Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Foton: Krug Clos d'Ambonnay 1995

SUPRA

Bäst
Trevlig helg på er!

Här är lite bilder på Kronjuvelen som jag tog innan den åkte iväg på extern förvaring.

Så här skriver Richard Juhlin. Testad 0805. Betyg 96 med potential 97. Lite av en besvikelse, men allt finns förhoppningsvis inte i poängens värld.

"Världens dyraste unga champagne kommer från ett magiskt 0,68 hektar litet muromgärdat läge mitt i Ambonnay. 3 000 euro per flaska verkar inte skrämma iväg krugisterna då alla de 3000 flaskorna redan är bokade. Själva vinet är fantastiskt allra främst eftersom det är en uppenbar broder till de övriga syskonen i Krugfamiljen. Vinet andas mycket mer Krug än Ambonnay på precis samma sätt som Clos du Mesnil gör på sitt håll. Det känns som om alla Krugviner får en sista liten dusch av Krugparfym som särskiljer dem från allt annat oavsett växtplats. Det spelar ingen roll om andra kopierar metoderna med små gamla ekfat, ingen malolaktisk jäsning, 12 års lagring och andra teknikaliteter. Krug kan de ändå inte kopiera. Jag tycker att Clos d´Ambonnay påminner mycket om det vanliga årgångsvinet och är förvånande nog endast marginellt fylligare än detta. En blanc de noirs med sanslös finess långt bortom klumpighet. Fräschören och den fenomenalt långa eftersmaken är nog det mest frapperande med detta magnifika vin. Bouqueten är rikt krämig med antydan till hasselnöt och brioche tillsammans med papayamarmelad och mango. Smaken balanserar mellan sagolig mjukhet och 96-lik friskhet. Ett nytt världsklassvin är fött."

Man får trösta sig med att Livets Goda gav den 100 poäng, även om det kändes haussat.

Återigen ber jag om ursäkt för kvalitén på bilderna. Tog de nere i källaren med nästan inget ljus och blixt, så även en till tyckes ren flaska ser dammig ut.
Och att ta bilder på svart i dåligt ljus är bland det svåraste som finns. Har försökt att få med lite detaljer som kanske inte syns annars, ex. magneterna i locket, färgen på insidan av
lådan osv.

Jag vet inte vilket material lådan har, men någon form av svart plast med frästa(?) krusiduller med silver och logotyper.

Lådorna i bakgrunden är 80-talare tillhörande Krug GC Magnum.

En sak man kan undra är hur mycket tomflaskan och korken skulle betinga på eBay?
En dag får man väl veta... :p

CdA-01-Large.jpg


Lord of the Rings...

CdA-02-Large.jpg


CdA-03-Large.jpg


CdA-04-Large.jpg


CdA-2.jpg


CdA-3.jpg


CdA-4.jpg
CdA-5.jpg


CdA-9.jpg
CdA-10.jpg


CdA-12.jpg
CdA-13.jpg


CdA-6.jpg


CdA-7.jpg


CdA-8.jpg


CdA-11.jpg


CdA-14.jpg


CdA-15.jpg


CdA-16.jpg


CdA-17.jpg


CdA-18.jpg


CdA-19.jpg


CdA-20.jpg


CdA-21.jpg
 
SV: Foton: Krug Clos d'Ambonnay 1995

Har alltid tyckt att Clos d'Ambonnays djupblå färg är ljuvlig. Med allra största säkerhet är innehållet det också, även om jag tyvärr troligen aldrig kommer få möjlighet att prova. :'(
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Foton: Krug Clos d'Ambonnay 1995

Jag vill inte spela besserwisser, men jag tycker nog att färgen är mera åt blålila - iaf det som syns i själva vingården.
Däremot var tyget inuti lådan mer åt det blå, dock lite ljusare i tonen.

Men det är väl som med smaker som med färger, den e delad.

Underbar färg vad den nu än må heta.

Här är en pressbild som man man får hoppas är lite mer korrekt i färgen.

krug.jpg
 
SV: Foton: Krug Clos d'Ambonnay 1995

SUPRA skrev:
Jag vill inte spela besserwisser, men jag tycker nog att färgen är mera åt blålila - iaf det som syns i själva vingården.
Däremot var tyget inuti lådan mer åt det blå, dock lite ljusare i tonen.
Jo, det kan nog stämma att det finns ett stänk av lila i färgen också. Mest är den blå, dock, och det är en härlig färg i vilket fall.
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Foton: Krug Clos d'Ambonnay 1995

Är det någon som har aktuella priser på Krug Clos d'Ambonnay 1995?
Eller annat som hänt Clos d'Ambonnay sedan tråden startades?
 
SV: Foton: Krug Clos d'Ambonnay 1995

SUPRA skrev:
Är det någon som har aktuella priser på Krug Clos d'Ambonnay 1995?
Eller annat som hänt Clos d'Ambonnay sedan tråden startades?

Tror det är dags att korka upp flaskan :)

Priserna på just 95an gick ju ner rätt kraftigt ett tag men tror att det har repat sig nu pga att det är första årgången. Inte så många tillgängliga på wine-searcher.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Foton: Krug Clos d'Ambonnay 1995

Krug Clos d'Ambonnay - vinet som finns till för att övertyga oss om att man nog trots allt har råd att köpa Bollinger VVF. :D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Foton: Krug Clos d'Ambonnay 1995

SUPRA skrev:
Är det någon som har aktuella priser på Krug Clos d'Ambonnay 1995?
Eller annat som hänt Clos d'Ambonnay sedan tråden startades?
Ca 20.000 SEK flaskan, årgång 1996 & 1998 har släppts! Sök på wine-searcher för prisuppgift.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Foton: Krug Clos d'Ambonnay 1995

vintomas skrev:
Krug Clos d'Ambonnay - vinet som finns till för att övertyga oss om att man nog trots allt har råd att köpa Bollinger VVF. :D
;D ;D ;D
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Foton: Krug Clos d'Ambonnay 1995

;D

Jag tror jag håller på min, såvida jag inte få en riktigt bra (eller dålig) anledning att sälja den.
 
Toppen