Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förslag på långkok

Pomerol

Medlem
Tänkte ge mig på något spännande långkok till helgen. Eventuell någon form av lammlägg, gärna klassiskt med elegant touch. Kanske någon spännande pasta? Är det någon som har något förslag på recept? Och gärna något vintips till - det behöver inte vara något aktuellt som går att köpa då jag förhoppningsvis kan hitta något likvärdigt i källaren.

Till förrätt blir det "ägg" av färs på rökt och gravad lax, och tigerräka som fått göra ett snabbt dyk ner i stekpannan. Till detta brukar champagne bli utmärkt, trots det rökta och gravade.

Tar gärna förslag även på efterrätt. Det har blivit många olika pannacotta på sista tiden och jag behöver nya uppslag...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Förslag på långkok

Lyllos du! Långkok är ju världens bästa!

Jag knåpar ned lite tips när jag kommer hem och kan skriva lite längre utan att chefen kollar över axeln!
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Förslag på långkok

Långkok..... åh så gott.... Söndagsmat!
Jag älskar att sväva iväg med roliga grytor som får puttra halva söndagen.
En favorit är denna! http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_re ... tid=595581
Långkokt lammstek i olivolja, ett recept av Danyel Couet som publicerades i Buffé för ett år sen.
Serveras exempelvis med http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_re ... tid=595463

Efterrätter diskuterade vi hemma häromdagen och konstaterade att parfait är jävligt gott, men något man gör alldeles för sällan.
Två av mina favoriter är hjortronparfait och polkagrisparfait. (Krossa en påse polkagrisar och rör ner i smeten, kn*llar i mun! Jag vet INGEN som kunnat gissa att det är just polkagrisar som ger smaken... )
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Förslag på långkok

Tack för tipsen Sjödin.

I ett av recepten ingick soltorkade tomater. Jag har än så länge bara ätit soltorkade tomater vid ett par tillfällen som varit godtagbara (och då fantastiska). De har jag blvit serverad i olika sammanhand i Frankrike.

Soltorkade tomater som man köper i Sverige är sega som jag vet inte vad, smaklösa och karaktärslösa. De som jag uppskattat har mer sett ut som vanliga tomater, inte som överkörda, mumifierade råttor. De har förmodligen torkat kortare tid, med mer omsorg och inte packeterade i någon jävla lag.

Någon som har tips på bra soltorkade tomater eller är det något man kan göra själv? Jag vill inte lämna något åt slumpen, en dålig ingrediens kan få hela maträtten på fall...
 

weezer

Medlem
SV: Förslag på långkok

Jag brukar baka lammbringa i olivolja i ugnen på låg värme länge. Kan du få tag på rimmad lammbringa blir det bäst resultat.

Man bara brer en bra tapenade och hackar massa färska örter på bringan som man putsat ren från senor och det mesta av fettet, rullar ihop den som en rulltårta och binder upp den. Baka den sedan täckt av olivolja, krossad vitlök, skal av citron och lite lagerblad typ (ju mindre form desto bättre, så slipper man ödsla så mkt olja, en brödform brukar vara bra. Sen 100-120 grader tills gaffeln släpper från köttet när du sticker in den. Fastnar den och köttet åker med=inte klar.

Till det brukar gnocchi som du svänger upp med lite bra rödvinssky, citronskal och ruccola passa fint. Lite medelhavsstuk blir det helt enkelt.
 

weezer

Medlem
SV: Förslag på långkok

Annars brukar en rimmad karré va rätt bra. Köp en hel rimmad karré, stycka den i tre delar på längden, bind upp den och bryn den. Bryn massa rotfrukter (morot, lök, p-nacka, vitlök) lägg karrén i en form, täck med bra buljong, vitt vin och rotfrukterna. Baka länge på låg värme, kör gaffeltricket som lammet. Låt svalna i sin lag gärna, ta vara på lagen och gör en bra sky på den. Stycka upp karrén i stubbar å värm sakta i såsen. Servera med en sjyst tryffelpotatispuré..
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Förslag på långkok

Tack för alla tips.

Dryckesförslag?

Sjödin skrev:
Skit i tomaterna, freebäjsa lite.... ;D

Självklart kan man det. Men håll med om skillnaden på goda soltorkade tomater och de här man köpa i Riddarheims (?) montrar. Det är ju två helt olika produkter - en smakar soltorkad tomat och den andra bryter man av tänder på.
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Förslag på långkok

Tyvärr fick jag inte tag på lammlägg så istället blev det lammbog. Långkoket blev en härlig pastasås, kanske inte det jag tänkte mig från början men det blev bra ändå. Till det dracks det en 06:a CdP från Roger Perrin. Jag är ganska novis på CdP men vet att många på forumet uppskattar det. Vad tycker ni om producenten?

Själv tyckte jag det var helt ok. Ganska lätt i stilen men ursprungstypsik och förmodligen grenachedominerad.

Vad tror ni om utvecklingspotentialen på vinet?

Till efterrätt blev det egen gjord glass, satsen smaksattes med Valhronachoklad, apelsin- och citronskal. Serverades på chokladplattor, gjorda av samma choklad och till det hela ett eiswein som inköptes på senaste nyhetssläppet.
 
Toppen