Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Feteasca Neagra: pre-phylloxerisk klassisk druva fr Rumänien

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Då jag nyss fick hem ett vin från Moldavien av denna druva... Ja, då tar nyfikenheten överhanden och jag bara måste läsa på mig. Här är mina slutsatser. Hoppas du ser någonting som pumpar saliv i dig!

Här är flaskan jag köpte, mitt soon to become, första möte med denna druva:

2019 Purcari Fetească Neagră Academia​


Screenshot_20230917-010756.png


d355619a-73a1-4650-9245-b091c7ed97ff.jpg


Här är min torftiga essä på denna druva:

Feteasca Neagra

Om vi tittar på Feteasca Neagra, eller "Svarta jungfrun" som den också kallas, ser vi en druva med rötterna djupt i Rumäniens vintradition. En pre-phylloxera druva. Den börjar nu återigen ta plats på vinmarknaden, speciellt i sitt hemland.

Denna druvsort odlas idag främst i Rumäniens södra delar men har på senare tid fått ett lovande fotfäste i de traditionellt vitvinsdominerade norra regionerna, och ssk i Transylvanien. Den ökade närvaron här kan delvis tillskrivas global uppvärmning och vinmakares vilja att experimentera med nya druvsorter och tekniker.

När man provar ett vin gjort på Feteasca Neagra säger litteraturen att vi kan förvänta oss en hög alkoholhalt. Detta beror på druvans naturliga tendens att ackumulera höga nivåer av socker innan den når phenolisk mognad. Det innebär således en utmaning för producenterna att balansera vinet, då druvan har en måttlig nivå av syra och tunnt skal (= låga nivåer av tanniner).

Arommässigt tenderar Feteasca Neagra att erbjuda en bukett av röda och svarta frukter, där svarta plommon står ut särskilt. Det är en druva som uppskattas för dess rundade kropp och mjuka, sammetliknande tanniner. Men, det pågår också en het debatt kring lagring på nya ekfat. Vissa anser att fatlagring används för ofta och för mycket. De påpekar att den överdriva ekkaraktären dränker de mer subtila nyanserna av druvans naturliga aromer.

(Jag har ingen åsikt ännu.)

Det är inte heller ovanligt att se Feteasca Neagra i blandningar med druvsorter som Merlot och Cabernet Sauvignon för att ge vinerna en mer robust struktur.

Det verkar finnas en hel del utrymme för experimenterande med Feteasca Neagra. Det är en druva med potential för en mängd olika vinmakningsstilar, från de som betonar fruktens fräschör till de som går för en mer komplex och ekig profil.

(Låter lite PN i mina öron.)

En annan spännande aspekt är att de mest spännande vinerna idag anses komma från de kyligare områdena i Transylvanien. Här kan druvan tydligen uttrycka sig med fräschare aromer, lägre alkoholhalt och högre syra, vilket resulterar i mer balanserade, fruktigare och livligare viner. Det är i detta dynamiska landskap som Feteasca Neagra kanske har möjlighet att verkligen glänsa och visa vad den går för.

Min slutsats är att Feteasca Neagra kan vara en druva att hålla ögonen på. Dess växande rykte som en druva med mycket potential låter spännande. För oss lite mer nyfikna vinälskare är det definitivt värt att söka upp och prova några viner gjorda på Feteasca Neagra.

Jag pustar ut av lättnad över att min flaska är ung och enligt etiketten håller måttliga 13,5% alc samt är markerad som "Sec".

Onekligen en spännande bekantskap i vardande!
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hittade ett spännande inlägg här på FW om producenten:
Tack för svar, Tomas och Magnus! Jag har registrerat mig och kommer definitivt att spendera tid här. Som ni förstår är jag i början av ett lite seriösare intresse för vin och matchning till mat. Tack före era tips, det blir Pinot Noir som får chansen idag!
Tomas, lite motpol mot dig kanske. Jag har inte så mycket allmän erfarenhet av vin men däremot ganska stor erfarenhet av Moldaviska viner och speciellt Chateau de Purcari. Via projekt inom fotboll har jag varit nere i Moldavien några gånger och då också fått prova i mitt (begränsade, men dock...) tycke riktigt goda viner. Ett riktigt vinland faktiskt. Eftersom de inte fanns i Sverige har jag hjälp en Moldavisk vän att börja importera dem så att flera svenskar ska få chansen att prova dem. Vi skänker också pengar tillbaka till förmån för barns situation i Moldavien. Allt det här är skälet till att jag börjat resan in i vinets och matens spännande värld.
Jag har inte nån jättekoll på alla vintävlingar men har förstått att Decanter World Wine Awards är en stor sådan. Acirka 15 viner de producerar fick Purcaris viner sex medaljer i år, se bifogas bild. Så jag är väl inte helt ensam om att tycka att de är goda ... ;)
Ha en bra dag!
/JanOlof
Visa bifogad bild 4286

Läser fö på producentens hemsida:

ACADEMIA PURCARI
a story about terroir, patience, harmony and experience


“The creation of the Academia Purcari meant deep researching into our own identity, without following the trends of the market, of fashion or of some varieties that would make us think of a simplistic wine. Academia Purcari aims to discover the identity of Moldovan wines, involving consultants and students in this process and trying to establish a line of perspective for the future in terms of the quality of Moldovan wine.“

Federico Giotto
“Earth listener”, oenologist, Purcari consultant, Italy

Visst, typiskt swulliga ord, men man kan ju alltid hoppas att det resulterar i några riktigt trevliga glas vin! Personligen går jag igång på alla som uttrycker starka ambitioner. Fyller mig med hopp :)
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
De här vinerna skulle garanterat attrahera även mig, eftersom de inte verkar ha så kraftiga tanniner som så många andra viner. Märk väl att vinet innehåller lite restsocker, så ni som är oerhört känsliga för ens pyttelite socker i vinet: SE UPP!
Vinet ser inte ut att heller vara så extremt syrligt och oerhört strävt som många här söker efter, men vi andra finner det säkert gott.
Mest intressanta viner av firman som säljs på bolis, enligt min ’forskning’, är Negru de Purcari samt Purcari Freedom Blend.
Men det är lite synd att man måste köpa minst sex flaskor, det vill man inte gärna göra utan att ha först provat vinet; INTE jag i alla fall.
Intressant är att Freedom Blend innehåller även en del av druvan Bastardo. Då vore det märkligt om vinet inte levererar. ;)
Druvsammansättning:
65% Saperavi, 20% Rară Neagră, 15% Bastardo. Källa: https://purcari.wine/en/

Vintyp: Mustigt & syltigt
Fyllig, medelhöga tanniner, körsbärig, björnbärig, kryddig.
SOCKER 4.0 g/l
SYROR 5.6 g/l
Källa: alko.fi/
 
Last edited:
Toppen