Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finewines välgörenhetsauktion

Guayabera

Medlem
Finns det något intresse för att anordna en välgörenhetsauktion. Min tanke är att medlemmar ställer upp med flaskor som vi sedan lägger ihop till en post och erbjuder på Auktionsverkets stora dryckesauktion i November. Intäkterna skänks oavkortat till något välgörande som vi kommer överens om på förhand. Det skall väl kunna gå att övertyga Auktionsverket att lägga in en liten blänkare om att posten är skänkt av finewines.se och var intäkterna går också.

Summan av det hela blir att vi skapar lite publicitet för finewines samtidigt som det värmer lite i själen.

För att få ut så mycket som möjligt hade det nog varit bra om vi hade kunnat få ihop en trevlig vertikal av något.
Vad tror ni? Vad kan ni erbjuda?
 

Sörplarn

Medlem
Tja poster splittras har jag för mig, om det inte är flera av samma sort och årgång? Rätta mig gärna, men då kan ju alla tävla vem som får i mest på sin post, och blir korad eller något pris pokal eller dyl, kanske en maffig titel.
 
Trådskapare
Guayabera

Guayabera

Medlem
Tja poster splittras har jag för mig, om det inte är flera av samma sort och årgång? Rätta mig gärna, men då kan ju alla tävla vem som får i mest på sin post, och blir korad eller något pris pokal eller dyl, kanske en maffig titel.

Jag rättar gärna. Det går alldeles utmärkt att ha en blandad post med exempelvis olika årgångar, och till och med olika viner.

En spontantanke kanske hade varit att försöka få ihop en Pierre Peters Cuvée Special vertikal. Det skall det väl finnas lite flaskor av i stugorna..
 

Sörplarn

Medlem
Jag rättar gärna. Det går alldeles utmärkt att ha en blandad post med exempelvis olika årgångar, och till och med olika viner.

En spontantanke kanske hade varit att försöka få ihop en Pierre Peters Cuvée Special vertikal. Det skall det väl finnas lite flaskor av i stugorna..

Tack för svaret, en myt mindre, frågan är vad som kan lockas eventuella köpare franskt dominerar mycket i Sverige.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag är beredd att skänka till välgörande ändamål som jag gillar (d.v.s. inte IOGT-NTO och inte Hamas, för att ge två exempel), men jag är DEFINITIVT INTE beredd att skänka något som ger intäkter till Systembolaget, och hjälper till att betala de feta löner som ledningen på det ställer lyfter för att bedriva politisk propaganda, usel service och trakasserier av småproducenter och näthandlare. Påslagen på Auktionsverkets och Systembolagets auktioner är på tok för höga - 15% + 150 kr av säljaren och 20% + 50 kr av köparen (och dessutom mycket gnidna villkor vad gäller upphämtning och leverans) - för att det ska vara särskilt vettigt att acceptera deras normala affärsupplägg när pengarna ska gå till välgörande ändamål.

Min uppfattning om hur välgörenhetsauktioner går till utomlands, är att slagpriset oavkortat går till välgörande ändamål, utan att något påslag läggs på detta pris. D.v.s. auktionshusets bidrag till välgörenheten är att genomföra auktionen gratis. Om du kan övertyga Auktionsverket och Systembolaget att jobba gratis kan jag möjligen tänka mig att bidra med något, annars definitivt inte.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag är beredd att skänka till välgörande ändamål som jag gillar (d.v.s. inte IOGT-NTO och inte Hamas, för att ge två exempel), men jag är DEFINITIVT INTE beredd att skänka något som ger intäkter till Systembolaget, och hjälper till att betala de feta löner som ledningen på det ställer lyfter för att bedriva politisk propaganda, usel service och trakasserier av småproducenter och näthandlare. Påslagen på Auktionsverkets och Systembolagets auktioner är på tok för höga - 15% + 150 kr av säljaren och 20% + 50 kr av köparen (och dessutom mycket gnidna villkor vad gäller upphämtning och leverans) - för att det ska vara särskilt vettigt att acceptera deras normala affärsupplägg när pengarna ska gå till välgörande ändamål.

Min uppfattning om hur välgörenhetsauktioner går till utomlands, är att slagpriset oavkortat går till välgörande ändamål, utan att något påslag läggs på detta pris. D.v.s. auktionshusets bidrag till välgörenheten är att genomföra auktionen gratis. Om du kan övertyga Auktionsverket och Systembolaget att jobba gratis kan jag möjligen tänka mig att bidra med något, annars definitivt inte.
Kan inte annat än hålla med @vintomas vad gäller det som förmodligen är världens mest usla Vinauktionsförfarande för BÅDE köpare och säljare. Jag skulle känna mig smutsig om jag nyttjade det... Visst, alla skall leva, men monopol spelar med egna regler och utan att sträva efter särskilt höga mål.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Tycker att det låter som en bra idée men instämmer med Tomas och Stefan. Det kanske går att annordna en provning där vi tar med dricka och skänker intäckter till välgörenhet?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag gillar absolut idén. Givetvis så förutsätter det ju att pengarna går till något vinmässigt relevant i så fall. Kanske borde vi göra något för att uppmärksamma det vidriga övergreppet mot @Peder, vilket möjligen skulle kunna lyfta en viktig poäng och är dessutom en rejäl känga mot monopolet?
 

Sörplarn

Medlem
Jag gillar absolut idén. Givetvis så förutsätter det ju att pengarna går till något vinmässigt relevant i så fall. Kanske borde vi göra något för att uppmärksamma det vidriga övergreppet mot @Peder, vilket möjligen skulle kunna lyfta en viktig poäng och är dessutom en rejäl känga mot monopolet?

Ja verkligen, riktigt bra idé, en väl riktat spark mot propagandan från monopolet behövs, där våra skatte pengar används för att straffa stackars människor som inte gör något fel.
 
Trådskapare
Guayabera

Guayabera

Medlem
Många bra tankar, det gäller ju att få ihop någon slags konsensus om det skall bli verklighet.
Bruun-Rasmussen eller Lauritz i Danmark går ju exempelvis också att använda.
Fördelen med Auktionsverket är ju att det kommer att generera mer publicitet för finewines än om vi gör det på ett annat sätt.
Har för mig att Anders L skänkte en slant till Spelberoendes riksförbund för att påpeka det bisarra i IOGT-NTOs finansiering. Kanske är det en värdig recipient, vilket samtidigt blir en välriktad känga.
 
Tycker en välgörenhetssak låter som en riktigt trevlig idé. Inser problemet med resor annars tycker jag en BYO där man faktiskt skänker en slant (vi kan naturligtvis inte sälja vin, vi talar ju Sverige :) ) låter bäst. Nackdelen med auktion är ju att det försvinner runt 20% till Auktionsverket eller annan auktionär.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Tycker en välgörenhetssak låter som en riktigt trevlig idé. Inser problemet med resor annars tycker jag en BYO där man faktiskt skänker en slant (vi kan naturligtvis inte sälja vin, vi talar ju Sverige :) ) låter bäst. Nackdelen med auktion är ju att det försvinner runt 20% till Auktionsverket eller annan auktionär.
Kan vi inte göra Finewines största BYO någonsin då? om vi bokar ett datum långt i förväg så alla hinner planera? så kanske man kan dela upp grupper efter drycker så man inte behöver ta med jero flaskor? Och så får man donera en slant säg att inträde är eget vin och 500 pix där pixen går till välgörenhet och vinet går till njutning.
 
Toppen