Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Forumets partisympatier...

Vilket parti röstade du på i riksdagsvalet 14 september 2014?

  • Moderaterna (m)

    Votes: 27 43,5%
  • Folkpartiet (fp)

    Votes: 0 0,0%
  • Kristdemokraterna (kd)

    Votes: 1 1,6%
  • Centerpartiet (c)

    Votes: 11 17,7%
  • Socialdemokraterna (s)

    Votes: 6 9,7%
  • Miljöpartiet (mp)

    Votes: 3 4,8%
  • Vänsterpartiet (v)

    Votes: 1 1,6%
  • Feministiskt Initiativ (f!)

    Votes: 3 4,8%
  • Sverigedemokraterna (sd)

    Votes: 6 9,7%
  • Röstade ej, blankt eller övrigt!

    Votes: 4 6,5%

  • Total voters
    62

ChristianB

DipWSET
Jag kommer att rösta M igen.

Med tanke på hur förtroendet för de Rödgröna har sett ut i mätningarna som gjorts efter valet så är jag försiktigt optimistisk om ett bättre resultat i mars. ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Då Belgien är delat i två så var problemen uppenbarare på ena sidan och inte det andra plus att man besitter Euro, vart bodde du, Bryssel?
Jag har ett svagt minne att ekonomiskt vart det ett smärre helvete för investerare, plus en ökande statsskuld som du nämner?
Jo, jag jobbade i Bryssel. Belgiens har en "gammal" statsskuld, som var stor redan på 90-talet, så de har behövt vara mer försiktiga med sin ekonomi under senare år för att inte hamna "över gränsen". De har höga inkomstskatter men inte så höga kapitalskatter, så det är nog värre att vara vanlig belgare än investerare.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
Själv kommer jag att rösta likadant igen, och jag misstänker att det blir ungefär samma valresultat också.
Jag tror inte heller att det politiska landskapet kommer att möbleras om särskilt mycket. Kanske krymper gapet mellan blocken något (men det beror på om KD finns kvar i riksdagen). Men det grundläggande parlamentariska läget, specifikt att SD kan fälla varje regering i budgetomröstningar (vilket de ju säger sig vara villiga att göra även mot Alliansen) lär kvarstå inom överskådlig tid. Jag har mycket svårt att se att något av blocken skulle ha någon större chans att få egen majoritet, alltså bli större än andra blocket + SD, med ett SD i nuvarande storleksordning.
 
Är i sig inte så orolig över att det utlysts extraval men just nu så verkar det stora problemet vara ledarskap. Alliansen förlorade sin ledare, Fredrik Reinfeldt som i princip abdikerade och lämnade ett stort hålrum efter sig med fyra partier som nu ska positionera sig för nästa steg. Även om jag tycker att Anna Kinberg Batra gör ett bra jobb så har hon inte formellt ansvaret och det lämnar frågetecken. Jag är förvånad över att inte Reinfeldt fått mer kritik än han fått.

Socialdemokraterna som i och med Stefan Löfven infört ett slags kollektivt ledarskap har totalt havererat. Det är ett parti som är van vid en ledare, en ledare som tar tydliga beslut och som driver sin linje med järnhand. Effekten är att man drivit in i politik som är mer Miljöpartiets än något annat. Löfvens oförmåga/brist på mandat att leda lyser igenom i varje diskussion då han inte vågar stå för något.

Så med otydlighet i ledarskap kommer inga överenskommelser ske utan positionerna kommer fortsatt vara låsta. Det är ingen som vågar ta risken att ta första steget.

Kanske kan ett extraval ge tydligare mandat till någon/några. Inte i form av valresultat utan i form av att någon stiger fram och tar taktpinnen. Det är det som krävs mer än något annat.

Kommer för övrigt inte att ändra min röst i ett extraval.
 
För övrigt så tror jag att ett extraval kommer göra lite om något för att förändra Sveriges alkoholpolitik. Med Systembolagets och den organiserade nykterhetsrörelsens samlade resurser och koordinerade ansträngningar så kommer det massiva budskapet att fortsätta hamras ut. Få politiker vågar/orkar ta den striden i den nuvarande parlamentariska läget. Alkoholhandelsutredningen däremot kanske hamnar i papperskorgen då inget politiskt fokus överhuvudtaget läggs på området i dagens läge.
 
Toppen