Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finns det gravad sik att köpa i Sverige?

Bastardo

Medlem
Finns det någonstans att köpa gravad sik som filé i färdiga förpackningar? Lösvikt går lika bra, men jag tror inte att det finns i mindre städer. Hoppas att jag har fel. Gravad gös, eller annan ädelfisk skulle också duga, men lax undanbedes.
 

lukastollig

Pudelfantast
Finns det någonstans att köpa gravad sik som filé i färdiga förpackningar? Lösvikt går lika bra, men jag tror inte att det finns i mindre städer. Hoppas att jag har fel. Gravad gös, eller annan ädelfisk skulle också duga, men lax undanbedes.
I Hjo tror jag de brukar ha gravad vättersik. Oklart om det går att få levererat till resten av Sverige dock.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Grava fisk är nog bland det enklaste du kan göra i köket... men även om det är svårt att misslyckas så är det lika svårt att få det perfekt som man vill ha det :)
Det går att googla på tuben, men om någon vet redan nu en bra recept, gärna som video, vore mycket vunnet. Nu återstår bara frågan, brukar affärerna ha färsk sik som man kan köpa? Och om den fanns som filé, ännu bättre. Alla fall gärna rensad så mycket som möjligt.
 

zippan

Medlem
Det går att googla på tuben, men om någon vet redan nu en bra recept, gärna som video, vore mycket vunnet. Nu återstår bara frågan, brukar affärerna ha färsk sik som man kan köpa? Och om den fanns som filé, ännu bättre. Alla fall gärna rensad så mycket som möjligt.
Bör ju vara samma sätt som att grava lax. Så ta ett sådant recept du finner tilltalande.

Eller gör så här.
50/50 salt och socker, lite dill och citronzest hade jag kört på. täck hela fisken eller filéerna rikligt med blandningen, låt stå 1-3 dagar i kyl under lite press. Smak av efter 1 dag och sluta när du är nöjd.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Bör ju vara samma sätt som att grava lax. Så ta ett sådant recept du finner tilltalande.

Eller gör så här.
50/50 salt och socker, lite dill och citronzest hade jag kört på. täck hela fisken eller filéerna rikligt med blandningen, låt stå 1-3 dagar i kyl under lite press. Smak av efter 1 dag och sluta när du är nöjd.
Hoppas att det går att köpa sik som är rensad. Sen kommer jag nog klara resten. :)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Lycka till! Lägg gärna upp resultat och tillvägagångssätt här sen.
Lovar att göra det zippan, absolut! Om jag bara får tag i en färdig filé av sik eller någon annan ädel fisk. Jag är rädd om mina fingrarna, så det är ingenting jag skulle våga mig på, alltså angående filea fisken. Jag är nog den enda finländare som är rädd för vassa föremål. ;) Dem och jag klarar inte av varandra så bra, om man säger så. :)
 
Toppen