Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förstört vin?

Zingo

Medlem
Hallå, skulle egentligen vilja lägga denna i någon tråd med ”snabba frågor” man kanske skulle kunna pinna en sådan?
Hur som helst, köper en del via Caviste med bussgods. På vintern får jag dock lite ågren då det vissa gånger är rätt många minusgrader och kollit känns som nordpolen när det hämtas ut. Så hur skadligt är det egentligen för vinet att ligga i minusgrader?
 
Hallå, skulle egentligen vilja lägga denna i någon tråd med ”snabba frågor” man kanske skulle kunna pinna en sådan?
Hur som helst, köper en del via Caviste med bussgods. På vintern får jag dock lite ågren då det vissa gånger är rätt många minusgrader och kollit känns som nordpolen när det hämtas ut. Så hur skadligt är det egentligen för vinet att ligga i minusgrader?
det blev inget snabbt svar direkt: jag har själv funderat över detta då min jordkällare där jag har vinerna t ex förra vintern gick ner till 0,9 grader celsius som kallast. De vinerna har jag inte haft något som helst problem med att dricka. Har i och för sig också vinerna i lådor så temperaturen kan ju vara marginellt högre i själva vinet än i luften i källaren. Så ibland kanske man tänker att vinet transporerats i minusgrader men inne i lådan inne i lastbilen är det inte exakt lika kallt som utomhustemperaturen. Having said that skulle jag inte beställa vin med bussgodsleverans om det är vargavinter, lika litet som jag beställer vin mitt i riktiga värmeböljor.
här är en länk till en kort kommentar vad gäller denna frågeställning från wine spectator: https://www.winespectator.com/drvinny/show/id/51260
de poängterar risken med att korken utsätts för ökat tryck vid alltför stark kyla, men är inte annars överdrivet oroliga för temperaturen nedåt.
 
Toppen