Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finewines medlemmar i fokus

Mattias Schyberg

Administratör
Tänkte med denna tråd se om det finns intresse att dela med oss lite mer av oss själva. Jag är i alla fall nyfiken på Er och vad som får er klocka att ticka.

För att börja med mig själv:

Vem är jag?
Lagom ung kille som nått 40 år från Göteborg som varit vinintresserad i ca 15 år, men mer nördigt de senaste sju åren. Är lite av en typisk estet, dvs jag blandar mitt intresse för vin med musik, foto och andra sinnesrogivande aktiviteter. Gärna saker som smakar och luktar, vilket jag brinner extra mycket för.

Musik är ett intresse som falnat på senare år. Var mycket aktiv under tonåren (fram till 25 år), men tröttnade rejält när jag insåg att jag spelat "Sweet Home Alabama" för tjugonde gången på någon lokal sylta i förorten. Ett annat stort intresse är tv-spel, vilket jag håller på med så fort det finns tid, men avsevärt mindre intensivt i dagsläget.

Mat älskar jag, men varken min fru eller jag är intresserade av att laga den. Vi äter med andra ord ute så ofta vi har råd. Gillar såklart fine dining, men ibland är det gott med pizza också. Hatar för övrigt att priserna på restaurang är smått absurda när det gäller vin. BYO är något jag hoppas kommer att komma så småningom. Absoluta favoritrestauranger i Göteborg: 28+, Barsac Wine Bar (ganska renodlad vinbar med bra rustik mat) och Norda Bar och Grill (enkelt ställe med härlig personal och roliga amerikanska viner).

Vad har jag för sysselsättning till vardags?
Jag jobbar som produktutvecklare av snabbrörliga livsmedelsprodukter bestående av rökfri tobak (rökning av tobak eller andra växtbaserade produkter kan inte rekommenderas till ens värsta fiende) med en huvudsaklig inriktning på "smaksättning", dvs de sensoriska egenskaperna i produkten. Min huvudsakliga arbetssyssla rör alltså sensorik på ett eller annat sätt, men även mer marknadsmässiga delar dyker upp emellanåt.

Vad har jag för vinpreferenser?
Är absolut en blandmissbrukare som gillar i princip alla stilar. Ett höjdarvin är ett vin med personlighet. Har dock en viss förkärlek för viner gjorda på druvorna syrah, pinot noir och cabernet franc. Brukar ofta tycka att det är roligare (inte nödvändigtvis bättre/godare) med vin från mer udda områden än de mest klassiska, typ Bordeaux, Bourgogne och Champagne. Har även lite förkärlek för den sydafrikanska och rökiga stilen, som ofta får mycket negativ press helt oförtjänt. Denna typicitet är ju lite av Sydafrikas signum, oavsett om man gillar den eller inte!

Så, det var allt jag hade att säga. Nu vill jag veta mer om er? :)
 
Last edited:

Larseman

Medlem
Bra initiativ @Matlen tycker jag!

Vem är Larseman?
Lagom gammal (52 för att vara exakt) kille från södra Stockholms-trakten. Jag och min fru fick upp ögonen för vin på riktigt under en semesterresa 2008 då vi av en slump bokade en Agriturismo utanför Alba där det även producerades vin. Stället rekommenderas verkligen, småskalig vinproduktion (3ha) och fantastiska värdar i Paolo och Chiara. Detta gör att Italien i allmänhet och Piemonte i synnerhet alltid kommer att ha en särskild plats i våra hjärtan.
Något år senare så gick vi också med i Munskänkarna för att få träffa fler likasinnade eftersom våra "vanliga" vänner inte riktigt förstod vårt sniffande och analyserande... Har klarat 1-betyg och planerar att ge mig på 2:an snart.
Till skillnad från @Matlen så gillar vi att laga mat, åtminstone på helgerna. Älskar att hitta bra mat/vin-kombinationer. Köpte min sista BiB för fem år sedan och harvar nu mest runt kring 200-kronors-strecket och nästan enbart från monopolet. Bygger succesivt upp ett litet lager i källaren (drygt 200 flaskor f.n.) och håller också på med en enkel vinkällare för att få lite bättre ordning.

