Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Föreläsningar och seminarium

buteljen

Medlem
Eben Sadie var ju på tapeten i ett släpp för ett tag sedan.
Ni som gillar honom eller vill lära er mer om hans viner, kolla in detta webinar.
Tycker att jag fick en mycket bra genomgång av hans viner och filosofin bakom, så vill gärna dela med mig.

“Don’t drink my white wines before they are 8, the red wines should be at least 10”.
“To truly understand what we do, people need to drink the Columella and Palladius at age. If you really want to understand what we do, those are the wines you wanna drink. With the Old Vines I want to produce … great wines that most ppl can afford. I want my electrician and my car mechanics to drink my wine, not only lawyers, doctors and CEO’s.”

Dessa viner provades (jag har inte provat dem):
2019 Soldaat (Old vine Grenache)
2017 Pofadder (Old vine Cincault)
2019 Treinspoor (Old vine Tinta Barocca)
2018 Columella (Red regional blend)
2015 Skurfberg (Old vine Chenin Blanc)
2018 Palladius (White regional blend)

Vet inte riktigt var jag skall lägga det här tipset? Admin får flytta till rätt ställe. Kanske borde vi ha en tipstråd för webinars, poddar etc?
 
Last edited:

Victorious

Medlem
Eben Sadie var ju på tapeten i ett släpp för ett tag sedan.
Ni som gillar honom eller vill lära er mer om hans viner, kolla in detta webinar.
Tycker att jag fick en mycket bra genomgång av hans viner och filosofin bakom, så vill gärna dela med mig.

Stort tack för detta tipset! Ska se till att titta så snart jag får lite egentid! :cigarr:
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Champagne House Styles with Essi Avellan - Intressant och bra paketerad info om champagnehusens stilar (Brut NVs) - varietal composition, oxidative styles, use of oak, age of reserve wines, % of reserve wines used, ageing times of lees.

Klippet är från 2016 men tror inte så mycket har ändrats? Tänkte att fler kanske är intresserade. Vet inte riktigt var detta hör hemma men @Crist(al)ian 77 kanske kan flytta inlägget om det hör bättre hemma någon annanstans.

 

mackan92

Medlem
Ett till tips vad gäller Tyskland och denna gång i videoformat. Legat hemma sjuk sen i måndags så försökt roa mig de timmar man orkar att navigera i dess klassificering och uppkomst till organisationen. I klippet berör de både bakgrund, hur systemet funkar och även utmaningar man bemött sedan införandet. Väldigt bra klippt och bra kvalitet på både ljud och bild.


 
Toppen