Filmer/Dokumentärer/Korta filmklipp

Diskussion i 'Övrigt' startad av Tomas Lindblom, 23 december 2014.

1. Tomas Lindblom

Tomas Lindblom fd Deppodi Moderator

Mattias Schyberg gillar detta.
  2. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

3. Gurto

Gurto Medlem

Är ju inte ett kort klipp men filmen, som mycket riktigt finns på Netflix, heter "a year in Burgundy" och är absolut sevärd. Finns också en hel del klipp med Jancis Robinson på Youtube som kan vara nog så lärorika.

Skumpagne gillar detta.
  4. ChristianB

ChristianB Medlem

"Red Obsession" är inte alls så dum om man vill få en inblick i Bordeaux, även om det snarare rör samlarhetsen kring vinerna. Kul att se ändå, tyckte jag. :) Sedan har du ju "Somm" som handlar om några stycken som ska genomföra sin Master Sommelier-examen och så får man se delar av vägen dit. Lärdomarna är kanske inte så många men den inspirerade mig till att fortsätta läsa på och plugga vin!

Magnus L, Glenn, Tomas Lindblom och 1 annan gillar detta.
  5. Glenn

Glenn Medlem

Vart hittade du Somm? Har letat efter den på diverse "vanliga"ställen.

6. ChristianB

ChristianB Medlem

Jag minns inte helt säkert faktiskt. Det kan vara så att jag fick den av brorsan vid något tillfälle. Jag ska kolla upp saken!

Glenn gillar detta.
  7. karl.1480

karl.1480 Denim Demon

Jag tycker att Gary Vaynerchuk och hans Wine Library TV är bra. Visst har han en tendens att spåra ur lite och prata om annat men han har en hel del intressant att säga också. Hela arkivet hittar du på http://tv.winelibrary.com/archive/

8. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

Gammal tråd jag vet men SOMM finns på Netflix.

Mattias Schyberg gillar detta.
  9. Tomas Lindblom

Det gör väl ingenting att du bumpar en befintlig tråd? Jag tycker snarare tvärtom! Nu har jag ännu ett tips på sevärda filmer/klipp som finns lättillgängliga!

Glenn gillar detta.
  10. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Såg den för några veckor sedan och kan klart rekommendera den då den har en hel del underhållningsvärde.

Vid starten så framstår de vinstuderande i dokumentären som värsta proffsen och orden flödar som om de vore födda med ett glas i hand, men det märks tydligt att det är lite "riggat" av regissören för senare i filmen när de utsätts för riktiga blindprov med förhållandevis få viner och av klassisk sort, så är det mer tunghäfta och mindre briljanta slutsatser. De redovisar dock aldrig hur många rätt de slutligen fick i testen, men känslan var att det missades ganska vilt på sina håll.

Blindprovning är svårt som ni vet, speciellt när det är på riktigt. ;)

Glenn och Larseman gillar detta.
  11. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

Jag noterade den underbara textningen (på Netflix) av Sancerre som enligt översättaren borde vara Saint-Cyr :confused:.

Last edited: 20 mars 2015
    Glenn, Mattias Schyberg, kayaker och 1 annan gillar detta.
  12. Magnus Ö

Magnus Ö Medlem

Somm är nog den jag uppskattade mest av trion som nämnts, dvs Somm (Netflix), Red Obsession samt A year in Burgundy(Netflix).
    Värt att notera är att det har släppts ytterligare en "A year in" film av samma regissör. Denna gång i Champagne. Återstår att se när den når Netflix eller dylikt.

Tomas Lindblom gillar detta.
  13. mad dog mikey

mad dog mikey Medlem

Mondovino kan också rekommenderas

14. Tomas Lindblom

Trevligt att fler tips trillar in! :)

Glenn gillar detta.
  15. mattsson

mattsson Medlem

God kväll Winelovers!

Hittar ingen liknande tråd och tycker vi bör komplettera tråden om böcker och jag hoppas ni instämmer.:)
    Såg nyligen dokumentären Red Obsession som tar upp historien om Bordeauxvinerna som blivit statussymbol bland Kinas miljonärer, grymt intressant.
    Har vi några fler att dela med oss av? :D

16. tobbe81

tobbe81 Medlem

17. m_trobeck

m_trobeck Ständigt sökande. Rotlös.

18. ChristianB

ChristianB Medlem

Riktigt bra dokumentär, om man gillar lite inspiration kring att nörda ned sig i vin. :)

A year in Champagne verkar spännande! Måste kollas upp!

19. Tomas Lindblom

gece och Mattias Schyberg gillar detta.
  20. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Tomas Lindblom gillar detta.

Dela sidan