Vad har jag för sysselsättning till vardags?
Jobbar med IT på bank (punkt)

Vad har jag för vinpreferenser?
Allt som inte är fruktbomber. Mycket Italien, dock inte Amarone o.dyl. Gillar att prova nya områden och druvor men håller mig huvudsakligen till rött och huvudsakligen från gamla världen. Börjar även få en liten crush för Pinot Noir men är livrädd för att fastna i Bourgogne-träsket. Frugan är svår på mousserande och då gärna champagne så jag hoppas att hon inte blir medlem på FW och luras till kostsamma excesser.

Det var jag det, vem tar stafettpinnen nu!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jag är en 30 årig kille som bor i södra Stockholm med min sambo och 2 döttrar.
Jobbar som ställningsmontör nu för tiden.

Mitt vinintresse startade i gymnasiet när jag gick Hotell & Restaurangskolan i globen.
Musik är ett stort intresse och spelar gärna och sjunger. Samt dataspel :-O

Har väl främst snöat in mig på champagne Selosse och Krug måste väl ses som lite favoriter.
Rödvin slinker också ner en hel del.
Gillar Bordeaux, Rhone, Piemonte och Argentinska viner.

Har lärt mig otroligt mycket under min tid på forumet och fortsätter suga i mig information och vin.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Vem är Jimmy Forsman
Snart 40; snart 40 skälvande jordsnurr. Har en ganska lång erfarenhet gällande vin. Jag började jobba med att hålla vinprovningar 1998 när jag pluggade i Grythyttan och fortsatte med det under studietiden. Jag sökte in som kock, men jag kom att läsa alla dryckeskurserna och var även i Australien – två månader varav tre veckor på en vingård i Yarra Valley – och pluggade vin. Efter det började jag jobba på vinkällaren Grappe 2001, sedan Nordic Light Hotel 2004 – 2007 och sen som vininköpare från 2007 – 2011.

Man kan väl säga att intresset hårdstartade med en fempoängskurs, dryckeskunskap 1, som var den första kursen vi läste i Grythyttan.

Vad gör jag till vardags
2011 tröttnade jag på vininköp. Vin hade slutat vara en passion och blivit till inköpspris och utpris i ett excelark. Jag sa upp mig och sökte in på Berghs och pluggade copywriting. Så nu sitter jag halvtid på en reklambyrå som copywriter och driver eget företag där jag gör samma grej. Har bestämt mig för att läsa upp mina gymnasiebetyg och ska plugga lite Komvux under 2014. Vad det blir av det hela får vi se.

Vad har jag för vinpreferenser
Har väldigt svårt att svara på det. Jag har druckit och provat så mycket vin att jag ärligt kan säga att det finns någonting jag gillar med det mesta. Men champagne är gott, och bordeaux, och bourgogne. Och vita spanjorer kan vara fantastiska. Och hof. Gillar hof.
 

gece

Man vänjer sig.
Tills de gör det får ni hålla till godo med mig:

Jag är en lagom tråkig herre på dryga trettio bast, bor med sambo på Södermalm och känner ibland igen mig lite för mycket i SvD:s serie Stockholmsnatt för att det ska vara helt bekvämt. När jag inte grottar ner mig i vin försöker jag grotta ner mig i programmering och/eller black metal. Går ibland på restauranger. Hatar valfrihet, så fine dining och avsmakningsmenyer passar mig som hand i handske.

Är ganska färsk vinentusiast, första gången jag köpte en flarra vin för över hundringen var nog mindre än tre år sen. Blev riktigt hooked på Nya Zeeland 2012, när vi spenderade två dagar i Marlborough med att cykla runt mellan vingårdar (tror vi hann avverka 16 st eller så, plus middag på ytterligare en - cykelhjälm är bra).

Till vardags äter jag snällt min lunchlåda och skriver dataprogram åt folk som ger mig pengar, alltså en s.k. "IT-konsult". Och jag som var ganska cool när jag var ung...

Vinpreferenser är svårt. Är lite rookie och har inte riktigt hittat fram än. Champagne är ju gott. Har också ganska bra koll på mina preferenser inom vitt - tvangs jag välja ett enda distrikt, bleve det Bourgogne, men nu behöver man inte välja så kiwi-Sauvignon Blanc, Deutscher Riesling, Bordeaux... och jag gillar ju också lite udda grejer som Jura, och vit Rioja... men Chablis undrar jag om jag någonsin kommer beröras speciellt av. :)

Sött - barnsligt förtjust i alla stilar så länge det är ett bra vin i botten; förstärkt, botrytiserat, stråvin, isvin, it's all good.

