Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finewines önsketråden

Det finns en hel del önskemål om olika provningar, middagar och resor. Startar den här tråden som en idétråd om olika aktiviteter vi på forumet vill göra.

Provningar av speciella producenter, vertikaler, mat/vin kombinationer, resor till vindistrikt etc.

Tanken är att gemensamt försöka lösa och få till stånd några sköna provningar/aktiviteter. Antingen genom egna kontakter/flaskor eller genom att utnyttja våran storlek som forum och finna andra som kan hjälpa oss.

Det ska naturligtvis handla om önskemål kring vin och mat. Andra önskemål som forumets medlemmar har finns det nog många ställen på internet där man kan få dem tillfredställda
 
Trådskapare
A
SV: Finewines önsketråden

En första idé om provning är att se hur ett stort hus som Veuve Clicquot kan leverera. Har lite blandade flaskor och tänkte höra om det finns fler på forumet och ett intresse att bygga en intressant vertikal. Tror vi ska vara max 10 personer för att få en mängd ur varje flaska.

Jag har dessa flaskor:

1990 Veuve Clicquot La Grande Dame
2002 Veuve Clicquot Rosé
2002 Veuve Clicquot
1999 Veuve Clicquot
1998 Veuve Clicquot
1996 Veuve Clicquot
1990 Veuve Clicquot Cave Privée (magnum)
1980 Veuve Clicquot Cave Privée (magnum)
1989 Veuve Clicquot Rosé Cave Privée
1989 Veuve Clicquot Rosé Cave Privée (magnum)
 

Jos

Medlem
SV: Finewines önsketråden

Jag skulle vilja köra en vertikal med Pavie från -98 och framåt. Nån som sitter på några flaskor? :)
 
Trådskapare
A
SV: Finewines önsketråden

Jos skrev:
Jag skulle vilja köra en vertikal med Pavie från -98 och framåt. Nån som sitter på några flaskor? :)

Bra att ha någon till att börja med. Men allt går ju att ordna.

Under tiden om du är sugen så kan du ju dricka 2004 Château Pavie Decesse på glas hos Eriks denna vecka. Kanske kan duga som substitut
 

Jos

Medlem
SV: Finewines önsketråden

Anders Landström skrev:
Bra att ha någon till att börja med. Men allt går ju att ordna.

Under tiden om du är sugen så kan du ju dricka 2004 Château Pavie Decesse på glas hos Eriks denna vecka. Kanske kan duga som substitut
Jag tar givetvis med någon till vertikalen men vilken beror ju på... Det blir väl bara 5-7 flaskor typ om man inte ska göra allt för mycket barnarov. Samt ha något kvar i plånkan....

Kanske kilar förbi Eriks... :p
 

MD

Medlem
SV: Finewines önsketråden

Jos skrev:
Jag skulle vilja köra en vertikal med Pavie från -98 och framåt. Nån som sitter på några flaskor? :)

Jag har 01, 05 och eventuellt 09... 06, 07 och 08 finns kanske på bolaget? 00 och 03 borde ju också vara med.
 
Trådskapare
A
SV: Finewines önsketråden

MD skrev:
Jag har 01, 05 och eventuellt 09... 06, 07 och 08 finns kanske på bolaget? 00 och 03 borde ju också vara med.

Går eventuellt att ordna en serie. Hur många är intresserade. Alltid kul att prova en dylik vertikal
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Finewines önsketråden

Anders Landström skrev:
En första idé om provning är att se hur ett stort hus som Veuve Clicquot kan leverera.
Jag har dessa flaskor:

1990 Veuve Clicquot La Grande Dame
2002 Veuve Clicquot Rosé
2002 Veuve Clicquot
1999 Veuve Clicquot
1998 Veuve Clicquot
1996 Veuve Clicquot
1990 Veuve Clicquot Cave Privée (magnum)
1980 Veuve Clicquot Cave Privée (magnum)
1989 Veuve Clicquot Rosé Cave Privée
1989 Veuve Clicquot Rosé Cave Privée (magnum)

Jag skulle kunna komplettera med följande, i flera fall har jag dock bara 1 fl. så det är ju inte så att jag absolut skulle vilja ställa upp med alla om det finns andra med större lager...

1995 Veuve Clicquot La Grande Dame
1995 Veuve Clicquot La Grande Dame Rosé
1990 Veuve Clicquot La Grande Dame Rosé
1990 Veuve Clicquot
1990 Veuve Clicquot Cave Privée (75 cl)
1988 Veuve Clicquot Rare Vintage
1985 Veuve Clicquot Rare Vintage Rosé

Jag ser redan nu att vi skulle kunna jämföra normaldegorgerad 1990 med sendegorgerad 1990 i normalformat resp. magnum, samt med La Grande Dame 1990. Bara en sådan sak!
 

Jos

Medlem
SV: Finewines önsketråden

MD skrev:
Jag har 01, 05 och eventuellt 09... 06, 07 och 08 finns kanske på bolaget? 00 och 03 borde ju också vara med.
Gött! Jag har bara -06 att bidra med -07 och -08 går ju som sagt också att fixa via SB. -00 och -03 känns dock som lite svårare att få tag på.
 
Trådskapare
A
SV: Finewines önsketråden

Jos skrev:
Gött! Jag har bara -06 att bidra med -07 och -08 går ju som sagt också att fixa via SB. -00 och -03 känns dock som lite svårare att få tag på.

Har eventuellt fått tag i dessa, enstaka eller hela serien. Inte helt gratis men finns det ett intresse så kan vi ju ta de årgångar som är intressant

Chateau Pavie 1998, 1999 , 2000 ,2001, ,2002 , 2005 ,2006, 2007 , 2008 , 2009 ,
 
Trådskapare
A
SV: Finewines önsketråden

vintomas skrev:
Jag skulle kunna komplettera med följande, i flera fall har jag dock bara 1 fl. så det är ju inte så att jag absolut skulle vilja ställa upp med alla om det finns andra med större lager...

1995 Veuve Clicquot La Grande Dame
1995 Veuve Clicquot La Grande Dame Rosé
1990 Veuve Clicquot La Grande Dame Rosé
1990 Veuve Clicquot
1990 Veuve Clicquot Cave Privée (75 cl)
1988 Veuve Clicquot Rare Vintage
1985 Veuve Clicquot Rare Vintage Rosé

Jag ser redan nu att vi skulle kunna jämföra normaldegorgerad 1990 med sendegorgerad 1990 i normalformat resp. magnum, samt med La Grande Dame 1990. Bara en sådan sak!

Någon fler som har? Vore kul med lite äldre årgångar. Ska söka lite och se vad som går att finna. Om vi planerar in provningen någon gång under nästa år så får vi ju tid på att ordna flaskor.
 
Toppen