Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finns vinexperter, eller finns de inte?

Magnus L

urydhtfilgukj
Sen är det ju faktiskt som så att vi är experter allihopa - när det gäller våra egna smaklökar. Vilket verkar glömmas bort mellan varven...
Inte säkert jag håller med. Att känna saker är en sak, men att beskriva vad man känner kräver kunskap och övning. Detta har inte alla, och jag stöter nästan dagligen på människor som inte vet vad t. ex. surt eller strävt smakar.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Inte säkert jag håller med. Att känna saker är en sak, men att beskriva vad man känner kräver kunskap och övning. Detta har inte alla, och jag stöter nästan dagligen på människor som inte vet vad t. ex. surt eller strävt smakar.
Helt sant, men vi vet ju förhoppningsvis vad vi gillar, annars är ju något riktigt fel. ;)
 

ChristianB

DipWSET
Sen är det ju faktiskt som så att vi är experter allihopa - när det gäller våra egna smaklökar. Vilket verkar glömmas bort mellan varven...
Precis, och för att citera en god vän (som hittade raden någonstans men jag vet inte var): "Många anser det förmer att hållas för mästare, än att egentligen vara det."
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Helt sant, men vi vet ju förhoppningsvis vad vi gillar, annars är ju något riktigt fel. ;)
Jag vet ju att jag i grund och botten verkligen gillar röd Bourgogne. Men... Synapserna signaltransduceras och tolkas eljest i hjärnan.
Men jag gillar verkligen tanken på röd Bourgogne: den högsta njutningen, det allra mest förfinade, raffinemanget ända fram till den oundvikliga bottensatsen, transparensen i dess uppenbarelse...

...eller så är jag helt enkelt en hjälmförsedd, svärdsvingande barbar som föredrar den högsta njutningen, det allra mest förbjudna, den oundvikliga satsen och feta, fläskiga viner som SÄGER mig någonting. Project Runway i all ära, men jag föredrar Schwartzeneggers muskler.

Huh.
 
Last edited:
Toppen