Rött - ett problembarn för mig på senare tid, så jag dedikerar 2014 åt att hitta mina preferenser. Highlights har väl varit några enstaka Rhône och Bordeaux, men besvikelserna lika många därifrån. Har väl insett att bra syra är ett måste för mig, och att för mycket ek hör hemma i vitpang, men sen är jag oftast flexibel.

Och så en kul anekdot för alla som inte är mig: Hade kanske blivit frälst i röd Bourgogne på 2005-provningen jag var på i höstas, som t.ex. sambon blev, men jag gjorde några extremt okloka val i mitt intag av födoämnen kvällen innan vilka lämnade munnen i princip helt blästrad. Som det blev kändes alla viner extremt griniga och jag hittade blott och enbart tanniner - förutom den lurigt insmugna Beujoulaisen som faktiskt smakade nåt, och som till församlingens stora nöje fick (endast) min bäströst. Jaja, jag är väl lite motvalls och det är väl inte första gången jag föredragit referensvinet...
 

Håkan

Medlem
Håkan-46årig matematiker/statistiker, försöker lära teknologer matematisk statistik och forskar i mönsterigenkänning. Har sedan mitten av 90-talet varit rejält nere i Bourgogneträsket men försöker nu ta mig upp därur och vidga vyerna åt andra håll, simmar inte så ensam där längre utan det är lite trångt om utrymmet. Andra favoriter är norra Rhone, Piemonte men som sagt letar efter nya intresseområden. Äger 0 flaskor Champagne (och 0 flaskor C9dP), ganska unikt i detta forum. Källaren har stor övervikt av Bourgogne, men den kvoten är på nedåtgående. Har en in en ut princip i källaren, har funkat ganska bra i ett drygt år.
 

Sundbom

Medlem
Johannes heter jag och är snart 30 år. Kommer från Söderfors i norduppland. Hade ett brinnande whiskyintresse för ett par år sedan som byttes ut mot vin då all äldre whisky började ta slut i lagren och bli alltför dyr att få tag på. Allt hade blivit för mycket storindustri med själlösa tappningar. Nu har jag dessutom ett intresse som min sambo tycker om lite mer.

Tycker om att laga mat men har lite svårt att hinna med det i veckorna med dagishämtningar och trötta barn.

Köper och dricker mest vin från Piemonte och Toscana. Har börjat fastna för bourgogne också, men önskar (nästan) att jag inte visste hur bra det kan vara. Ska försöka dricka lite mer nya världen i år. Annars så hoppas jag kunna åka på några provvningar i år då jag har hyfsat pendlingsavstånd till Stockholm. Köper inte för lagring just nu, men håller på att inreda en vinkällare i en gammal jordkällare. Försöker läsa en hel del böcker om vin på kvälllarna, men oftast blir det att jag surfar runt på en massa virtuella vinaffärer och drömmer. Skriver lite då och då på en blogg med nybörjarfokus.
 
Mycket på jobbet nu ock ligger efter inte bara på finewines.se

Vem är Anders Landström

Passerat bäst före datum och når i höst 52 år. Varit intresserad av vin sedan jag var 24-24 år och drogs in i vinträsket via en Château de Pez. Fick rekommendationen av Röttorp så kan skylla på vinskribenterna för vad jag är idag. Blev tidigt intresserad av champagne och en Bollinger RD 1982 fick mig att kapitulera och under en period nästan helt gå över till Champagne. En vältummat exemplar av Richard Juhlins Champagneboken pryder min bokhylla. Den har jag läst från pärm till pärm många gånger. Har ingen erfarenhet från branschen men jobbat på en del vinprovningar. Kan klart säga att jag suttit mer på andra sidan som gäst. Spenderar stor del av min tid och pengar på vin samt restauranger och umgås också med en del restaurangmänniskor.

Gillar att laga mat och att dela med mig av mitt vinintresse. Att dela en flaska vin med intresserade är mer värt för mig än att ha den liggande skräpande i källaren. Upplever mig själv som hyfsat generös och via vinvärlden har jag funnit så många andra generösa människor.

