Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Flytta flaskor från rumstemp till källare

Hinner inte läsa igenom alla trådarna nu så ber om ursäkt om den här frågan redan finns. Glömde ett par flaskor som stått i rumstempratur sedan jan 20 och skulle nu vilja flytta dom till min vinkällare (potatis) på landet, ca 7gr. Klarar vinet den chocken? Dom kommer att få ca 8 år att återhämpta sig. Vet inte riktigt hur jag skulle kunna ordna en "mjuklandning" åt dom. Ska jag lägga dom i garderoben i stället och korta ner lagringstiden kanske?
 

jrick

Medlem
Hinner inte läsa igenom alla trådarna nu så ber om ursäkt om den här frågan redan finns. Glömde ett par flaskor som stått i rumstempratur sedan jan 20 och skulle nu vilja flytta dom till min vinkällare (potatis) på landet, ca 7gr. Klarar vinet den chocken? Dom kommer att få ca 8 år att återhämpta sig. Vet inte riktigt hur jag skulle kunna ordna en "mjuklandning" åt dom. Ska jag lägga dom i garderoben i stället och korta ner lagringstiden kanske?
Det är inte den typen av tempvariation man menar när man pratar om skadliga variationer, det är om det skulle variera under ett dygn eller så mellan 7 och 20, alltså ständiga variationer. Att gå gå från varaktiga 20 till varaktiga 7 kommer inte skada vinerna, däremot kommer utvecklingen under lagringen gå långsamt med så kall temperatur.
 
Trådskapare
L

Lakestream

Medlem
Tack för info, då åker dom ner i källaren. Ang förvaring i låg temperatur verkar en del producenter ha börjat med expriment på sjö/havs-botten bl.a. Vore kul att få reda ev utfall.
 
Toppen