Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

finewines.se bakom disken.

Lördagen den 15 februari kommer jag att stå bakom disken på Eriks Vinbar. Efter många och långa pass som kund så får jag möjlighet att prova andra sidan av myntet. Från och med klockan 16:00 till stängningsdags 24:00 kommer jag vara redo att ta emot beställningar av alla de slag. Räknar med att få öppna en hel del flaskor, svara på frågor, servera mat och vin, ladda diskmaskinen, putsa glas och annat som hör till yrket.

Tycker det här ska bli riktigt kul och lärorikt. Tar gärna tips och lite förslag på "måste"-viner på listan eller andra saker som ni kommer att tänka på. Vore kul om några av er kom över och sa hej samt kanske tog ett glas. Har ju träffat en hel del av er men det är många jag bara känner via forumet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lördagen den 15 februari kommer jag att stå bakom disken på Eriks Vinbar. Efter många och långa pass som kund så får jag möjlighet att prova andra sidan av myntet. Från och med klockan 16:00 till stängningsdags 24:00 kommer jag vara redo att ta emot beställningar av alla de slag. Räknar med att få öppna en hel del flaskor, svara på frågor, servera mat och vin, ladda diskmaskinen, putsa glas och annat som hör till yrket.

Tycker det här ska bli riktigt kul och lärorikt. Tar gärna tips och lite förslag på "måste"-viner på listan eller andra saker som ni kommer att tänka på. Vore kul om några av er kom över och sa hej samt kanske tog ett glas. Har ju träffat en hel del av er men det är många jag bara känner via forumet.
Riktigt kul måste jag säga. Om jag skulle få vägarna förbi Stockholm så kan du räkna med mig!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tar gärna tips och lite förslag på "måste"-viner på listan eller andra saker som ni kommer att tänka på.
Om du har möjlighet att i viss utsträckning påverka vilka av vinerna som finns på glas, är väl den hederligaste attityden vid ett sådant gästspel att välja sådant som du själv gillar eller tycker är intressant. I så fall kanske vi kan hoppas på fler champagner på glas än vanligt? Kom bara ihåg att även om champagne är gotti-gott-gott finns det också andra goda och intressanta viner här i världen, varav många kommer från ställen som börjar på B. ;)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Om du har möjlighet att i viss utsträckning påverka vilka av vinerna som finns på glas, är väl den hederligaste attityden vid ett sådant gästspel att välja sådant som du själv gillar eller tycker är intressant. I så fall kanske vi kan hoppas på fler champagner på glas än vanligt? Kom bara ihåg att även om champagne är gotti-gott-gott finns det också andra goda och intressanta viner här i världen, varav många kommer från ställen som börjar på B. ;)
Bouzy?
 
Trådskapare
A
Om du har möjlighet att i viss utsträckning påverka vilka av vinerna som finns på glas, är väl den hederligaste attityden vid ett sådant gästspel att välja sådant som du själv gillar eller tycker är intressant. I så fall kanske vi kan hoppas på fler champagner på glas än vanligt? Kom bara ihåg att även om champagne är gotti-gott-gott finns det också andra goda och intressanta viner här i världen, varav många kommer från ställen som börjar på B. ;)

Det är en av idéerna. Är ju inte bara en champagneperson utan gillar ju också andra vinet. Blir kanske inte så många Grenache som jag kommer förorda dock. Tar som sagt gärna lite synpunkter. Är riktigt taggad då det är en ny grej för mig, har ju stått på provningar innan men det här är lite mer öppet.
 
Trådskapare
A
Lite tankar om vad ska säljas på glas. Naturligtvis en odlare. Så David Léclapart l'Apôtre 2004. Kunde inte hålla mig från Henriot, ingen 80-talare men väl CdE 1996 och som basskumpa 1996 Delamotte på magnum (som jag hoppas att det åtminstone ett glas kvar av då vi stänger). Två riktigt bra 96or samt min favoritodlare och allt till bra priser.

Naturligtvis finns även den vanliga listan samt för de av er som känner för en flaska av bättre sort den stora listan.

Hoppas jag får se några av er. Glöm inte att säga hej. Ni kommer känna igen mig på praktikantskylten :)
För de av er som är i branschen, en vanlig arbetsdag. För mig som för första gången tar plats bakom disken i en vinbar, en stor och lite skrämmande utmaning.

Slopa OS och Melodifestivalen och kom förbi och säg hej. Kanske till och med ta ett glas vin så jag får jobba lite. Finns på plats mellan 16:00 - 24:00.
 
Last edited:
Trådskapare
A
Fick frågor kring det här "evenemanget" och för tydlighetens skull (transparens är AO i vinbranschen) lägger jag upp svaren här
  • Nej. jag har ingen ekonomisk vinning av det här. Jag gör det för att det är kul och för att jag samt många andra på forumet oftast är gäster. Att stå på andra sidan ger troligen en helt annan syn. Kommer skriva om mina "upplevelser"
  • Nej, det finns inga kopplingar till leverantörer eller producenter. Se svar på fråga ett
  • Ja, det är fritt fram för andra att skriva om provningar. För kommersiella leverantörer krävs ett email till info@finewines.se så de kan bli registrerade som just det, leverantörer
Hoppas att det gör det lite tydligare. finewines.se är ideellt och jag använder inte forumet för att under täcket få ekonomiska fördelar.
För att göra det ännu tydligare lägger jag upp det under provningar där ämnet borde legat från början.
 