Närmaste projektet är just nu att se vad jag har i källaren, pga flyttar och annat är det ju nu lite o-ordning i listan. Har egentligen allt för lite men jobbar på det problemet :)

I övrigt så gillar jag att segla, vandra, musik, lite skidåkning och tenderar till att köra bil något för fort.

Vad gör jag till vardags
Som jag brukar säga, jag jobbar för att få dricka vin, jobbar inte med att dricka vin. Europaansvarig för en del av mitt företags verksamhet. Amerikanskt IT-företag och jag jobbar med programvaror som används för att bygga produkter. När ni kör er bil, kopplar upp er telefon eller sätter er i ett flygplan är det rätt stor chans att våra programvaror varit involverade i att bygga koden som snurrar i systemen ni använder. Är inte IT-tekniker men @Jimmy Forsman har blandat ihop företaget jag jobbar med och min kompetens, därav gör jag vad jag gör på finewines.se

Vad har jag för vinpreferenser
Dricker helst rött från områden som börjar på B och vitt från C.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Vem är Emanuel?
Jag är en 36-årig sjöingenjör och före detta Stockholmare som blev kvar i Kalmar efter studier på universitetet i stan. Jag har arbetat hela mitt liv som sjöman på olika fartyg runt om i världen i olika befattningar och fram till förra året som maskinchef i svenska fartyg.
Efter många år i svensk sjöfart har jag numera kapitulerat och istället sökt lyckan i det rika oljelandet i väst och jobbar nu i norsk offshore.
Hejdå exotiska resor till Sydamerika och hej hej vinter på nordatlanten, pinnekjött och fjälldollar.
Vinet då?
Jag har alltid haft en stor passion för mat och matlagning och där kopplingen till vin. Har vid sidan av sjöfarten även arbetat en del på krogen och har därifrån många vänner som delar mitt mat och vinintresse.
Länge kategoriserade jag vin mest som gott och inte gott och lät de som var mer insatta i vin än mig få plocka fram godsakerna men för sådär fem år sedan började jag även själv ge mig in mer i "nörderiet" och lära mig mer.

När vi för tre år sedan köpte ett hus med möjlighet att inreda en vinkällare tog jag steget ut ur garderoben och slutade smyga på forumet som gäst för att bli en fullvärdig medlem och sedan dess har det gått utför. Konstant pank, konstant köpstopp och en källare som växer okontrollerat över sina bredder är numera vardag...
Å vinpreferenserna då?
Ja, som nybörjare har jag ju bara skrapat lite på ytan av vinvärlden och då mest "gamla" världen men ambitionen är att smaka allt från överallt innan jag är klar.
Jobbar även på att förstå mig på Bourgogne men vi får väl se hur det går med den saken, kanske borde jag lämna sådana viktiga ting till mer lärda män...
Vad gör jag mer än pimplar vin när jag inte är på havet?
Har ett stort stålsjabrak till båt på 22 meter som jag tillsammans med två andra sjöingenjörer har byggt om från ett gammalt militärfartyg till en fritidsbåt och dykbåt.
Har även ett litet hyreshus som jag pysslar om när jag är ledig samt en familj med en liten nyfödd dotter i spetsen.
Stockholmskopplingen lever även kvar med ett fritidshus i Roslagen som besöks så ofta jag hinner och kan...
 

Magnus Ö

Medlem
Vem är jag?
Magnus heter jag och sprang på detta forum via Anders medverkan i podden Vinpratarna. Så har inte varit medlem särskilt länge. Men kommer garanterat att vara det under lång tid för jag uppskattar verkligen denna lilla oas i cyberrymden.
Jag är snart 36 år gammal och snart en tvåbarnsfar. Är bosatt i Falkenberg och arbetar som projektledare inom webbsfären med både sajten, appar och e-handel. Medlem i Munskänkarna sedan något år och har tagit deras betyg-1 och druvkurs. Tänkte ge mig i kast med betyg-2 till hösten.
Vinet då? Å vinpreferenserna då?
För några år sedan tog mig mitt yrke min fru och mig själv till Nya Zeeland. Tiden där (1,5 år) blev en verklig ögonöppnare och jag gick från helt ointresserad till vinfrälst. Många besök på vingårdar och många sena kvällar med vänner på diverse vinbarer blev det. Och än idag har jag stor förkärlek för pinot noir och sauvignon blanc. Då gärna från just NZ men även från mer klassisk mark som Bourgogne och Loire.
Dock med handen på hjärtat är jag fortfarande en oerhört nyfiken novis som börjar att smaka mig igenom vinländerna och sorterna.
Gör jag annat än dricka vin?
För att ha lite koll på vad jag druckit så startade jag i mars 2013 en liten vinblogg, Ett Glas Rött, som jag försöker uppdatera så kontinuerligt som möjligt. Försöker även ta mig ut och springa i den mån jag inte har en småbarnsförkylning eller vädret håller mig inne.
Önskar?
Att hitta fler personer som skulle uppskatta spontana provningar och med ett vinintresse i min omgivning. Personer som uppskattar diskussioner kring struktur, färg och producenter.
 

