Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förvara öppnad vinflaska

Karl

Medlem
Hej allihop! Jag och min fru brukar ofta dela på en flaska vin till maten. På detta sätt kan vi dricka vin oftare och även på vardagar. Det är också bra ur en ekonomisk synvinkel eftersom vi oftast dricker dyrare viner. Man får på så sätt njuta av det fantastiska vinet två dagar. Just nu använder vi oss av preserve gas, inköpt på prowine. Jag tycker nog att den är sådär. Den hjälper nog men det är nog inte helt bra. Andra alternativ som vi prövat är att hälla upp i halvflaska med skruvkork och ställa in i kylen men det blir ju som en rejäl luftning när man häller upp vinet och det alternativet är sämre tycker vi. Med yngre viner är det ju oftast inte något problem eftersom de blir bättre med lite luft men med äldre viner kanske man vill ge dem så lite luft som möjligt. Hur gör ni andra, några tips?
 

kayaker

Cyklist
SV: Förvara öppnad vinflaska

Jag brukar bara försluta och ställa in i kylen. Det brukar funka alldeles utmärkt.
 
SV: Förvara öppnad vinflaska

kayaker skrev:
Jag brukar bara försluta och ställa in i kylen. Det brukar funka alldeles utmärkt.

Jag kör samma metod. Har provat olika system men känner ingen skillnad om vi pratar 2 dagar. Brukar bara se till att vinet ställs in så fort som möjligt istället för att låta flaskan stå i rumstemperatur för länge.

Visst utvecklas vinet oftast men det ger ju också olika aspekter på vinet
 

Guayabera

Medlem
SV: Förvara öppnad vinflaska

Jag kör med vakuumpump och det funkar bra (skämt om olika vakuumpumpar undanbedes ;)). Ett ytterligare problem med att pytsa över i småflaskor är att det är knivigt att få småflaskor rena, risken för kontamination från annat vin eller diskmedel är därför överhängande. Sen går det ju också att köpa halvflaskor, mogen Bordeaux är ofta mycket överkomligt. Flera topproducenter i Chablis buteljerar även flera 1cru lägen på halvor.
 
SV: Förvara öppnad vinflaska

Karl skrev:
Hej allihop! Jag och min fru brukar ofta dela på en flaska vin till maten. På detta sätt kan vi dricka vin oftare och även på vardagar. Det är också bra ur en ekonomisk synvinkel eftersom vi oftast dricker dyrare viner. Man får på så sätt njuta av det fantastiska vinet två dagar. Just nu använder vi oss av preserve gas, inköpt på prowine. Jag tycker nog att den är sådär. Den hjälper nog men det är nog inte helt bra. Andra alternativ som vi prövat är att hälla upp i halvflaska med skruvkork och ställa in i kylen men det blir ju som en rejäl luftning när man häller upp vinet och det alternativet är sämre tycker vi. Med yngre viner är det ju oftast inte något problem eftersom de blir bättre med lite luft men med äldre viner kanske man vill ge dem så lite luft som möjligt. Hur gör ni andra, några tips?

En lite längre artikel från The Wine Doctor om ämnet. Som vanligt finns det många åsikter.

http://www.thewinedoctor.com/advisory/b ... tles.shtml
 
Trådskapare
K

Karl

Medlem
SV: Förvara öppnad vinflaska

Tack ska ni ha för kommentarerna. Jag prövar att bara ställa in flaskan med korken på i kylen så får jag se om det verkar funka bättre än med gasen. Doften tycker jag alltid blir lite sämre till andra dagen men smaken kan bli bättre (med gas). Tack!
 
Toppen