Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förpacka champagne för flygresa

HJF

Medlem
Jag hade tänkt försöka plocka med åtminstone några flaskor champagne när jag besöker regionen i september och funderar nu på lösningar för flyget. Jag har ett gäng kartonglådor med fack av kartong som vikts för att rymma en flaska per fack, allt från 6- till 12-pack som vinhandlare brukar skicka vin i när man beställer från utlandet. Min tanke var att helt enklet ta en sådan kartong och stuva ner i en hård resväska och se till att den ligger stabilt i mitten utan möjlighet att fara runt. Borde väl vara förhållandevis säkert? Jag menar, om vinet håller för transport i enbart kartongen så borde ju detta fungera bra.

Någon som har synpunkter eller bra förslag/erfarenhet?
 

Sörplarn

Medlem
Hockey väska/trunk fungerar utmärkt när jag shoppar utomlands.

Se till att få en trälåda och använd bubbel plast runt trä lådorna och vin brukar inte vara ett problem att få när man köper.
Vissa flygbolag har ett bonus kort som kan ge ett extra bagage utan extra kostnad, som visar upp vid incheckning.

Hockey väskan/trunk är enkel och vika ihop vid dit resa.
 

gece

Man vänjer sig.
Champagneflaskor är tåliga (tåligare än de flesta glasflaskor, och glasflaskor i allmänhet är ganska tåliga). Jag brukar köra vanlig resväska (behöver inte ens vara hård, har också framgångsrikt använt vanliga tygbagar). Varje flaska stoppas ner i en socka eller två, sen viras tre eller fyra flaskor tillsammans in i en t-shirt, ett par byxor, nån gammal tygkasse eller liknande för att förhindra att de glider runt, och som extra stötdämpning. Har man kvar några kläder efter detta kan man använda det för att vaddera de stora ytorna i väskan. Flaskor klarar i allmänhet ganska hårt tryck, men kan vara sämre på att ta emot riktade smällar (har du spelat rollspel kan du se det som +armor mot crushing damage men penalty mot piercing damage).

Kanske iofs är meningslöst att prata om mina amatörknep när @Anders Landström har divulgerat sin proffsstrategi.
 

Vino fino

Medlem
Någon som har synpunkter eller bra förslag/erfarenhet?
Generellt är flaskor i resväskor tåligare än man tror, så länge väskan är välfylld med kläder och annat och flaskorna inte kan slå i varandra (största faran).

Jag kör sådana här, framförallt om jag har med mig dyrgripar och vill vara riktigt säker:
http://www.amazon.co.uk/s/ref=bl_sr...ande+Passione&index=kitchen-uk&search-type=ss

Finns även JetBag och andra men jag fick rekommendationen att de inte var lika "okrossbara" som de upplåsbara kuddarna.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Champagneflaskor är tåliga (tåligare än de flesta glasflaskor, och glasflaskor i allmänhet är ganska tåliga). Jag brukar köra vanlig resväska (behöver inte ens vara hård, har också framgångsrikt använt vanliga tygbagar). Varje flaska stoppas ner i en socka eller två, sen viras tre eller fyra flaskor tillsammans in i en t-shirt, ett par byxor, nån gammal tygkasse eller liknande för att förhindra att de glider runt, och som extra stötdämpning. Har man kvar några kläder efter detta kan man använda det för att vaddera de stora ytorna i väskan. Flaskor klarar i allmänhet ganska hårt tryck, men kan vara sämre på att ta emot riktade smällar (har du spelat rollspel kan du se det som +armor mot crushing damage men penalty mot piercing damage).
Jag gör ungefär som gece, möjligen kör jag med lite mindre saker runt och är lite mer petig med att fixera flaskorna eftersom de två väskor jag brukar använda har spännband inuti. Tror man att man köper mer flaskor än man genererar smutstvätt, så kan det ju bara praktiskt att ta med lagom mycket bubbelplast och lite "flaskhylsor" av det slag som man får på vinbutiker (inkl. de statliga svenska).
Sådana där vintransportlådor som nämndes inledningvis använder jag ibland, men då 3-pack som passar inuti en väska, så kan man packa andra flaskor runtomkring och få ett rätt bra bidrag till fixeringen.
 

Michael.S

Medlem
I Paris frågade jag i butikerna om dem kunde packa in flaskorna med bubbelplast. Alla butiker kunde göra det utan problem. Sen var det bara att lägga ner dem i resväskan med kläder runtom. Inga problem alls, förutom med vikten :mad:
 

Sveprod

Medlem
Vi fick nyligen med oss 17st flaskor hem i 3 väskor. Packa fullt. Dvs fyll upp med kläder och annat stötabsorberande så att inget i väskan kan åka runt och slå sönder mot andra flaskor. Jag åkte runt och letade efter en supermarked och hittade av en slump en butik, typ granngården, för vinodlarna/handlarna. Köpte en hel låda med frigolitark som jag virade runt och sedan fyllde upp väskorna med. Väger "ingenting" och då var väskorna som fyllda ballonger. Ingen av odlarna hade någon typ av bubbekplast för detta fick man tydligen inte skicka till vissa länder längre..tex USA.
 
Toppen