vininfo.nu

Medlem
Vem är vininfo.nu
En ung nästan 50-årig livsmedelskemist och sommelier. Gift med två småbarn. Träffade min fru på Systembolaget. Brukade alltid ställa mig i hennes kö liksom...

Vad gör jag till vardags
Jobbar med smaksättning och sensorik. På fritiden, när jag inte umgås med familjen, så håller jag på med vin. Undervisar (Munskänkarna), dricker vin, läser och skriver (hemsida och blogg).

Vad har jag för vinpreferenser
Lite av en frankofil. Inte för att vinerna behöver vara bättre utan mer för helheten, traditionen, utbudet och inte minst landet som sådant. Frankrike har blivit RESMÅLET och det är dit vi (familjen) åker om vi åker utomlands. Gillar både vita som röda viner, torra till söta. När det gäller vita franska så är Loire och Chenin Blanc lite av favoriterna. Föredrar oekat. När det gäller rött har jag inte direkt några favoriter. Föredrar dock "rödingar" som har lite skitiga, gärna "brettiga", toner.

-----------------------------------------------------
http://www.vininfo.nu
http://vininfo.wordpress.com
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mina största intressen i Liwet är i prioritetsordning:
  1. Familjen
  2. Göra affärer: att skapa värde och värdeökning
  3. Kendo (kampkonst á la Darth Vader) där jag nu strävar mot 5 dan.
  4. Trädgård
  5. Läsa klassikerna och klassisk poesi
...och på den lilla tid som blir över efter det, så fyller vi ut med små stänk av god mat och några blygsamma skwättar vin. Går också på kendofester och njuter av japansk kultur, och kanske särskilt sådana som inte är så enkla att begripa. Japan inbegriper faktiskt ett flertal exceptionellt fascinerande kulturyttringar. Försöker ta oss till ONSEN (varma källor) iaf en gång per år. Hustrun jobbar nog nästan mer än mina 80-100 veckotimmar.
Har flyttat till Japan och trivs riktigt bra här med möjligheten till goda träningsmöjligheter och att någon gång då och då kunna njuta en rejält god köttbit eller en megafräsch sushi.

Mitt liv är inte särskilt spännande. Jobbar mest. Har studerat kemiingenjörskap, medicin och affärsmannaskap, men är väl mest dragen åt entreprenörskap.
Gillar att slappna av med olika former av alkohol. Att dricka något glas vin, att äta med vin, att samtala om vin och att studera vin är spännande. Nihonshu (swe: saké) och Shouchu är också mckt givande drycker i sina sammanhang. Pga en olycka 2013 så undviker jag numer starkare drycker mer eller mindre helt. Men gillar whiskey av den mer ludna typen, cognac/armagnac av den mer eleganta sorten, grappa/marc/brand i sina rått brutala druvuttryck.

Goda samtal med kunnigt folk är det mest fascinerande på denna planeten och jag har varit lyckligt lottad vad gäller mängden Goda Samtal i mitt liv. Ser alltid fram mot nästa Goda Samtal.

Vin:
Röd Bordeaux kommer på hustruns och min topplats. Det mesta övriga kommer på 2:a plats. Få typer hamnar på 3:e plats.
Är dock en utstuderad allätare med rötterna i klassicismen som stavas B, Mosel och Rioja, ävenom Beaujolais och Bourgogne bara har kostat mig massor av 1000-lappar utan att jag sett någon form av värmeljus från IKEA.
Vinkällaren innehåller mest Bordeaux (typ 750 flaskor) men faktiskt fler flaskor av "annat".
Föredrar swettiga gymnastikpåsar framför unga fruktiga viner.
Föredrar variation och är ständigt nyfiken.
Gillar CT mer än jag gillar vinproffsen. (De swänska ”vinproffsen” finns dock inte riktigt med på kartan pga upplevd låg nivå i det globala sammanhanget.)
Provar regelbundet vin i ystra sällskap i Umeå, London, Yokohama och Tokyo.

