Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

fick några flaskor.. vad tror ni?

pln

Medlem
fick några flaskor av en bekant som rensat i källaren. Jag antar att många är over the hill men vad tror ni? Nån som ni vet kan vara bra eller? Alla är grand cru
canon la gaffeliere 85
lafon rochet 85
chateau Tablot 89
lacoste borie 84
 

chambertin

Medlem
SV: fick några flaskor.. vad tror ni?

pln skrev:
fick några flaskor av en bekant som rensat i källaren. Jag antar att många är over the hill men vad tror ni? Nån som ni vet kan vara bra eller? Alla är grand cru
canon la gaffeliere 85
lafon rochet 85
chateau Tablot 89
lacoste borie 84
Alla fyra utom Lacoste Borie -84 (svag årgång och inget starkt slott på 80-talet) borde vara ok (med viss reservation för 85:eek:rna) såvida dom inte lagrats felaktigt. Talbot var ett väldigt säkert kort under hela 80-talet och -82 och -86 var ljuvliga viner (senast drack jag -88 och -82 ngn gång 2007 och -82 hade då ett långt liv kvar). 1989 har jag inte druckit på 7-8 år men en snabb titt på mina korta noteringar säger mig att jag tyckte det var lite grönare och yngre än dom andra 80-talsårgångar av Talbot som jag smakat. Lafon-Rochet -85 och Canon La Gaffelière -85 skulle jag nog sätta korkskruven i ganska fort för båda bör ha varit fullt mogna sen ett tag och jag har för mig att Canon La Gaffelière inte tillhörde toppskiktet i St.Emilion på den tiden.

Ser fram emot dina provningsanteckningar.
 
Trådskapare
P

pln

Medlem
SV: fick några flaskor.. vad tror ni?

tack för utförligt svar! Det var ju kul att höra att det borde finnas liv i många. Ska börja korka upp strax.. och nu är jag knappast så bevandrad i detta som dom flesta här.. men något måste jag kunna få ner på pränt.
 

sunqan

Vinös
SV: fick några flaskor.. vad tror ni?

och cellartracker håller med chambertin...

det enda vinet som det inte fanns nåt om var just lacoste-borie,men de andra hade i alla fall ett par relativt fäska provningsanteckningar (talbot verkar vara populärt, där var det visst 60 kommentarer listade)

på vänstersidan finns en sökruta. knappa in namnet på vinet (utelämna årgången) och välj "wine (all data)" i pull-downmenyn under textrutan. så får du upp en fullständiglista över matchande viner, annars är default att man får provningsanteckningarna.

mycket användbar sida.

-anders
 
Trådskapare
P

pln

Medlem
SV: fick några flaskor.. vad tror ni?

hade några vänner på middag i måndags med lamm och stomp. Vi öppnade lacoste 84 och canon la gaffeliere 85. Efter 3timmars luftning drack vi dom.. Nu har jag inte satt i mig så gamla flaskor förut men mitt intryck var att Lacoste såg väldigt tunn ut i färgen men leverade mer smak än jag trodde.. Den var ok men inte jättemycket mer. Sen när vi provade Canonen insåg jag att Lacoste var vattnig i jämnförelse. Lacoste var nog ett svagt kort som du sa.
Canonen var väldigt god. Otroligt balanserad.. vi var lite runda under fötterna och hade ju käkat en del lamm men jag tyckte mig urskilja körsbärstoner, ekfat, läder och lite vanilj. Godaste vin jag druckit någon gång tror jag. Vinerna ska tydligen legat under 10 grader hela lagringen, vilket jag inte visste först så jag hade inga förväntningar. Därför var det skitkul att bara bli helt blown away.
 
Toppen