Omsorg som lagts ner skall ju inte räknas in.
Personer av det slaget har jag inget utbyte av, men är hövlig så länge de är hövliga mot mig.

Bubblaren skrev:
Ibland behöver vi alla, när vi tagit i lite för mycket, backa undan lite och göra ngt annat en stund för att ge sig själv chansen att reflektera och se helheter och sammanhang. Sedan gå tillbaka, be om ursäkt (som du gjort både lite generellt och direkt till en del personer), sedan släppa det gamla och bidra till det vi är här för - dela med oss av smaskiga upplevelser, ställa frågor, ge tips och råd samt ständigt tänka på att humor och ironi är extremt svårt på nätet.
Ja, jag har bett om ursäkt men inte fått någon. Detta trots att det var jag som blev påhoppad av mobmentaliteten här. Vad säger det om mig kontra mina motståndare?
Det vore intressant att se om Jos har förmåga att göra det du beskrev här. På något sätt betvivlar jag det.

Bubblaren skrev:
Hoppas inom kort se dig ge och ta del av tips precis som förut här på FW.
Jag kommer dyka upp när jag dyker upp. Somliga saker har mycket högre prioritet, och somliga forumsmedlemmar är intressantare att möta än andra. Den enda gången vi sågs i verkligheten hann jag inte bilda mig särskilt mycket uppfattning om dig. Jos var trevlig i verkligheten men helt uppenbart en stor skithög på nätet (kanske är han en riktigt falsk jävla smilfink). Jag umgås inte med personer som mobbar ut mig på nätet och inte ens har vett att be om ursäkt utan skyller rubbet på mig.
 

Keen

slan
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Jag börjar med att be om ursäkt för min del i mobmentaliteten här.

...nu hade jag påbörjat ett långt inlägg om min syn på det här, men jag orkar fan inte :D Jag lämnar det sådär istället :)
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Keen skrev:
Jag börjar med att be om ursäkt för min del i mobmentaliteten här.

...nu hade jag påbörjat ett långt inlägg om min syn på det här, men jag orkar fan inte :D Jag lämnar det sådär istället :)
Det är lugnt, men tack!
 

Jos

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Vad är det de säger, all publicitet är bra publicitet? Darth har nog satt rekord i att nämna och gnälla om en annan forummedlem i sitt hysteriska postande.. :eek:

En annan tanke slog mig. Så fort folk börjar intressera sig för Champagne och kommer till den första nivån och inser att "mytomspunnna" Dom Perignon kommer från Moet & Chandon som manglar ut flaskor så är man ofta snabb på att avfärda DP i tron att man har "koll". Lite coolt att avfärda DP som "massmarknadsskumpa" och lära folk till höger och vänster som tror att DP är det bästa som finns att de inte har en susning helt enkelt. Faktum är att de som har lite koll på Champagne(till skillnad från Darth alltså) vet att DP har gjort mängder med fantastiska skumpor genom åren. Givetvis finns det bättre och säkerligen andra hus som genom sin kvalitet borde ligga i invå(eller över) med DPs "kändisskap" men det förringar inte det faktum att de har gjort flera fantastiska viner.

Det är uppenbart att det är till detta förstadie som Darth nu har hittat i sitt Champagneintresse och det är nästan lite gulligt att han baserar allt sin kunskap om just DP på en provning av en DP 99a... Om det inte vore för det faktum att jag insett att Darth är relativt ny på Champagne utan någon särskild erfarenhet så hade jag blivit oerhört förvånad över hur han lyckats att inte dricka mer än en enda flaska från Dom Perignon. Själv har jag ingen vidare koll på Champagne eller DP men har de senaste 10-15 åren i alla fall druckit den ett tjugotal ggr vid vitt skilda tillfällen av ren slump.

Till något annat;
Darth Angelus skrev:
Läs min signatur och dra åt helvete!!! Jag tänker inte längre bry mig om att hålla mig vän med fjantar.
Lugn och fin... :D Men till frågan; vilken signatur??
 

Lambo

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

R.P skrev:
Tack Lambo för att jag kan fyllekäka sista delen av smörgåstårtan som du inspirerade till ( ;D )och till ett jäkla bra inlägg i en debatt som börjar bli väldigt olustig.

Vasssegooo R.P, kul att man kan göra nån nytta ibland ;D
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Jos skrev:
Vad är det de säger, all publicitet är bra publicitet? Darth har nog satt rekord i att nämna och gnälla om en annan forummedlem i sitt hysteriska postande.. :eek:
Du är en spydig skithög!