Musik mm
Lyssnar på kärleksvisor så ofta som omständigheterna tillåter. Favoriterna heter Dimmu Borgir och Burzum (jag kan inte förklara varför.)
Pluggar japanska så mckt jag hinner och behärskar hjälpligt ca 500 kanji.

Och, tiden som blir över läser jag Economist, tittar på Sumo på TV, tar långa vederkvickande promenader eller ger mig ut och springer. Försöker sova 12 tim per natt, men det blir sällan mer än 5.
 

Mats

Gone todash....
Vem är jag?
47-årig man från Umeå som började intressera mig för vin för ca 30 år sedan när jag gick i gymnasiet i samma klass som StefanAkiko och vi och några andra började ordna vinprovningar. Har två tonårsbarn och är gift med en fru som knappt dricker vin så tyvärr får jag lov att tömma allt jag öppnar själv, kan ju låta bra men hade gärna haft en anledning att öppna dubbelt så många flaskor som jag gör nu. Förutom vin går fritiden åt till att bygga och snickra på hus och sommarstugor, försöker även hinna med att dyka så mycket det går och gillar att resa och har som mål att hinna besöka minst hälften av världens drygt 200 länder. Har lyssnat en hel del på musik och har där gått ifrån att vara helt insnöad på Zappa till rap och nu ha landat i metal och längtar ordentligt till sommarens metal-festivaler.

Vad har jag för sysselsättning till vardags?
Började med att läsa kemi/mikrobiologi på universitetet och blev doktorand i växtfysilologi och jobbade sedan några år i Los Angeles efter att jag disputerat. Kom tillbaka till Umeå och startade en egen forskargrupp men tappade helt intresset och bestämde mig för att börja om från början så jag la ner forskningen och började plugga medicin istället och jobbar nu som läkare.

Vad har jag för vinpreferenser?
Dricker gärna viner från hela världen men mest blir det röda italienare och fransoser och varje gång jag dricker en bra Bordeaux undrar jag varför man dricker något annat. Dricker mycket hellre kraftiga och rustika tanninmonster med läder och brett än finlemmad silkeslen saft så vad gäller den i alla vinsammanhang ständigt närvarande debatten för eller emot Bourgogne är det nog så att jag är bland de som har ett smaksinne som saknar det som behövs för att uppskatta de vinerna. Känner även starkt för vita söta viner med ordentligt med syra och botrytis så Tokajer och vissa Sauterner hör till favoriterna.
 

Peder

Medlem
Vem är jag?

Nybliven 40-åring från Stockholm och mitt vinintresse började redan i mitten av 90-talet men med främst inriktning på viner från Italien och favoriten var Barolo. Utbildad ljudtekniker och började 1993 arbeta på Sveriges Radio och 1995 blev jag anställd som Ljudtekniker på TV4. Sade upp mig 1999 och blev så kallad frilans och arbetade som ljudtekniker och TOM (Technical Operation Manager) inom TV-produktion.


2005 startade jag en e-butik som sålde tillbehör inom vin (vinöppnare, hällpipar och presentlådor) och lade ner butiken 2007 samtidigt som jag började lämnade in varuprover vid offertförfrågningar på Systembolaget för främst viner från Österrike och det blev sedan några listningar i beställningssortimentet istället. 2006 startade jag även en verksamhet som arrangerar vinprovningar/vinutbildningar för människor som vill lära sig mer om vin tillsammans med min kollega som är utbildad sommelier. 2009 startade jag en vinbutik på nätet som säljer viner inklusive svensk alkoholskatt (registrerad distansförsäljare). Under 2013 så öppnade jag ytterligare en E-handel som säljer vinglas.

Älskar att resa, nörda ner mig i gamla retro-datorer, dricka goda viner, vara ute och springa eller åka ut i Skärgården.


