Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Forummedlemmarnas korkskruvar

sunqan

Vinös
Förra helgen var jag på en kräftskiva där det bjöds på cava som fördrink. Värden använde en hederlig Vinöppnare från Ikea (den med armar) för att öppna flaskorna :rolleyes:
Nämde jag att det var cava :D

Det låter fullständigt livsfarligt. Men kan skada sig tillräckligt på bara korken.
 

NoSense

Medlem
Jag har ingen anledning att byta ut mina "pull parrot" från Pulltex. Exakt den här modellen, där man enkelt öppnar folieskäraren, är magiskt bra. Man väljer själv om man vill ha ett eller två drag. Misslyckas ytterst sällan med att göra sitt jobb perfekt.
pulltaps-pullparrot-proptraekker-crome-p-107-733-00-31968-1.jpg
 

Poussard

Medlem
Jag har ingen anledning att byta ut mina "pull parrot" från Pulltex. Exakt den här modellen, där man enkelt öppnar folieskäraren, är magiskt bra. Man väljer själv om man vill ha ett eller två drag. Misslyckas ytterst sällan med att göra sitt jobb perfekt. Visa bifogad bild 24080
Håller med om att det inte behövs nåt flashigt. Men nu var det gamla viner jag tänkte på därav min fråga om bladöppnare.
 
Vi har länge kört med Le Creusets korkskruv. Fungerar ypperligt till både nya och gamla slitna korkar. Nyckeln är väl att man kan skruva lugnt och försiktigt och inte slita i korken för att den ska komma upp.

 

buteljen

Medlem
Någon som har koll på vart man kan köpa en lång traditionell korkskruv a la Francois Audouze ?
Visa bifogad bild 25482
Jag har kollat efter den där förut utan resultat. Jag undrar om han har pillat ihop sin egen variant? Det är väldigt få "vanliga" korkskruvar där spiralen går ända upp
till handtaget. Det går att köpa lösa spiraler som är längre än vad som är normalt.
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Vi har länge kört med Le Creusets korkskruv. Fungerar ypperligt till både nya och gamla slitna korkar. Nyckeln är väl att man kan skruva lugnt och försiktigt och inte slita i korken för att den ska komma upp.

Här kan du se hur Audouze använder de långa korkskruvarna
 

YKW

Medlem
Nån som vet var jag hittar en bra klassisk T-korkskruv med skönt grepp? Helst inte nån prestigegrej, bara en som håller ok.
 
Toppen