Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Forumet har uppdaterats - rapportera eventuella problem här

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Hej!

Som många har märkt har forumet genomgått en kosmetisk uppdatering, men i själva verket är det hela forummjukvaran som fått sig en uppdatering. Det var drygt 8 år sedan sist en uppdatering skedde, och den nu genomförda uppdateringen är ett steg i målet att få en mer modern och stabil upplevelse på forumet. Många har nog upplevt det frustrerande problemet med javascript-fel som kastas ut lite här och var när man postar ett inlägg, och det är bland annat sådana fel som vi nu eliminerar genom att hålla mjukvaran up-to-date.

Det gamla tema som forumet hade tidigare gick tyvärr inte att behålla, då detta endast hade stöd för den föregående versionen av forummjukvaran. Ett nytt tema har således introducerats med förhoppningen att vi kan få till samma upplevda känsla som det tidigare hade. Självfallet kommer det inte tilltala alla, men i brist på alternativ så är det den väg vi varit tvungna att gå!

Det är kanske svårt att missa att forumet även fått en egen logotyp, något som arbetats fram av admingruppen men främst @Mattias Schyberg och @thunberg. Vår förhoppning här är att skapa en tydligare identitet för forumet samt att få till en viss igenkänningsfaktor i andra sammanhang.

Som med många andra saker så sker sällan en uppdatering helt smärtfritt, och eventuella småbuggar och stilmissar är oundvikligt.

Exempel på dessa kan vara konstig textfärg på vissa stycken som gör det svårläsligt, eller att det saknas svenska översättningar till vissa funktioner. Detta är saker som successivt kommer att fixas, och vi ber er därför ha överseende med dessa fel då vi arbetar på att lösa dem så snabbt det går!

Med det sagt vill jag bjuda in användare till att posta feedback och rapportera buggar i den här tråden för att kunna samla allting på en och samma plats! Bifoga gärna en skärmavbild om det framgår som tydligast i bild vad som är fel!

Jag kommer uppdatera den här tråden allt eftersom med information om buggfixar och förändringar!


Kända buggar

  • Fel färg på metadata om foruminlägg (inkluderar länkar såsom "Ändra")
  • Fel färg på brödtext i inlägg som drar ned läsbarheten
  • Fel språk på många olika platser (kontinuerlig fix)
  • Saknas list-funktioner i BBCode i editorn

Att undersöka
  • Radlängd per inlägg + / -
  • Se över storlek och format på logotyp vid olika media-lägen (Desktop, mobil, retina display, laptop)
 
Last edited:
Trådskapare
Daniel B

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag kan inte se vitsen varför skulle man försämra läsbarhet.
Det är såklart inte något vi har gjort avsiktligt. Som det framgår av mitt ursprungliga inlägg så är det en bieffekt av forumets default-tema korsat med vårt nya tema. Det är saker som kommer att åtgärdas, om än inte allt direkt utan mer successivt, men såklart kommer det högt upp på listan om det blir svårt att använda forumet.
 

MarkusJ

Medlem
Grymt att ni fick till uppgraderingen! Det tar ju alltid ett tag att vänja sig vid nytt, men de här kommer bli bra :)

Ett litet förbättringsförslag är om det går att minska ner textradernas längd i inläggen. Optimal teckenlängd för läsbarhet ligger runt 80 tecken per rad, vilket kanske inte måste eftersträvas - men att dra ner det en del hade jag uppskattat iaf. Nu har jag 180+ tecken per rad på 1440x900 upplösning.
 

Mexikanaren

Medlem
Är det meningen att forumet ska vara inställt på engelska? Annars är det något som behövs fixas.

T.ex som när man gillar inlägg så får man "and 2 others" i vit text som knappt går att läsa.
Den vita texten är rapporterad tidigare men vet ej om engelskan är med mening eller ej?

Hittade även när jag tryckte på min användare både blandad engelska och svenska.
Först står det "inlägg" och X antal, sen "reaction score" och till sist "poäng".
(Syns om man markerar, annars är det bara vitt)

Men ja, det är lite swenglish över hela sidan som nog kommer ta lite tid att hitta allt
 
Ser väldigt bra ut. För svenska, kontakta de som för klocksnack.se. De fick ursprungligen svenska av mig och de har uppdaterat tidigare än oss så kanske de kan göra oss en tjänst denna gång.

De har bytt ägare men borde gå att maila admin
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Det verkar inte som nya inlägg och citeringar syns i "Tab Window" som det gjorde förut. Var tvungen att uppdatera siten för att få "2 nya notiser".
 

matage

Medlem
Alltid bra med modetn mjukvara och barnsjukdomarna får man räkna med. Skönt att ni redan har färgen på brödtext med i kända buggar för attan vad svärläst den är..
Kanske redan känt men rapporterar in en CSS-bug för typsnittsfärgen för senaste inlägg etc då den är vit(eller nästan-vit) på vit bakgrund - se screenshot
1639926810965.png
1639926839868.png
 
Grymt jobbat med uppdateringen! Som en bonus får vi emojsare från 2021 och inte 2001. Edit: det fick vi inte. Körde en demo av forumet förra veckan och kunde fanns fullt stöd för emojis.

Lite fix med läsbarhet återstår som sagt, men vore även toppen om man kunde få bort att det står ”New/Nytt” överallt, på alla trådar och inlägg.

Jag kör 99% på mobilen så screen real estate är hårdvaluta.
 
Toppen