Trådskapare
A
Lista för kvällen. Viner som jag själv vill dricka. Ska bli kul som fan det här. Lite nervös men laddad

Några axplock

Champagne
2005 CUVÉE DES CAUDALIES, DE SOUSA
2005 COMTES DE CHAMPAGNE, TAITTINGER
1996 CUVÉE DES ENCHANTELEURS, HENRIOT
2002 L’APÔTRE, DAVID LECLAPART
1996 BRUT BLANC DE BLANCS, DELAMOTTE
S/A ROSÉMOTION EXTRA BRUT, J L VERGNON

Vitt
2011 CORTON-CHARLEMAGNE GRAND CRU, DENIS PÈRE
2011 CHASSAGNE-MONTRACHET 1ER CRU LES CHENEVOTTES, FONTAINE-GAGNARD
1998 MOULIN-TOUCHAIS, VIGNOBLES TOUCHAIS
Rött
2007 GEVREY-CHAMBERTIN 1ER CRU COMBE AUX MOINES, DOMAINE FOURRIER
2011 MOREY-SAINT-DENIS, DOMAINE DUJAC
2010 NUITS-ST-GEORGES LES CHALIOTS, DOMAINE MICHEL GROS
2010 CHÂTEAU LAGRANGE
2009 BAROLO ROCCHE DELL ANNUNZIATA, FRATELLI REVELLO

Sen naturligtvis allt från sött till öl + allt annat
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lista för kvällen. Viner som jag själv vill dricka. Ska bli kul som fan det här. Lite nervös men laddad

Några axplock

Champagne
2005 CUVÉE DES CAUDALIES, DE SOUSA
2005 COMTES DE CHAMPAGNE, TAITTINGER
1996 CUVÉE DES ENCHANTELEURS, HENRIOT
2002 L’APÔTRE, DAVID LECLAPART
1996 BRUT BLANC DE BLANCS, DELAMOTTE
S/A ROSÉMOTION EXTRA BRUT, J L VERGNON

Vitt
2011 CORTON-CHARLEMAGNE GRAND CRU, DENIS PÈRE
2011 CHASSAGNE-MONTRACHET 1ER CRU LES CHENEVOTTES, FONTAINE-GAGNARD
1998 MOULIN-TOUCHAIS, VIGNOBLES TOUCHAIS
Rött
2007 GEVREY-CHAMBERTIN 1ER CRU COMBE AUX MOINES, DOMAINE FOURRIER
2011 MOREY-SAINT-DENIS, DOMAINE DUJAC
2010 NUITS-ST-GEORGES LES CHALIOTS, DOMAINE MICHEL GROS
2010 CHÂTEAU LAGRANGE
2009 BAROLO ROCCHE DELL ANNUNZIATA, FRATELLI REVELLO

Sen naturligtvis allt från sött till öl + allt annat
Ett stort lycka till känns passande i detta läge! Kommer tyvärr inte att ha möjlighet att komma, mitt besök i Stockholm blir på tisdag nästa vecka, tyvärr :(

Vinlistan känns @Anders Landström, helt klart, på gott och ont ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Lista för kvällen. Viner som jag själv vill dricka. Ska bli kul som fan det här. Lite nervös men laddad

Några axplock

Champagne
2005 CUVÉE DES CAUDALIES, DE SOUSA
2005 COMTES DE CHAMPAGNE, TAITTINGER
1996 CUVÉE DES ENCHANTELEURS, HENRIOT
2002 L’APÔTRE, DAVID LECLAPART
1996 BRUT BLANC DE BLANCS, DELAMOTTE
S/A ROSÉMOTION EXTRA BRUT, J L VERGNON

Vitt
2011 CORTON-CHARLEMAGNE GRAND CRU, DENIS PÈRE
2011 CHASSAGNE-MONTRACHET 1ER CRU LES CHENEVOTTES, FONTAINE-GAGNARD
1998 MOULIN-TOUCHAIS, VIGNOBLES TOUCHAIS
Rött
2007 GEVREY-CHAMBERTIN 1ER CRU COMBE AUX MOINES, DOMAINE FOURRIER
2011 MOREY-SAINT-DENIS, DOMAINE DUJAC
2010 NUITS-ST-GEORGES LES CHALIOTS, DOMAINE MICHEL GROS
2010 CHÂTEAU LAGRANGE
2009 BAROLO ROCCHE DELL ANNUNZIATA, FRATELLI REVELLO

Sen naturligtvis allt från sött till öl + allt annat
Wow, med en sån lista är du väl inte allt för ledsen att du missar melodifestivalen;)

Hoppas du får en riktigt trevlig kväll. Lycka till!
 
Toppen