Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Flytt av vinflaskor till nytt hus

Christer S

Medlem
Hej,

Vi ska flytta från Stockholm till Höllviken. Det innbär ca 24 timmar som vinet kommer vara i en container. Flyttfirman varnade för att det kan bli upp till 40 grader i containern. Klarar vin och champagne en sådan extrem temperaturskillnad?

Är det någon som har erfarenhet?
 

Pontus

Medlem
Hej,

Vi ska flytta från Stockholm till Höllviken. Det innbär ca 24 timmar som vinet kommer vara i en container. Flyttfirman varnade för att det kan bli upp till 40 grader i containern. Klarar vin och champagne en sådan extrem temperaturskillnad?

Är det någon som har erfarenhet?
Erfarenhet har jag inte direkt, men du ska definitivt skydda dina viner från sådana temperaturer. Antingen inte flytta vinerna på det sättet eller isolera dem på något sätt. Sen tror jag dessutom att det kan bli ännu varmare i containern om du har otur.
 
M

Mouton

Hej,

Vi ska flytta från Stockholm till Höllviken. Det innbär ca 24 timmar som vinet kommer vara i en container. Flyttfirman varnade för att det kan bli upp till 40 grader i containern. Klarar vin och champagne en sådan extrem temperaturskillnad?

Är det någon som har erfarenhet?
Dom kommer garanterat vara förstörda efter 24 timmar i den värmen, redan efter 2-4 timmar.
 

flambadou

Medlem
Låter som att du har mycket vin om det ska till en container, men kan kanske vara värt att titta på att hyra en skåpbil/lastbil med kyla, och köra ner själv?
 
Trådskapare
Christer S

Christer S

Medlem

Attachments

  • DD3B62E5-C8DC-4FC9-9D83-362C76F249B7.png
    DD3B62E5-C8DC-4FC9-9D83-362C76F249B7.png
    148,6 KB · Visningar: 448

john b

Medlem
Fick detta svaret av Mikael Mölstad. Läste hans artikel nedan och mailade honom. Trevligt av honom att ta sig tid att svara.
https://www.svd.se/sanningar-att-lagga-till-samlingarna
Trevligt med svar absolut. Men känns lite förenklat. Bara ett testvin får mig att tvivla på generaliserbarheten av hans test.
Borde det inte spela roll hur gamla vinerna är? Hur de är svavlade etc?
Är det viner man är rädd om (och det är väl alla ens viner) hade jag nyttjat försiktighetsprincipen och hyrt en egen lastbil till vinet som jag själv körde ned nattetid.
Kanske med lite referensviner i containern som skoj experiment.
 
Trådskapare
Christer S

Christer S

Medlem
Fick detta svaret från en importör/exportör av vin.
 

Attachments

  • C7A0CF4A-A4D4-4CAA-A6E5-104FC49FEF46.png
    C7A0CF4A-A4D4-4CAA-A6E5-104FC49FEF46.png
    146 KB · Visningar: 436
Trådskapare
Christer S

Christer S

Medlem
Tack för alla era synpunkter. Då återstår 2 alternativ. Att hyra en bil och få ned allt är tyvärr inget logistiskt alternativ pga flytten.
1. Få in ca 120 flaskor vin i en mini cooper 5dr.
Vad tror ni om det? Bubbelplast och lager på lager med vin och be till gudarna att det inte blir en krock.
2. Ni är bjuds in på en kalasfest och tömmer vinskåpets innehåll. Problem solved :)
 

Jele

Medlem
Jag vet inte hur mycket en mini cooper rymmer men om det blir det alternativet, åk förbi närmaste systembolag och hämta ett gäng lådor. Det känns väl säkrare i så fall, än att packa lösa flaskor med bubbelplast mellan, tänker jag. 120 flaskor blir väl 20 små lådor (6) alt 10 större (12) så det låter ju absolut som att man borde få in det även i en liten bil. Såklart beroende på annan packning.
 

sunqan

Vinös
Ni har ingenstans ni kan "arkivera" vinerna under flyttperioden? Antingen i stockholm för att hämta dem senare, eller i skåne och frakta ner dem i god tid innan.
 

gece

Man vänjer sig.
Visst borde det här vara en uppgift som medlemmar i Sveriges största vinforum borde kunna vara behjälpliga i att lösa?
Har tänkt på den också - och insett att om det inte rör sig om mer än fem-tio lådor kan jag ställa upp.

Vill man inte lita på random män på internet kan kan väg fråga vilken kompis som helst som inte är alltför trångbodd. Så långe det inte rör sig om alltför lång tid borde väl vilket rum som helst funka så länge det inte har söderläge, fri insyn, eller tjuvaktiga tonåringar i hushållet.
 
Toppen