Flytt av vinflaskor till nytt hus

Diskussion i 'Vinkällare och annat' startad av Christer S, 11 juni 2019.

Etiketter:
  1. Christer S

Christer S Medlem

Hej,

Vi ska flytta från Stockholm till Höllviken. Det innbär ca 24 timmar som vinet kommer vara i en container. Flyttfirman varnade för att det kan bli upp till 40 grader i containern. Klarar vin och champagne en sådan extrem temperaturskillnad?

Är det någon som har erfarenhet?

2. Pontus

Pontus Medlem

Erfarenhet har jag inte direkt, men du ska definitivt skydda dina viner från sådana temperaturer. Antingen inte flytta vinerna på det sättet eller isolera dem på något sätt. Sen tror jag dessutom att det kan bli ännu varmare i containern om du har otur.

Mattias Schyberg gillar detta.
  3. Mouton

Mouton Proffs drickare (volym mässigt då)

Dom kommer garanterat vara förstörda efter 24 timmar i den värmen, redan efter 2-4 timmar.

4. flambadou

flambadou Medlem

Låter som att du har mycket vin om det ska till en container, men kan kanske vara värt att titta på att hyra en skåpbil/lastbil med kyla, och köra ner själv?

Pontus gillar detta.
  5. Christer S

Christer S Medlem

Bifogade filer:

Jocum Wigerup gillar detta.
  6. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Vid tjugo minusgrader borde vinet omvandlats till is och korken åkt ut eller flaskan spruckit!

Pontus gillar detta.
  7. john b

john b Medlem

Trevligt med svar absolut. Men känns lite förenklat. Bara ett testvin får mig att tvivla på generaliserbarheten av hans test.
    Borde det inte spela roll hur gamla vinerna är? Hur de är svavlade etc?
    Är det viner man är rädd om (och det är väl alla ens viner) hade jag nyttjat försiktighetsprincipen och hyrt en egen lastbil till vinet som jag själv körde ned nattetid.
    Kanske med lite referensviner i containern som skoj experiment.

vintomas, Pontus och Mattias Schyberg gillar detta.
  8. Christer S

Christer S Medlem

Fick detta svaret från en importör/exportör av vin.

Bifogade filer:

9. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

40 grader låter alldeles för högt för att vara värt risken. Någonstans vid max 30 grader är vad jag själv hade vågat utsätta vinerna för vid transport.

Pontus och Hardolph gillar detta.
  10. Jag hade nog hellre hyrt en skåpbil med AC och kört ner grejerna själv än att riskera något. Även om sannolikheten skulle vara låg är konsekvensen däremot skyhög.

11. Wintermute

Wintermute Medlem

Det är naturligtvis inte säkert att de blir förstörda, men att under de kommande åren tänka "undrar om den inte är lite..." varje gång man öppnar en av de fraktade flaskorna; det är värt både möda och pengar att slippa.

Borjes_bubblor, Pontus, Christer J och 3 andra gillar detta.
  12. Christer S

Christer S Medlem

Tack för alla era synpunkter. Då återstår 2 alternativ. Att hyra en bil och få ned allt är tyvärr inget logistiskt alternativ pga flytten.
    1. Få in ca 120 flaskor vin i en mini cooper 5dr.
    Vad tror ni om det? Bubbelplast och lager på lager med vin och be till gudarna att det inte blir en krock.
    2. Ni är bjuds in på en kalasfest och tömmer vinskåpets innehåll. Problem solved :)

13. Jele

Jele Medlem

Jag vet inte hur mycket en mini cooper rymmer men om det blir det alternativet, åk förbi närmaste systembolag och hämta ett gäng lådor. Det känns väl säkrare i så fall, än att packa lösa flaskor med bubbelplast mellan, tänker jag. 120 flaskor blir väl 20 små lådor (6) alt 10 större (12) så det låter ju absolut som att man borde få in det även i en liten bil. Såklart beroende på annan packning.

Pontus gillar detta.
  14. sunqan

sunqan Vinös

Ni har ingenstans ni kan "arkivera" vinerna under flyttperioden? Antingen i stockholm för att hämta dem senare, eller i skåne och frakta ner dem i god tid innan.

vintomas gillar detta.
  15. Wintermute

Wintermute Medlem

Visst borde det här vara en uppgift som medlemmar i Sveriges största vinforum borde kunna vara behjälpliga i att lösa?

16. gece

gece Man vänjer sig.

Har tänkt på den också - och insett att om det inte rör sig om mer än fem-tio lådor kan jag ställa upp.

Vill man inte lita på random män på internet kan kan väg fråga vilken kompis som helst som inte är alltför trångbodd. Så långe det inte rör sig om alltför lång tid borde väl vilket rum som helst funka så länge det inte har söderläge, fri insyn, eller tjuvaktiga tonåringar i hushållet.

17. Christer S

Christer S Medlem

Återigen tack för förslag och erbjudanden om lagring.

Jag åker till bolaget och testar med 20 tomma lådor i Mini.

Sebran och Pontus gillar detta.
  18. Adamanko

Adamanko Medlem

Det här låter vettigt.

MagnusH70, vintomas, danryd och 2 andra gillar detta.
  19. gece

gece Man vänjer sig.

Glömde säga det, jag hjälper gärna till även om denna väg väljs. ♥️

Sebran, sunqan och Adamanko gillar detta.

Dela sidan