Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Favoritdessert

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
I går var vi ett gäng som glufsade häst. Det var gott. Efter att ha rådfrågat köksmästare E så rekommenderade han oss att inte ta Djurets Grand Deluxmeny utan han satte istället ihop en liten skön femrätters åt oss som avslutades med en massiv hamburgare med, såklart, hästkustsallad.

Nåväl, det diskuteras i en annan tråd. Vi var i princip döende efter burgaren och vi famlade efter grässtrån när det kom till desserten. En rookie hade valt att hoppa över den när man befinner sig i ett halvt komatost tillstånd: det kan vara ett enormt misstag.

Jag såg att de hade citronsorbet på menyn och jag kom omedelbart att tänka på min favoritdessert, en dessert som rensar, trycker undan och återför liv till sargade kroppar. Coupe Colonel.

En god citronsorbet med en stadig stänkare vodka.

Utan tvekan världen bästa dessert. Den slår till och med creme brulee i min bok.

Vilken är er favvo?
 

Per Stade

Lege artis
SV: Favoritdessert

Jimmy Forsman skrev:
I går var vi ett gäng som glufsade häst. Det var gott. Efter att ha rådfrågat köksmästare E så rekommenderade han oss att inte ta Djurets Grand Deluxmeny utan han satte istället ihop en liten skön femrätters åt oss som avslutades med en massiv hamburgare med, såklart, hästkustsallad.

Nåväl, det diskuteras i en annan tråd. Vi var i princip döende efter burgaren och vi famlade efter grässtrån när det kom till desserten. En rookie hade valt att hoppa över den när man befinner sig i ett halvt komatost tillstånd: det kan vara ett enormt misstag.

Jag såg att de hade citronsorbet på menyn och jag kom omedelbart att tänka på min favoritdessert, en dessert som rensar, trycker undan och återför liv till sargade kroppar. Coupe Colonel.

En god citronsorbet med en stadig stänkare vodka.

Utan tvekan världen bästa dessert. Den slår till och med creme brulee i min bok.

Vilken är er favvo?

Ptrroo!
 

moos

Medlem
SV: Favoritdessert

Dessert likt vin är situationsbetingat... men få ting slår en pannacotta som serveras med en för stark, iskall limoncello. Men då bör det vara en ljummen sommarkväll, på en piazza med lite liv och rörelse runt dig. Annars är svenska jordgubbar med ovispad grädde svårslaget.
 

Bar57

Medlem
SV: Favoritdessert

moos skrev:
Dessert likt vin är situationsbetingat...

Precis, jag har ingen favoritdessert, äter man sig till Tjockholmen mått under en middag, så absolut citronsorbet är det godaste, gärna ner sköljt med iskall sprit. Har man däremot ätit en lättare middag och fortfarande har aptit kan en riktigt bra chokladfondant med div tillbehör eller creme brulee sitta riktigt jävligt fint - en favorit är annars roquefortcheesecake med tryffelhonung på toppen ackompanjerat av yquem - cudos till Andreas Larsson.

Däremot vill jag slå ett slag för en överskattad dessert nämligen suffle i alla dess former - så jävla kul är det inte, eller?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Favoritdessert

Bar57 skrev:
Precis, jag har ingen favoritdessert, äter man sig till Tjockholmen mått under en middag, så absolut citronsorbet är det godaste, gärna ner sköljt med iskall sprit. Har man däremot ätit en lättare middag och fortfarande har aptit kan en riktigt bra chokladfondant med div tillbehör eller creme brulee sitta riktigt jävligt fint - en favorit är annars roquefortcheesecake med tryffelhonung på toppen ackompanjerat av yquem - cudos till Andreas Larsson.

Däremot vill jag slå ett slag för en överskattad dessert nämligen suffle i alla dess former - så jävla kul är det inte, eller?


En sufflé kan vara gott. Men det är mycket det att de är ganska kluriga att få bra som är grejen. En sådan där klassiker som alla kockar vill vara ninjas på att göra. Men de är inte min favvo heller.
 

Elvis

Medlem
SV: Favoritdessert

Svenska jordgubbar och bra vaniljglass... Eller en rabarberpaj med samma vaniljglas... Men det kanske bara är för att jag är utlandssvensk. ;)

Jag skippar ofta desserten på restaurang, till skillnad från min fru som brukar börja med att titta på dessertmenyn. Sedan använder jag det som ursäkt för att glufsa i mig choklad senare på kvällen.
 

moos

Medlem
SV: Favoritdessert

Elvis skrev:
Svenska jordgubbar och bra vaniljglass... Eller en rabarberpaj med samma vaniljglas... Men det kanske bara är för att jag är utlandssvensk. ;)

Jag är ochså utlandssvensk, det styrker "svenska jordgubbar" tesen.
 

Guayabera

Medlem
SV: Favoritdessert

Citronsorbet har alltid varit given för mig men rabarbersorbet har nyligen seglat upp som en potentiell tronföljare.

Annars är jag egentligen en ostmänniska...
 

Mansverk

Medlem
SV: Favoritdessert

Guayabera skrev:
Annars är jag egentligen en ostmänniska...

För mig utesluter inte osten efter maten desserten. Känns det så funkar ju citronsorbet o vodka bra som hjälp t matsmältningen -eller en trou normand - så man kan ta en stadig dessert också. Håller för tillfället på en varm tarte tatin m creme fraiche eller en crêpe flambée m Grand Marnier, eller varför inte en chocolat fondant.

Gillar också café gourmand om man vill låtsas vara måttlig...
 

chambertin

Medlem
Gillar lite gammaldags desserter ganska mycket, bl.a dom här:
- Ris à la Malta med hallonsylt och mandelbiskvier.
- Île flottante. En fransk klassiker där hårt vispad äggvita (lätt marängiserad kan den vara) flyter runt som små öar (därav namnet) i en "crème anglaise" (i princip vaniljsås)
- Profiteroles . En annan klassiker där man ringlar chokladsås över glassfyllda petit-choux.
Sen är ju färska blåbär bara med mjölk och lite socker över ljuvligt gott liksom färska jordgubbar.
 
Toppen