Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Första vinrecensionerna i Sverige?

Håkan

Medlem
Saxat ur nr 1 av Allt om Mat 1970, fanns det vinrecensioner innan dess?

20260416_160604.jpg

Stina

Medlem
Vet att en av de första vinrecensionerna i Munskänkarna är denna av Per Helander om Château La Tour Haut Brion 1957 som fick 6 poäng av 10 i december 1966:
"Ganska strävt vin med typisk graveskaraktär, är knappt prisvärt, men är ju berömt"

Så det fanns svenska vinrecensioner innan dess.

Bastardo

Medlem
Vet att en av de första vinrecensionerna i Munskänkarna är denna av Per Helander om Château La Tour Haut Brion 1957 som fick 6 poäng av 10 i december 1966:
"Ganska strävt vin med typisk graveskaraktär, är knappt prisvärt, men är ju berömt"

Så det fanns svenska vinrecensioner innan dess.
Precis. Jag kommer ihåg de första bladen av VinJournalen länge sedan, då det fanns bara fyra sidor svartvit text och kanske några illustrationer och inget mer. Skillnaden mot i dag är väldigt stor, speciellt då man kan läsa både VinJournalen och In Vino i digital form också.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det fanns ju böcker om vin på svenska innan det fanns vintidskrifter, men frågan är om man ska räkna beskrivningar om viner i böcker som recensioner? Jag hade förr en digitaliserad version av Vinets lov, utgiven 1938 av Øvre Richter Frich (vars äventyrsromaner från tidigt 1900-tal numera inte anses helt PK). Jag minns att den inkluderade listor över vad som fanns att tillgå via systembolagen (d.v.s. som importerades av Vin & Sprit) inklusive pris, men är lite osäker på om han beskrev specifika årgångar. Jag ser i hans Wikipedia-artikel att han gav ut en annan vinbok redan 1929.

Toppen