Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förslag på viner

Robert87

Medlem
Hej!
Ska baka pepperoni-pizza till helgen och vill gärna ha förslag på vin som funkar till och som finns på Systembolaget.
 
Jag skulle säga Barbera, Sangiovese eller Montepulciano d'Abruzzo. Med tanke på att det är pepperoni så lutar det kanske lite mot någon Sangiovese. Eftersom att din tidsram är ganska kort så blir det väl också ordinarie sortiment du måste titta på, då faller de andra också mer eller mindre bort pga att det är ganska uselt sortiment av Barbera och MdA i ordinarie sortiment. Enzo Bartolis Barbera är dock ett helt ok alternativ.

Om det gäller Sangiovese så beror det lite på vilken prisbild du tänker dig. Lite lägre (100 - 200kr) så kan du titta på Chianti Classico eller Rosso di Montalcino. T.ex Podere Brizio Rosso di Montalcino eller Cafaggio Chianti Classico (har inte provat själv men de ser ut att ha ok omdömen).

Om du vill gå upp till ca 250-400kr så finns det någon bra Chianti, t.ex Castello Fonterutoli (Chianti) eller de flesta Brunello di Montalcini (2016 var ett bra år).
 
Trådskapare
R

Robert87

Medlem
Tack för svar! Som du säkert märker är jag nybörjare och precis börjat intressera mig för matchning av vin till mat.

Tror du detta skulle kunna göra jobbet?
 
Skulle nog funka bra. Vin på instegsnivån från en välrenommerad producent. Kan vara bra att det är lite inblandning av Bordeaux/Rhône-druvor om du är nybörjare, Sangiovese kan kännas lite kärv i början

Vad gäller matchning så funkar det oftast ok med det mesta. Det finns några kombon som är helt off, några som passar riktigt bra till en specifik rätt och sen en massa i mitten som är ok.

Prova gärna lite olika viner till maten så att du får perspektiv och fundera på hur upplevelsen/smaken på vinerna förändras när du kombinerar det med mat. Intressant i detta fall hade kanske kunnat vara att ta med ett vin av lite lättare typ, t.ex en Pinot Noir eller en Gamay eller åt andra hållet, ett fylligt vin med hög alkoholhalt som en Zinfandel eller Cabernet Sauvignon från USA.
 
Trådskapare
R

Robert87

Medlem
Kan nämna det att Shiraz tycks falla mig i smaken. Uppskattar lite fylligare viner men gärna inte allt för hög syra. Hittade ett, som jag tycker, väldigt gott vin som heter Don’t Tell Gary. Perfekt som sällskapsvin.
 

Johan L

Medlem
Trådskapare
R

Robert87

Medlem
Tack!
Jag tycker att 100-200kr ca är rätt lagom för en flaska när man börjar försöka försiktigt lära sig.
 

ZQT

Medlem
Jag skulle säga Barbera, Sangiovese eller Montepulciano d'Abruzzo. Med tanke på att det är pepperoni så lutar det kanske lite mot någon Sangiovese. Eftersom att din tidsram är ganska kort så blir det väl också ordinarie sortiment du måste titta på, då faller de andra också mer eller mindre bort pga att det är ganska uselt sortiment av Barbera och MdA i ordinarie sortiment. Enzo Bartolis Barbera är dock ett helt ok alternativ.

Om det gäller Sangiovese så beror det lite på vilken prisbild du tänker dig. Lite lägre (100 - 200kr) så kan du titta på Chianti Classico eller Rosso di Montalcino. T.ex Podere Brizio Rosso di Montalcino eller Cafaggio Chianti Classico (har inte provat själv men de ser ut att ha ok omdömen).

Om du vill gå upp till ca 250-400kr så finns det någon bra Chianti, t.ex Castello Fonterutoli (Chianti) eller de flesta Brunello di Montalcini (2016 var ett bra år).
Enzo Bartoli är dock inget vi brukar tala gott om....
 
Trådskapare
R

Robert87

Medlem

Detta kom jag över. Någon som har en tanke om hur länge/om det ska luftas. Har en vinkaraff med bred botten där mycket yta av vinet exponeras.

Trevlig helg!
 
Kan dock vara en lämplig ambitionsnivå avseende vin om man serverar fryspizza? :)
Eftersom att detta är ett forum för vinintresserade så hade man kanske kunnat hoppas på att du hade beskrivit varför du inte tyckte om vinet och kanske rekommenderat ett bättre alternativ i samma prisklass. Är det en topp-Barbera? Nej. Är det ok för sin prisnivå? Ja enligt mig (och andra som har recenserat vinet).

Nu kanske du bara ville vara lite rolig men såna här kommentarer gör att man funderar på om man ska skriva något nästa gång någon ber om hjälp.
 

sunqan

Vinös
Eftersom att detta är ett forum för vinintresserade så hade man kanske kunnat hoppas på att du hade beskrivit varför du inte tyckte om vinet och kanske rekommenderat ett bättre alternativ i samma prisklass. Är det en topp-Barbera? Nej. Är det ok för sin prisnivå? Ja enligt mig (och andra som har recenserat vinet).

Nu kanske du bara ville vara lite rolig men såna här kommentarer gör att man funderar på om man ska skriva något nästa gång någon ber om hjälp.
Nu var det kanske mer riktat mot viner av en icke-existerande vinmakare än något annat. Det finns några trådar sen tidigare, och var det inte nån här i tråden som påpekade just det?

Jag kan rekommendera ett par dagar på byggahus.se, det är ett forum för privatpersoner sim är i renoveringstagen. Där är det snarast legio att vissa typer av triggers gör att trådar spårar ur.
 

lukastollig

Pudelfantast
Kan nämna det att Shiraz tycks falla mig i smaken. Uppskattar lite fylligare viner men gärna inte allt för hög syra. Hittade ett, som jag tycker, väldigt gott vin som heter Don’t Tell Gary. Perfekt som sällskapsvin.
Smaken är som baken. Bara druckit det vinet en gång och någon mer blir det inte. Bifogar TN nedan. Årgången var 2016.

23 augusti 2019 - Sweet, dark berry fruit that totally lacks the ability to balance the overt oak treatment. Ashes, wet, burnt wood and bitter tannins dominates on the palate. The only thing good about this is the short finish: you'll want the suffering over with as soon as possible. There is no justification or excuse for this.
 
Toppen