Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Felton Road och Australien - tips önskas

Elvis

Medlem
Jag bor, som några av er vet, numera i Manila och här är vinutbudet rätt begränsat. Jag har dock precis hittat en vinhandlare som verkar ha bra utbud av nya zeeländska och australiska viner. Det finns till exempel ett bra utbud av Felton Road. Vad ska jag köpa? Av Pinot Noir finns Block 5 (2011), Block 3 (2009), Cornish Point (2011) och Bannockburn (2010). Dessutom Block 2 Chardonnay (2011), Bannockburn Chardonnay (2010) och Dry Riesling (2010).

Dessutom finns australiska viner från till exempel Katnook Estate och Glaetzer Wines. Någon som provat?
 

Jos

Medlem
SV: Felton Road och Australien - tips önskas

Glaetzer gör seriösa viner, kolla efter Amon-Ra, Anaperenna och Bishop. Dock kan de vara lite fruktbomb... Själv skulle jag leta efter Henschke eller Clarendon Hills. Om du vill ha lite elegantare stil så kolla efter de som skriver ut Syrah istället för Shiraz då de oftast är en indikation på att de eftersträvar en mer europeisk stil på vinet.
 

chambertin

Medlem
SV: Felton Road och Australien - tips önskas

Elvis skrev:
Jag bor, som några av er vet, numera i Manila och här är vinutbudet rätt begränsat. Jag har dock precis hittat en vinhandlare som verkar ha bra utbud av nya zeeländska och australiska viner. Det finns till exempel ett bra utbud av Felton Road. Vad ska jag köpa? Av Pinot Noir finns Block 5 (2011), Block 3 (2009), Cornish Point (2011) och Bannockburn (2010). Dessutom Block 2 Chardonnay (2011), Bannockburn Chardonnay (2010) och Dry Riesling (2010).
Jag gillar ju sjäv Felton Roads viner allmänhet men har bara erfarenhet av deras Pinot Noir och Chardonnay.
Har du ekskräck så är kanske deras Block 2 Chardonnay inget för dig. :)

Mycket info om nya zeeländska viner hitar du här: http://www.bobswinereviews.com/

En annan Pinot från NZ som jag druckit flera gånger och som är riktigt bra är Pyramid Valley Calvert Vineyard (även denna från Central Otago).

Har din vinhandlare mycket nya zeeländskt så börja med att botanisera bland viner från Central Otago.

Punkarn har ju provat ganska mycket också genom åren så hans blogg är en vertiabel guldgruva för nya zeeländska viner.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Felton Road och Australien - tips önskas

Elvis skrev:
Dessutom finns australiska viner från till exempel Katnook Estate och Glaetzer Wines. Någon som provat?

Känner inte till Katnook, men däremot Glaetzer som är mycket bra, men vi pratar ju om Shiraz eller Cab/Shiraz-blends från Barossa, så det är riktiga australiska "grabbviner" i stil.

Har man mer "klassisk/europeisk" smak - vilket jag misstänker kan gälla en champagnefantast - ska man kanske i första hand leta efter viner från de svalare områdena i Australien, t.ex. Western Australia, och där inte minst Margaret River (producenter där är t.ex. Leeuwin, Vasse Felix, Stella Bella) eller kanske Tasmanien. Då får man viner som är mer lika de från Nya Zeeland, som väl är känt för att göra de kanske mest europeiska bland Nya Världen-vinerna. Inte minst på den vita sidan, har man sedan ett antal år börjat göra riktigt balanserade saker i Maragret River. Även inom South Australia finns områden som är svalare än Barossa, t.ex. Adelaide Hills.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Felton Road och Australien - tips önskas

Både block 5 & block 3 är bra. Kyl dem gärna.


Annars skulle jag titta efter viner från Dog Point och speciellt från Mt Difficulty (kanske Nz bästa prod enligt mig).

Från aus. Kolla på grejer från vic eller WA. Svalklimatsviner.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Felton Road och Australien - tips önskas

Kära vänner, tack för bra tips! Beställning av Block 5 redan lagd.

Jimmy, samme vinhandlare har Dog Point Pinot Noir '09 för 250 kr. Den ska jag prova!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Felton Road och Australien - tips önskas

Drack den för bara några veckor sen, riktigt bra. Kyl ned den till runt 16 och låt den luftas i glaset hellre än i karaf. Tycker jag (vet ej varför).
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Felton Road och Australien - tips önskas

Aus, från Yarra, ska du kolla efter Mount Mary. Bra skit.

De gör en pinne, en chard och en röd och en vit "Bordeaux", samtliga lysande.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Felton Road och Australien - tips önskas

Tack, jag ska hålla ögonen öppna!
 
Toppen