Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

För torrt?

Jos

Medlem
Nu när man har benkoll på temp och luftfuktighet i vinkällaren kommer lite funderingar. Har 80-90% flaskor liggandes på hyllor vilket känns bra men har även en del i kartonger.

En del flaskor tex ligger i kraftiga presentkartonger som i sin tur är förpackade i en försluten, rejäl kartong. Det måste ju vara snustorrt där inne?

En Champagne jag packade upp hade ett meddelande där det stod att flaskorna måste packas upp om de ska lagras, de ska inte ligga kvar i kartongen.

Hur tänker ni ang förpackningar?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag har väldigt svårt att tro att en pappkartong är så tät att den förhindrar luftutbyte i flera år. :) Då krävs minst en helsvetsad extratjock plastpåse.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Jag har väldigt svårt att tro att en pappkartong är så tät att den förhindrar luftutbyte i flera år. :) Då krävs minst en helsvetsad extratjock plastpåse.
En helt stängd kartong i en helt stängd kartong lär ju knappast ha bra luftubyte och i alla fall inte särskilt fuktigt på insidan. Papp suger fukt.

Kom på att jag kan ju pröva att låta min Shelly temp/luftfuktighetsmätare ligga inuti en kartong och se vad den visar efter ett par dagar
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kom på att jag kan ju pröva att låta min Shelly temp/luftfuktighetsmätare ligga inuti en kartong och se vad den visar efter ett par dagar
Gör gärna det experimentet, och det vore kul att höra resultatet, men vill du ha data som är relevant för lagring ska du låta din ligga kvar betydligt längre än några dagar. Sedan är det väl så att hygrometer-delen ofta är betydligt mindre tillförlitlig än termometern i billiga kombinationsinstrument?
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Gör gärna det experimentet, och det vore kul att höra resultatet, men vill du ha data som är relevant för lagring ska du låta din ligga kvar betydligt längre än några dagar. Sedan är det väl så att hygrometer-delen ofta är betydligt mindre tillförlitlig än termometern i billiga kombinationsinstrument?
Tanken är att mäta luftfuktigheten, tvivlar på att det tar flera dagar och/eller att den skiftar särskilt mycket när så väl inneslutet.
Har ingen koll på kvaliteten på instrumenten och hur bra de mäter men kan lägga ner två st lutfuktighetsmätare så lär man väl få ett härad i alla fall.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Ja det är spännande! Var tvungen att fixa fram en till Shelly så har nu lagt ner nr2 tillsammans med en flaska bubbel i en presentkartong som i sin tur ligger med 6 andra i en sluten kartong. Den vanliga visar just nu 12.8c och 60% luftfuktighet. Har precis lagt ner andra så återkommer om någon dag så får vi se vad den visar.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Jaha det verkar som shelly h&t är rätt värdelösa prylar tyvärr... Den som låg utanför visade först drygt 60% och den inne i kartong visade strax under 48%. Nu visar den inne i kartongen 61,5% medan den utanför visar 57,5%... Och drygt 14 respektive 15 grader dessutom vilket är helt fel. Två korrekta termometrar visar samtidigt 11,8 respektive 12 grader i den kallaste respektive varmaste delen av utrymmet.

Sen verkar den i kartongen även vara något ytterligare strul med då batteriet normalt räcker 1,5 - 2 år och det har nu gått från nytt till 50% på några dagar.... Jaja, jag får se om jag hittar något mer pålitligt att lägga in.
 

matage

Medlem
Jaha det verkar som shelly h&t är rätt värdelösa prylar tyvärr... Den som låg utanför visade först drygt 60% och den inne i kartong visade strax under 48%. Nu visar den inne i kartongen 61,5% medan den utanför visar 57,5%... Och drygt 14 respektive 15 grader dessutom vilket är helt fel. Två korrekta termometrar visar samtidigt 11,8 respektive 12 grader i den kallaste respektive varmaste delen av utrymmet.

Sen verkar den i kartongen även vara något ytterligare strul med då batteriet normalt räcker 1,5 - 2 år och det har nu gått från nytt till 50% på några dagar.... Jaja, jag får se om jag hittar något mer pålitligt att lägga in.
Vad kör du för basstation?
Hittills har mina billiga Aquara-sensorer funkat fint mot Homey (2019) både på vind och i kylskåp/vinlagringsskåp.
Frysen gillades dock inget vidare så där har tre mött sitt öde innan jag gav upp ;)
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Vad kör du för basstation?
Hittills har mina billiga Aquara-sensorer funkat fint mot Homey (2019) både på vind och i kylskåp/vinlagringsskåp.
Frysen gillades dock inget vidare så där har tre mött sitt öde innan jag gav upp ;)
Ingen alls, kollar dem direkt i Shelly appen. Ok det låter intressant, vill ju ha något som visar korrekt såklart. Fattar att hygrometern kanske kan diffa lite men 2,5 grader temp fel känns kass

Har du koll på att de visar någorlunda samma jämfört med andra pålitliga?
 
Toppen