Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Frågor kring 2 viner - 2004 Paleo och Cuvée du Papet Mont-Olive (CNDP)

SUPRA

Bäst
Köpte 2 viner idag på typ snabbrekommendation, från mina nyfunna viner, förlåt vänner :D , i kön

9663001 - 2004 Paleo 566 kr (1 st.)
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=

samt

9638301 - La Cuvée du Papet Mont-Olive Chateau Neuf du Pape. 495 kr (3 st.)
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=

Har googlat men inte funnit så mycket av värde. Frågan är vad har jag köpt, förutom det uppenbara?

När ska jag dricka osv.?

Någon som kan hjälpa mig göra dessa flaskor lite mer "personliga"?

Tack!
 

Håkan

Medlem
SV: Frågor kring 2 viner - 2004 Paleo och Cuvée du Papet Mont-Olive (CNDP)

Grattis, bra köp. Paleo Rosso är 100% Cabernet Franc, superbra nu men blir bättre med 5 års lagring. Italiens mest spännande producent som även gör en asbra Syrah (Scrio) och en makalös merlot (Messorio), tyvärr ganska dyra grejor.
Cuvee Pape är Mont Olives specialcuvee, det är en mycket traditionell CdP producent, skulle nog lagra den nåt år till. Brukar vara kanonbra, ofta modest poängsatt.
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Frågor kring 2 viner - 2004 Paleo och Cuvée du Papet Mont-Olive (CNDP)

Har inget emot att vä-äänta.

Har lite fler CdP som ligger och gonar. Kan bli bra :)
 

Jos

Medlem
SV: Frågor kring 2 viner - 2004 Paleo och Cuvée du Papet Mont-Olive (CNDP)

Parker säger "The 2000 Chateauneuf du Pape La Cuvee du Papet (only made in 1998, 1990, and 1989) boasts a dense plum/purple color as well as a sweet bouquet of balsam wood, dried herbs, black cherries, currants, plums, and figs. Full-bodied, powerful, and tannic, it is not a Chateauneuf du Pape for those wanting immediate gratification as it requires 3-5 years of cellaring. I am not convinced it is a profound as the 1998 or 1990, but it is a top-flight effort that should age for two decades. Anticipated maturity: 2005-2020"

Jag hade tänkt köpa men jag var för slö för att bära fler flaskor..
 
Toppen