Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Filmer/Dokumentärer/Korta filmklipp

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Börjat kolla på Godare på kanal 15. Reportage från Ch. Margaux där. Fattar inte varför man får ge 8000 för ett 15 år gammalt vin. Vad gör dom som inte andra kan som betingar priset? Namnet? https://www.svd.se/hur-mycket-ar-det-vart-att-betala-for-ett-vin
Jag håller med, för de som köpte vinet för 11 378 kr* när det lanserades på SB hösten 2008 måste vara väldigt besvikna om det är några tusenlappar billigare idag. (Aktuellt europeiskt medelpris för Château Margaux 2005 enligt Wine-Searcher € 829 exkl skatt, så ca € 1000 inkl, men ofta kan man köpa lite billigare än Wine-Searcher-priset på auktion om man är flexibel med anta flaskor man köper, har lite tålamod och letar runt.) Men å andra sidan vill jag minnas att topp-Bordeauxerna av årgång 2005 lanserades dyrare i Sverige än ute i Europa. Kanske översatte de priset från euro till kronor till en särskilt oförmånlig kurs. Jag minns att svenska kronan störtdök hösten 2008 (då jag bodde i Belgien) när finanskrisen började slå till i realekonomin. Men Bordeaux årgång 2005 slog definitivt nytt prisrekord även i euro (d.v.s. var dyrare än 2000 och 2003, de föregående årgångarna som såldes dyrt); priserna från slotten sattes under primörkampanjen 2006 när det fortfarande var glada dagar ute i världen.

Priser på den här nivån för topp-Bordeauxer är alltså ingen direkt nyhet, tyvärr. Den stora prisutvecklingen till absurda nivåer på senare år gäller främst Bourgogne, som säkert alla som regelbundet hänger på detta forum har märkt på de djupa suckarna. ;)

Förresten, är det bara jag som är förvånad över att SvD-artikeln från början av 2018 är skriven så som att Mölstad aldrig provat Romanée-Conti? Det tror jag faktiskt inte på. Vinunic har alltid varit generösa med journalistprovningar, och enligt uppgift brukade de förr även låta journalister prova DRC-vinerna ibland. Det ska ha varit på den tiden då de var dyra, fortfarande såldes via SB, men ännu inte kunde säljas till ett högre pris direkt på auktion. (Min sagesman angav i och för sig inte uttryckligen att de även fick prova RC och Montrachet, som det finns mindre av än de övriga.)

* Vininfo anger 11 378 kr, men det priset inkluderar alkoholprishöjningarna 2008-2019 så några kronor billigare vid lanseringen.
 
Toppen