Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur stor hänsyn tar ni till temperaturen vid frakt av vin?

Hur mycket oroar ni er för flaskornas temp under frakten när ni handlar vin ifrån europeiska handlar

  • Jag beställer när som helst utan att ora mig alls.

    Votes: 9 32,1%
  • Jag beställer när som helst under året sålänge som det inte är vargavinter eller en 2003-sommar.

    Votes: 6 21,4%
  • Jag beställer endast under vär, höst eller sommar (det vore ju synd om flaskorna frös sönder, lite v

    Votes: 0 0,0%
  • Jag beställer endast under vår, höst eller vinter (det vore ju synd om flaskorna blev värmeskadade,

    Votes: 7 25,0%
  • Jag beställer endast under vår eller höst.

    Votes: 4 14,3%
  • Jag beställer endast under vår eller höst och efter jag kollat 10-dygnsprognosen.

    Votes: 2 7,1%

  • Total voters
    28

Silenos

Medlem
Med anledning av herr Landströms potentiella baroloinköp så väcktes en nyfikenhet om hur forumets medlemmar handskas med ovanstående.

Jag kanske ska lägga till att frågan gäller viner där skador skulle svida. När en låda 7€-rosé ligger i kundkorgen kanske man inte bryr sig så där väldans, oavsett hur nervöst lagd man normalt är.
 
SV: Hur stor hänsyn tar ni till temperaturen vid frakt av vin?

Jag ska väl erkänna att jag köpt andra delar av året också. Handlar dock majoriteten av mina viner i England och där sköter jag transporten själv, dvs jag skeppar bara höst och vår.

Kommer fortfarande ihåg när jag fick leverans via UPS från en tysk handlare, -25 grader ute, ingen värme i UPS-bilen. Jag mätte direkt upp temperaturen i lådan, +3 grader. Det var ingen höjdare.

Sedan vet jag inte om SB sköter vinerna bättre. Att ställa vinerna under en spotlight verkar inte vara några problem direkt och alla viner transporteras ju inte med temperaturkontrollerade bilar
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Hur stor hänsyn tar ni till temperaturen vid frakt av vin?

Anders Landström skrev:
Kommer fortfarande ihåg när jag fick leverans via UPS från en tysk handlare, -25 grader ute, ingen värme i UPS-bilen.

Man kunde ju tycka att de borde lärt sig av krigsvintrarna 1941-1943 vilken verksamhet som passar sämre under den kalla delen av året... ;D
 
SV: Hur stor hänsyn tar ni till temperaturen vid frakt av vin?

vintomas skrev:
Man kunde ju tycka att de borde lärt sig av krigsvintrarna 1941-1943 vilken verksamhet som passar sämre under den kalla delen av året... ;D

Väldigt få fick ju möjlighet att föra den kunskapen vidare :)
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
SV: Hur stor hänsyn tar ni till temperaturen vid frakt av vin?

Ja, spridda skurar, men det verkas som om min egen noja ligger på samma nivå som gemene mans.

Anders Landström skrev:
Kommer fortfarande ihåg när jag fick leverans via UPS från en tysk handlare, -25 grader ute, ingen värme i UPS-bilen. Jag mätte direkt upp temperaturen i lådan, +3 grader. Det var ingen höjdare.

Fast visar inte det där att frakt under vintern är helt ok? Jag hade kanske hållit inne ordern om det var såpass kallt, men öppenbarligen klarade en låda vin även av sådana temperaturer.

Är det någon som vet vins fryspunkt?
 
SV: Hur stor hänsyn tar ni till temperaturen vid frakt av vin?

Silenos skrev:
Ja, spridda skurar, men det verkas som om min egen noja ligger på samma nivå som gemene mans.

Fast visar inte det där att frakt under vintern är helt ok? Jag hade kanske hållit inne ordern om det var såpass kallt, men öppenbarligen klarade en låda vin även av sådana temperaturer.

Är det någon som vet vins fryspunkt?
Enkelt kan man säga att alkoholhaltiga drycker fryser vid minus hälften av sin alkoholstyrka dvs ett vin på 12% fryser vid ca -6 grader. Sen är det ju en annan fråga hur bra vinet mår av att kylas ner så.
 
SV: Hur stor hänsyn tar ni till temperaturen vid frakt av vin?

Silenos skrev:
Ja, spridda skurar, men det verkas som om min egen noja ligger på samma nivå som gemene mans.

Fast visar inte det där att frakt under vintern är helt ok? Jag hade kanske hållit inne ordern om det var såpass kallt, men öppenbarligen klarade en låda vin även av sådana temperaturer.

Är det någon som vet vins fryspunkt?

Det var viner som var beställda tidigare men försenade, naturlligtvis smäller kylan till när de väl skickar vinerna.
Jag vet inte vad ett par timmar till i bilen eller värre, om jag inte varit hemma en dags transport till hade inneburit, personligen så kommer jag nog inte chansa.
 

chambertin

Medlem
SV: Hur stor hänsyn tar ni till temperaturen vid frakt av vin?

Lite kyla (några minusgrader) eller värme (30-35 grader) under några dagars transport skadar knappast ett korrekt vin permanent (det är i alla fall min erfarenhet).
Däremot tycker jag att man skall låta viner som genomgått långa transporter och stora temperatrurväxlingar vila några månader innan man provar dom.
Har flera ggr upplevt konstigheter med viner som "rest" under ej optimala förhållanden och som jag i min nyfikenhet öppnat nästan direkt vid hemkomst.
Några månader senare har dom sen varit helt i sin ordning.
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
SV: Hur stor hänsyn tar ni till temperaturen vid frakt av vin?

Köper/fraktar ni i nuläget?

Själv sitter jag här och nojar en smula. Några handlare har jag mejlat och bett dem hålla inne på transporten ett tag, andra köp har jag väntat med att göra. Men jag behöver ju fylla på lite snart, och det vore väldans segt om vissa saker hann bli slutsålda pga. överdriven försiktighet. Minus 10 på natten kanske inte är någonting att bry sig om?
 
SV: Hur stor hänsyn tar ni till temperaturen vid frakt av vin?

Silenos skrev:
Köper/fraktar ni i nuläget?

Själv sitter jag här och nojar en smula. Några handlare har jag mejlat och bett dem hålla inne på transporten ett tag, andra köp har jag väntat med att göra. Men jag behöver ju fylla på lite snart, och det vore väldans segt om vissa saker hann bli slutsålda pga. överdriven försiktighet. Minus 10 på natten kanske inte är någonting att bry sig om?

Håller igen frakten just nu. Kommer ihåg en leverans från Tyskland för ett par år sedan när en en UPS bil cirkulerade i -25c. Som tur var jag hemma då de kom och tog emot vid 11-tiden eller så. Iskall låda, precis under nollpunkten.
 
Toppen