Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finns det nåt ätbart i Malmö?

Öhman

Medlem
SV: Finns det nåt ätbart i Malmö?

SUPRA skrev:
Jag ska äta i Malmö imorgon.

Någon som har rekommendationer?

Behöver boende också.

Vill du äta bistrostuk så är Brogatan ett säkert kort.

Vill du köra "fine dining" med omfattande fin-vinlista så är Årstiderna givet.

Vill du köra det moderna edge-köket så ska du gå på Trio.

Vill du ha vällagat, pålitligt, ekologiskt med havsutsikt så gäller Salt&Brygga.
 

Öhman

Medlem
SV: Finns det nåt ätbart i Malmö?

Gustibus skrev:
The Vision kan också rekommenderas.
http://www.the-vision.se/
Högsta betyg av Sydsvenskans krogspanare. 5-rätters för 595. Mycket kompetent kök och en lokal som INTE känns Malmö.

Passa på innan de stänger. Konceptet kan inte vara lönsamt.
 

Arvid

Medlem
SV: Finns det nåt ätbart i Malmö?

Det mesta bra håller stängt måndagar nu för tiden. Trist men så är det.

Annars är trio en av sveriges absolut bästa restauranger just nu. Jag håller dem över allt jag ätit på stjärnkrog i Stockholm.

Bloom ( http://www.bloominthepark.se/sv/index.html ) håller väl enstjärnig nivå ungefär. Maten var väl lite "trist" sist jag var där (ett halvår sedan ungefär), men sedan dess har de bytt ut köket, med en massa medföljande dramatik. Är nog lite tuffare nu. Den bästa serviceupplevelsen jag fått på svensk restaurang, fast vänta dig inte att få bestämma något. Eller se någon meny. Eller någon vinlista. Låt dem bara köra sitt race. Bör upplevas.

Kolla in presentationen på "personal"-sidan där förresten, hilarious.

Brogatan är stabilt om du bara vill ha gott käk (grym råbiff, kalvlever, surkål etc), halvtaskig service och en lista som det går att fynda på ibland. Fast vänta dig ingen smidig dekantering direkt. ;)

Hittar du inget gott blir sugen på skandinaviens bästa kött och en ordentlig flaska rött till jäkligt bra pris (i dkk i vart fall) så hittar du mig på MASH på andra sidan sundet. Vinlista: http://www.mashsteak.dk/cms/filarkiv/Vinkort_MASH.pdf inte helt uppdaterat eller rättstavat ännu. ;)
 

Öhman

Medlem
SV: Finns det nåt ätbart i Malmö?

Arvid skrev:
...
Bloom ( http://www.bloominthepark.se/sv/index.html ) håller väl enstjärnig nivå ungefär. Maten var väl lite "trist" sist jag var där (ett halvår sedan ungefär), men sedan dess har de bytt ut köket, med en massa medföljande dramatik. Är nog lite tuffare nu. Den bästa serviceupplevelsen jag fått på svensk restaurang, fast vänta dig inte att få bestämma något. Eller se någon meny. Eller någon vinlista. Låt dem bara köra sitt race. Bör upplevas.

Kolla in presentationen på "personal"-sidan där förresten, hilarious.

...

Finns Bloom fortfarande?! Allvarligt talat verkar det som om ingen vet.
När det var som mest surr kring Bloom (lite mer än ett år sedan drygt) så hörde man antingen att upplevelsen var fantastisk eller hemsk. Många historier om folk som blivit utslängda(!).
Tyckte själv inte att det var någon större hit. Jag var där efter att Ebbe Wolmer lämnat köket. Dryckerna var mer minnesvärda en maten.
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Finns det nåt ätbart i Malmö?

OK, tack. Vi får se vad det blir. Har nada planerat, så det kanske slutar med en räkmacka på Scandic typ.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Finns det nåt ätbart i Malmö?

Bloom lockar verkligen, iaf deras hemsida. Men WTF - kasta ut folk?? Varför det? Påminner mig om ett ställe i Bromma, Svedala, där gästerna ofta fick stå ut med oförskämdheter av ägaren. Svedala var dock populärt ändå, kanske samma för Bloom.
 

Arvid

Medlem
SV: Finns det nåt ätbart i Malmö?

Jag tror att det är något överdrivet.

Men de har en stil på service som kan vara svår att acceptera, speciellt för en äldre generation. Är du en sån som är van vid att sitta och bestämma så kommer det gå snett. Och går det helt fel från början så är det nästan bättre att be gästerna att gå - för de kommer inte bli nöjda oavsett vad.

När jag var där fick jag som sagt en fantastisk serviceupplevelse. Goda viner därtill. Maten var väldigt "brittisk" (Ebbe är väl Ramsay-skolad) alltså vällagad men för dåligt kryddad. Vet som sagt inte alls hur det är nu när de har spanskt/finskt team i köket. Det känns mer spännande dock...

Orkar du inte med långa menyer osv ska du i alla fall masa dig till Brogatan, bra öl, en del bra vin, riktigt schysst vällagad husman.
 

Öhman

Medlem
SV: Finns det nåt ätbart i Malmö?

Arvid skrev:
Orkar du inte med långa menyer osv ska du i alla fall masa dig till Brogatan, bra öl, en del bra vin, riktigt schysst vällagad husman.

Brogatan är tryggt. Comfort food.
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Finns det nåt ätbart i Malmö?

Tack för alla tips. Som sagt var det måndag och tyvärr var det (som vanligt) läkarkonferens i stan jag besökte.
Så när jag väl kom in på rummet var det betydligt senare än väntat, så jag gick på receptionens rekommendation och
besökt sushikrogen HAI. http://www.hai.se/

Sänkte 4 Sapporo och en skön, god meny av sashimi, sushi och mellanrätt.

Nästa besök ska jag försöka planera bättre, så alla tips beaktas.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Finns det nåt ätbart i Malmö?

Strax dax för 2 middagar i Malmö. Behöver en uppdatering på vad som är bra just nu i stan.
Kan tänka mig Bastard och annat liknande, inte fine dining denna gång.
 

Dejzan

Medlem
SV: Finns det nåt ätbart i Malmö?

Saiko-superbra japan med bra sushi och andra japanska rätter.
Mrs Brown fortfarande bra.
Sture-prisvärda fasta menyer
Belle Epoque

Berätta vad det blir till slut.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Finns det nåt ätbart i Malmö?

Dejzan skrev:
Saiko-superbra japan med bra sushi och andra japanska rätter.
Mrs Brown fortfarande bra.
Sture-prisvärda fasta menyer
Belle Epoque

Berätta vad det blir till slut.
Bokade på Bastard - kunde inte låta bli. Fick av en för oss känd sommelierutbildare pek med hela handen att Bastard gäller.

Funderar nu på var jag ska gå för en ensammiddag av enklare och goda slag som blir kvällen före Bastard. Ska kolla in dina tips. Tack!
 
Toppen