Jos skrev:
En annan tanke slog mig. Så fort folk börjar intressera sig för Champagne och kommer till den första nivån och inser att "mytomspunnna" Dom Perignon kommer från Moet & Chandon som manglar ut flaskor så är man ofta snabb på att avfärda DP i tron att man har "koll". Lite coolt att avfärda DP som "massmarknadsskumpa" och lära folk till höger och vänster som tror att DP är det bästa som finns att de inte har en susning helt enkelt. Faktum är att de som har lite koll på Champagne(till skillnad från Darth alltså) vet att DP har gjort mängder med fantastiska skumpor genom åren. Givetvis finns det bättre och säkerligen andra hus som genom sin kvalitet borde ligga i invå(eller över) med DPs "kändisskap" men det förringar inte det faktum att de har gjort flera fantastiska viner.
Det är coolt, och sant. Man skall tala sanning om sånt här. Jag vet att DP har gjort grymma champagner, men jag vet också att andra ligger på en än högre nivå. Det är väl inte fullt ut en massmarknadsskumpa som standard-Moët, men det ligger ju bra mycket närmre att vara det än CdM gör. Skall du hålla på och tjafsa när de flesta här tycks redan ha svalt det faktum att CdM ligger på en högre nivå nu. T.o.m. Bubblaren säger sig inte förneka ett enda faktum jag presenterat. Men du skulle till varje pris insistera på att det var en öppen fråga vilket som var det större vinet, vilket det inte är i särskilt stor utsträckning. Det känns mycket som en novis som skall vara duktig genom att slå in öppna dörrar.
Jag har varit förbi den "första nivån" länge. Men intrycket att några andra skumpor är mycket större överlag än DP om du skall gå på mängder av årgångar och inte bara selektera ut guldkornen som du tycks vilja har inte förändrats sedan dess. Bara förstärkts. Enligt Juhlin var DPs kvalitetsmässiga storhetstid på 60-talet. De har, vad jag förstått, ökat avkastningen sedan dess.

Jos skrev:
Det är uppenbart att det är till detta förstadie som Darth nu har hittat i sitt Champagneintresse och det är nästan lite gulligt att han baserar allt sin kunskap om just DP på en provning av en DP 99a... Om det inte vore för det faktum att jag insett att Darth är relativt ny på Champagne utan någon särskild erfarenhet så hade jag blivit oerhört förvånad över hur han lyckats att inte dricka mer än en enda flaska från Dom Perignon.
Jag har druckit två flaskor. Båda 99:eek:r. För femtioelfte gången så fattar jag att de gör bra viner, några årgångar kanske fantastiska, men inte ens världens främsta champagneauktoritet lyfter upp det i nivå med CdM.
Föredrar man andra champagner istället så plockar man dem. Jag har inte varit på ställen där jag kommit åt någon meningsfull årgång att prova men skulle gärna göra det för att bilda mig en uppfattning i och för sig. Om DP -90 som ni alla blev så förtjusta i slår CdM -88 skulle jag bli rätt chockad.
Sedan är det ju inte direkt så att man väljer att bunkra upp 2000.

Jos skrev:
Till något annat;Lugn och fin... :D Men till frågan; vilken signatur??
Den jag tog bort, men som handlade om hur tragiskt det var att vissa av det här forumets medlemmar föraktar BiB-drickare när det själva resonerar likadant (jag syftade på idén om massproduktionens avsaknad av betydelse för kvaliteten och att priset inte spelar roll över godtycklig gräns man satt upp, om de så är 70 kr eller 1000), samt ett påstående om att CdM är större champagne än DP.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

[move]T.o.m. Bubblaren säger sig inte förneka ett enda faktum jag presenterat.[/move]

Nej nej nej! Du pissuppmattar då det mesta :D

Visst, jag skrev jag inte emotsätter mig en endaste fakta(?)uppgift från dig - men det betyder precis inget annat än att jag har inte den blekaste åsikt om dina påståenden. Jag talar inte champagne med dig, inte alls faktiskt, jag pratar om strategier, humör, uppförande, tolkningar, fantasier och verklighet.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Bubblaren skrev:
[move]T.o.m. Bubblaren säger sig inte förneka ett enda faktum jag presenterat.[/move]

Nej nej nej! Du pissuppmattar då det mesta :D

Visst, jag skrev jag inte emotsätter mig en endaste fakta(?)uppgift från dig - men det betyder precis inget annat än att jag har inte den blekaste åsikt om dina påståenden. Jag talar inte champagne med dig, inte alls faktiskt, jag pratar om strategier, humör, uppförande, tolkningar, fantasier och verklighet.
Nej, du talar inte om champagne för du har nollkoll på den nivån jag diskuterade (CdM alltså), och Jos också. Du bara anslöt dig till mobben som hackade på mig (av bitterhet för att jag drivit med din champagnesamling?).
Hur fan kan man vara intresserad av champagne och bunkrat upp som du och ha missat att CdM tillverkas med långt större omsorg än prestiger i allmänhet?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Ska vi börja leka snällt eller måste jag börja klippa, klistra, kasta och bråka?

Ni får förlåta mig, men jag pallar inte gå tillbaka och läsa igenom vad som har blivit en 16 sidor lång fars, ett litet skönt sandlådekrig mellan vad man kan anta är vuxna människor.

Darth: Nu har jag inte riktigt förstått vilka "fakta" du har presenterat i den här tråden som bevisar att Krug CdM och CdA är "tekniskt" bättre än någonting, för ska man vara rent krass så är det fan så mycket mer tekniskt komplicerat att producera 3 000 000 flaskor per år i DP kvalitet än det är att producera den bråkdel av Krugs ovan nämnda skumpor. Så ska man vara helt korrekt, i min upfattning så måste man faktiskt hylla Muttan för den tekniska kompetens de uppenbarligen besitter. Att det sen finns väldigt många andra skumpor som är bättre smakmässigt är minst lika självklart

Jag har personligen ingenting mot att det kastas skit mellan medlemmar, vill ni vara förbannade på varandra, kör på. Diskussioner är oundvikliga och kommer alltid att förekomma på den här typen av forum. Men när det spårar ur så ofantligt mycket som den här tråden har gjort så blir det tyvärr läge att göra något. Om någon vill starta upp den ursprungliga rankingtråden igen så går det utmärkt att göra så, det är bara att posta om.

Om vi känner för att kalla varandra namn så går det utmärkt att göra detta via PM.

Tråd låst.

//Krug
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen