Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fråga till konnässörerna gällande Spanskt vin

Ignatius

Medlem
Hej vänner!

Jag har fått så otaligt mycket hjälp härifrån varpå min resa i vinets värld fortsätter.

Jag och min fru ”verkar” gilla viner från vad jag tror är syd/sydöstra Spanien - Jumilla. Vi är nämligen stormförtjusta i Alto Moncayo och Clio.

Nu till min fråga. Kan jag hitta något liknande eller snarlikt på Systembolaget? Vore kul att alltid ha något lättillgängligt som påminner om ovan nämnda viner. Någon som sitter på något tips? Får gärna vara från andra delar av världen likaså så länge det finns någon likhet.

Tack på förhand för er hjälp och tack för ett trevligt forum!
 

Trydebull

Medlem
Jag tror att jag kan säga att jag druckit allt av värde från Jumilla/Yecla så är det något speciellt du undrar över så kan jag helt säkert leta fram någon not!

Skrev precis lite om Juan Gil under "Idag dricker vi"-tråden - lite av en tillfällighet med tanke på din fråga!

Jag tycker, precis som du, att t ex Juan Gil's bättre viner är riktigt, riktigt bra! Deras samarbetsviner håller absolut världsklass!

Juan Gil går att köpa på SB och de bättre kan säker privatimporteras via Vinunic.

Jag vet dock att jag frågat om El Nido vid två tillfällen och har då fått "Nej" respektive ett skämtpris. Jag ger 95 euro flaskan för dem i Spanien - när de går att få tag på - och det är bättre pris än hos Juan Gil på plats.

Blue label kostar 21 euro så man brukar bli arg när man ser de svenska priserna men det beror troligtvis mest på att svensk importör i det här fallet är väldigt duktiga på att göra affärer.

Just nu går det bara att köpa de flaskor som inte är lika mycket värda att bära hem från SB.

Jag kan leta fram fler Jumilla-noter under veckan!
 

Daniel A

Administratör
I sann finewines-anda börjar jag med att tipsa om något som inte finns på bolaget! Sexto Elemento (skrivs ibland som 6° Elemento, men det är ett helvete att söka på). De hänger i Utiel-Requena, för mig en praktiskt taget okänd vinregion. De kör på riktigt gamla stockar, och allt är på druvan bobal. Galet kraftiga viner som påminner om (och springer ofta ifrån) Alto Moncayo. Är du i närheten av Köpenhamn så finns de på Rosforth & Rosforth - finns även hos diverse spanska handlare, t.ex. GourmetHunters.

Ett mer tillgängligt tips skulle kunna vara Bodegas Ponce. Det är förvisso lättare i stilen, men tycker att de påminner lite om dina nämnda producenter i smakprofil. Även detta en Bobal-producent (hänger i Manchuela). Testa deras lite kraftigare La Estrecha som nu finns inne på bolaget: 2017 Ponce, La Estrecha. Deras lite lättare 2017 Ponce, PF är nog också värd att testa.

Om du vill äventyra dig till västra sidan av Spanien kan du nog hitta saker du tycker om i Bierzo. Instegsvinet 2017 Descendientes de J Palacios, Pétalos brukar vara trevligt (inte druckit aktuell årgång dock).
 
Toppen