Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Försäkring

Allaboda

Medlem
Börjar inse att vinkällaren är värd en hel del pengar, och dessutom väldigt svår att ersätta. Samtidigt läste jag en tråd på eBob om försäkring av vin.

Hur ser den marknaden ut i Sverige?
Vad täcker hemförsäkringen? Räcker det med att ha tillräckligt högt belopp? Täcker den flaskorna till inköpspris eller nuvärde?
Finns det företag som separat försäkrar vin, och vad kostar det i så fall?

Någon som vet
 

Bubblaren

Medlem
SV: Försäkring

Jag ringde för många år sedan och frågade Folksam om min hemförsäkring inkl Allrisk-försäkring täcker om mina viner förstörs eller stjäls. Svaret var ja, om än ngt förvånat då handläggaren först inte fattade att en pava vin kan vara värd mer än självrisknivån.

Ett par år senare hade jag så ett försäkringsärende som berodde på 3 tappade pavor vid en omlastning vid bil. Fick mina pavor värderade i efterhand av Julle. Men det visade sig att försäkringsbolaget inte krävde annat än min egen personliga redovisning. Tror inte ens jag visade kvitton. Jag angav att pavorna var 30 år gamla, vilket var sant, samt vad jag fått dem värderade till. Självrisk på 1500:- drogs bort och det som var kvar fick jag utbetalt.

Var faktiskt otroligt smidigt, mycket förvånansvärt!
 

chambertin

Medlem
SV: Försäkring

Kollade med mitt försäkringsbolag för två år sedan (Länsförsäkringar) och vinkällaren ingår i lösöret.
Problemet är att lösoret inte gick att höja hur högt som helst och i dagsläget är maxbeloppet för min del strax under 900k vilket inte på långa vägar täcker både viner och annat lösöre.
Det fanns i och för sig ngn lösning med en extraförsäkring för extra stöldbegärlig egendom men då var villkoren att i stort sett alla fönster i markplan och dörrar skulle vara inbrottssäkra (typ galler för fönster etc) så det alternativet föll bort för min del.

Oavsett försäkring så se till att ha din källare väldokumenterad (källarprogram/excelfil + kanske också foton som förvaras på säkra platser) om olyckan slulle vara framme.
 
Trådskapare
Allaboda

Allaboda

Medlem
SV: Försäkring

Tack för infon. Får helt enkelt kolla med försäkringsbolaget, risken är jag snålat med att ange värdet på lösöret....

Cellartracker borde fungera ganska bra som dokumentation på vad man har.
 

sunqan

Vinös
SV: Försäkring

sen kan det vara värt att veta att de grupphemförsäkringar man kan teckna genom facket och liknande ofta har obegränsat lösöre :)
 
Toppen