Vad har jag för sysselsättning till vardags

Arbete, arbete och arbete inom vinprovning, vinförsäljning och TV-produktion. Det är främst TV-produktionen som gör att jag överlever ekonomiskt, men det är vinet jag brinner för.


Vad har jag för vinpreferenser?

Jag är nog en förespråkare av den den gamla vinvärlden. Frankrike, Österrike och Italien ligger mig varmt om hjärtat. Mest Bordeaux, Champagne och Piemonte när det inte blir Österrike. Sydafrika har jag aldrig förstått mig på, även om det finns undantag. Det jag gillar skarpt med Österrike är den unga generationen vinmakare som gillar att ta ut svängarna. Jag faller mer och mer för spontanjästa viner som sticker ut från mängden samt viner där det ligger mycket kärlek bakom framställningen.
 

Vino fino

Medlem
Vem är jag:
40-årig stockholmare som kom tillbaka till Stockholm 2012 efter sexton år utanför Svedalas gränser.

Blev vinbiten på allvar under universitetsåren som jag tillbringade i London. Jobbade helger och lov på Oddbins 97-99, på den tiden vi var bäst i världen. En fantastiskt plantskola med en anda och inställning till vin som inte fanns någon annanstans. Provade och drack (spottade inte) ett 20-tal viner per vecka under den fantastiska tiden och fick WSET 1 och 2 betalt, plus en väldig massa baksmällor.

Jobb och liv tog mig vidare längre söderut och jag tycker att jag "kan" Spanien och sydamerikanska Södra konen efter fem år på varje plats med mycket privata utflykter och besök i vingårdar. Möjligen tappade jag lite fokus på klassiska vinregioner eftersom det var stor lokal dominans. Men men. För att kompensera lite så tog jag mitt WSET 3 förra året.

Funderade länge på att använda gamla kontakter till att starta distribution i Sverige, men tyvärr är Monopolets hela inköpsmodell inställd på stora distributörer och bulkvin. (Ännu ett skäl att avskaffa eländet). Så jag har övergivit den tanken.

Vad har jag för sysselsättning till vardags

Jag tillhör det allmänt löjeväckande skrået managementkonsulter.

Vad har jag för vinpreferenser

Svårt att undvika klassikerna, även om det numera kostar skjortan. Frankrike spelar i en egen division. Tyskland har hos mig kommit med åren och numera går en betydande del av budgeten dit.

För mera vardagliga tillfällen tycker jag mig just nu hitta bra valuta i Australien, Sydamerika och faktiskt även USA. Men det där varierar med trender, priser, och vilka stilar som råkar vara inne vid ett givet tillfälle. Pinot Noir från Nya Zeeland är ett exempel på något som jag köpte en del för en tid sedan, men nu tycker jag det börjar bli frågetecken kring valutan och stilen. Och så där fortsätter det: man snöar in på något, tycker det är bra, och sen tröttnar man. Klassikerna däremot består.

Personliga favoriter bland de "glömda" distrikten är Sherry och söt Loire.
 
Tycker det här är ett intressant ämne. Kul att läsa om bakgrund och intressen. Saknar en del medlemmar. Visst har vi fler än bara män mellan 30+ och 50+ som både läser och skriver på forumet :)
 

chambertin

Medlem
Kul tråd och alltid intressant att veta lite mer om dom som skriver här.
Med det sagt så blir det ju dags för mig att forumstrippa lite då.

Tiilhör även jag den manliga skaran här på forumet och har haft förtroendet från farbror staten att handla min egen alkohol sedan 1982 vilken ju gör mig till 51 (snart 52) numera.
Kommer ursprungligen från "ökenstaden" Borås men har bott i Göteborg och numera Partille sedan 1983. Är gift och har två barn och just nu även två hundar. Även hustrun är lagd åt hellre bra än mycket-hållet vad gäller vin även om vår smak inte alltid är densamma. Vinnörd sedan tidigt 80-tal då min mosters man (som arbetat på SB) började öppna ögonen på mig och min bror vad gäller kvalitetsvin. Vattendelaren var en bl.a en Clos de Vougeot -74 och diverse VP från tidigt 60-tal som alla satte djupa avtryck hos oss vad gäller vinupplevelser. Sedan dess var både jag och min bror helt fast i vinträsket och julklappsköpen blev efter det väldigt enkla.

