Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fine Champagne Magazine och Armand de Brignac

Elvis

Medlem
Fick senaste numret av Fine Champagne Magazine och som vanligt hyllas Armand de Brignac i deras blindprovningar... Det är en trevlig tidning ändå, men det blir nästan lite löjligt i längden. Salon, Krug, Cristal och VVF har ingen chans mot Armand de Brignac, inte ens äldre Salon. Av sexton provade äldre årgångar av Salon är det bara två (1959 och 1976) som är bättre än en nyköpt Armand de Brignac, enligt Fine Champagne Magazine.

Nåväl, det var en lång artikel om deras favoritchampagne i det här numret (rubrik: "The Midas Touch of Cattier") och där fanns en del intressant att läsa. Det kommer tydligen en single vineyard-årgångschampagne från Armand de Brignac där första årgången (2007) släpps om två-tre år. Den kommer att heta Armand de Brignac Clos du Yons och är en ren Pinot Meunier (!) som det bara kommer att släppas 3000 flaskor av. Undrar hur mycket den kommer att kosta...
 

Keen

slan
SV: Fine Champagne Magazine och Armand de Brignac

Trevligt!

Vi kan dock glädjas ::) åt att det finns en konkurrent i smaklöshet till Ace of Spades...Angel champagnes. Ska tydligen släpp en skumpa i samarbete med Mariah Carey bland annat. Och vad sägs om en flaska för 250 000 euro ???
http://www.angelchampagne.com/angelexperience.html
 
SV: Fine Champagne Magazine och Armand de Brignac

Håller med om mycket av det Elvis skriver om tidningen i fråga (även att det faktiskt är en ganska trevlig tidning, trots allt!), men vill tillägga att det fanns en hel del annat "oväntat" i den stora blindprovningen i senaste numret, t.ex. att Dom Perignon årgång 2000 kom med i den absoluta toppen.

Är det så att den aktuella Dompan faktiskt är riktigt bra, och att Fine Champagne träffat rätt där? Har för mig att jag läst bland annat på Finewines.se att den snarare är ganska svag?

Sedan känns det ganska märkligt att sätta sina provningsbetyg enbart utifrån hur vinerna är idag (d.v.s. man har inget betyg för potential), som Fine Champagne gör, med tanke på att flertalet av dem måste anses som "lagringsviner". (Utom enligt Systembolaget och guiderna på M&C då, möjligen...)
 

Lando

Medlem
SV: Fine Champagne Magazine och Armand de Brignac

Har inte provat DP-2000 men sett den beskriven som typisk och tillgänglig redan nu. Funderar på att köpa ett par, men kanske ska vänta tills 2002 kommer....
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Fine Champagne Magazine och Armand de Brignac

maxistockholm2 skrev:
Är det så att den aktuella Dompan faktiskt är riktigt bra, och att Fine Champagne träffat rätt där? Har för mig att jag läst bland annat på Finewines.se att den snarare är ganska svag?

Jag tycker att Dom Perignon 2000 är bra, så där håller jag mer med Fine Champagne än Juhlin.
 

SUPRA

Bäst
SV: Fine Champagne Magazine och Armand de Brignac

anders skrev:
Jupp, DP 2000 är riktigt trevlig nu.

Instämmer också. Men om den är så pass i topp att den tar några av höjdarna ni nämner det skriver iaf inte jag under på.
 

R.P

Medlem
SV: Fine Champagne Magazine och Armand de Brignac

Keen skrev:
Trevligt!

Vi kan dock glädjas ::) åt att det finns en konkurrent i smaklöshet till Ace of Spades...Angel champagnes. Ska tydligen släpp en skumpa i samarbete med Mariah Carey bland annat. Och vad sägs om en flaska för 250 000 euro ???
http://www.angelchampagne.com/angelexperience.html

Trodde det var förbjudet att diskutera prisvärdhet på forumet... ::) ;)
 

anders

Medlem
SV: Fine Champagne Magazine och Armand de Brignac

För 250 000 euro hade den varit prisvärd. Nu verkar den gode Keen ha blandat ihop valutorna och det rör sig alltså om pund. Nu slog det klart över till att vara icke prisvärt och jag ämnar därför inte köpa någon.
 

Keen

slan
SV: Fine Champagne Magazine och Armand de Brignac

anders skrev:
För 250 000 euro hade den varit prisvärd. Nu verkar den gode Keen ha blandat ihop valutorna och det rör sig alltså om pund. Nu slog det klart över till att vara icke prisvärt och jag ämnar därför inte köpa någon.


Petitesser! Snart är pundet ändå nere i nivå med Euron så då är det bara för dig att slå till!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Fine Champagne Magazine och Armand de Brignac

Sitter av någon outgrundlig anledning och går igenom Julles databas "ona da interwebbzzzzz" och snubblade över följande lilla godsak:

Cattier Armand de Brignac Gold » List vintages (1)
Producer: Cattier
Vintages
Cattier (Chigny-les-Roses) Vintage Tested PN PM CH Score Pot.
Cattier Armand de Brignac Gold 0 200805 35 30 35 73 77
An idiotic attempt to create luxury around an ordinary product. Actually a good standard champagne with a frightful price tag and a showy golden bottle with a tin label. The wine has been given the pet name Ace of Spades and its name will perhaps be changed to this now that the hiphop star Jay-Z has praised the wine using this name.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Fine Champagne Magazine och Armand de Brignac

Han skriver samma sak i senaste boken.
 

SUPRA

Bäst
SV: Fine Champagne Magazine och Armand de Brignac

Jupp, jag har klistrat in Juhlins citat tidigare och det stämmer härligt nog :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Fine Champagne Magazine och Armand de Brignac

just Armand de Brignac tycker jag är ett lite små lustigt ämne...men jag är ändå ytterst nyfiken på hur den ändå smakar, är de nån här på forumet som har testat den?
om jag förstår rätt pratar vi ändå om en 1/3PN 1/3PM 1/3CH som lagrats i drygt 3år.....?
 
Toppen