På den civila sidan så är jag numera s.k affärsutvecklare på ett amerikansk företag med inriktning mot instrumentering inom oil & gas-sektorn. Arbetar numera enbart med marknaderna i afrika och mellanöstern. Har på ngt konstigt sätt alltid fått ta hand om de stora vinproducenrande länderna förut men nu är det slut med det förutom sydafrika då.

Vinet, preferenser ?
Intresset för vin växte fram under studenttiden i Gbg och jag hade förmånen att träffa Ulf Wagner och Ulf Johansson (28+) vid den tiden och provade mycket vin tillsammans med dem. Fokuset då var framför allt Bdx, Bourgogne, Rioja, Tysk Riseling och en del bättre Italienere från Piemonte och Toskana.
I grund och botten är jag väldigt lagd åt Frankrike då jag spenderat mycket tid där både professionellt och via många semestrar. Motivationen att lära mig franska ordentligt kom t.ex från mitt mat- och vinintresse. Trots detta så värdesätter jag variation högre än något annat och det är nog enklare för mig att räkna upp vintyperna jag inte vurmar för än de jag håller högst. I botten bland viner jag sällan eller aldrig köper hittar man Gewürztraminer, Viognier, torr Chenin Blanc från Loire och röda på 100% Cabernet Franc. Skall man utifrån innehållet i min vinkällare tolka vad jag gillar så blir det Bordeaux (röd och söt), Bourgogne (vit och röd), södra Rhône, Barolo, Champagne och tysk Riesling som toppar men sedan kommer det en anselig mängd ströflaskor från Spanien, Portugal, Nya Zealand, Ungern m.m.

Fokuset på vinregioner tenderar för mig att gå i perioder med mycket inköp av vissa viner från en region. På 80-talet var det nästan bara Bdx, Bourgogne och Tysk Riesling. När katastroftrion -91,-92,-93 kom i Bdx så tappade jag intressed för ett tag och det blev i stället Rhône, Italien och Spanien. Bourgogne ar dock alltid legat mig varmt om hjärtat och mitt nick kommer sig av att Armand Rousseau är min favorit där efter många besök under 80- och 90-talet. Intresset för champagne hade en kort period i början 90-talet men kom av förklarliga skäl igång efter att man började hänga här.

Ihop med en studiekompis från Chalmerstiden så driver jag även en mindre importfirma för vin vid namn Cavisten Vinhandel. Startade den först i början av 90-talet men svårigheterna då att komma in på SB var väldigt stora så det fick vänta tills för några år sedan då vi drog igång. Vi har i dagsläget endast tre producenter i vår portfölj i form av champagne från Bernard Hatté (Verzenay), H.Billiot (Ambonnay) och Domaine Comte Abbatucci (Korsika). Har även haft Domaine Grand Veneur från Rhône förut men inte nu längre.

Annat än vin ?
Gillar alla former av cykling och friluftsliv och just nu med två hundar så blir det en del av det slaget. Har även fått upp ögonen för hantverksmässigt öl och brýgger numera även lite själv för att förstå mig på hantverket bakom samt att känna tillfredsställelsen med ngt man har gjort själv. Från vin är ju inte steget långt till god mat så intresset för det finns ju givetvis men det blir inte så många resturangbesök just nu. Lagar gärna ganska rustik mat och tycker att långkokstrenden just nu är härlig att se.

Konstiga saker som vinnörderiet gör med en:
1) När man skulle köpa sin första begaganade bil i början av 80-talet så valde man bort alla bilar från-77 och tar en -76 i stället. -77 var ju en så bedrövlig årgång i Bdx, det vet ju alla.
2) När du kollar på hus så är det bra om källaren INTE är nydränerad.
3) Du får nypa dig i armen och hålla käft när den franske kunden gång på gång orerar att Châteauneuf-du-Pape är en sån fantastisk Grand Crû Beaujolais att han bara måste beställa in en flaska till.
 

Vino fino

Medlem
Vi har i dagsläget endast tre producenter i vår portfölj i form av champagne från Bernard Hatté (Verzenay), H.Billiot (Ambonnay) och Domaine Comte Abbatucci (Korsika). Har även haft Domaine Grand Veneur från Rhône förut men inte nu längre.
Här har du en stor vän av Faustine. :)
 
Toppen