Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Framtidens vinområden, trender och spekulationer

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Men vi kanske inte skall glida in alltför mycket i en terroir- kontra vinmakardiskussion trots allt. ;)
 

Vino fino

Medlem
Jag menar bara så här: om vi utgår ifrån att en trend blir mot mer "balanserade" viner så tror jag att terroir kommer bli tydligare.

Om du tar en Cab från Coonawarra, Pauillac, Oakville, och Bolgheri och maximerar "hang time", kör en fyrdubbel malo, 200% rostad Limousin, och skrämmer upp härligheten till 15% så kommer de smaka mycket mer lika än om du låter växtplatserna bestämma mer normal alkoholhalt och du tar det lugnare med processandet. Då kommer vi känna de skillnader som vi älskar.

(Och sen kanske andra områden kan inse att Bdx-blandningar inte funkar överallt och sluta upp med det tramset. I'm looking at you, Mendoza!! And you, Navarra!!...etc)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag menar bara så här: om vi utgår ifrån att en trend blir mot mer "balanserade" viner så tror jag att terroir kommer bli tydligare.

Om du tar en Cab från Coonawarra, Pauillac, Oakville, och Bolgheri och maximerar "hang time", kör en fyrdubbel malo, 200% rostad Limousin, och skrämmer upp härligheten till 15% så kommer de smaka mycket mer lika än om du låter växtplatserna bestämma mer normal alkoholhalt och du tar det lugnare med processandet. Då kommer vi känna de skillnader som vi älskar.

(Och sen kanske andra områden kan inse att Bdx-blandningar inte funkar överallt och sluta upp med det tramset. I'm looking at you, Mendoza!! And you, Navarra!!...etc)
Jag är med på din ståndpunkt och delar denna, låt oss kort och gott kalla det för balans! :)
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Från en inom vinvärlden novis har jag ändock åsikter kring framtiden för vinet. Jag tror det tar samma väg som allt annat, dvs att bulk, och dålig kvalitée kommer ta allt större andelar, på bekostnad av högre kvalité, i alla delar av världen man kan kalla marknadsekonomier. (Nu kliver jag ut på tunn is) Likt Ullared och Walmart där affärsidén är att "fattiga stackare" skall få känna sig rika och verkligen shoppa mycket, och många gånger av sämre kvalité, tror jag detsamma sker med vinet. Man föredrar 3 liter framför 75 cl. Å det kostar ju samma !!
Det finns väl restauranger med vinlista som består av "tres litros vinofino"...typ?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Från en inom vinvärlden novis har jag ändock åsikter kring framtiden för vinet. Jag tror det tar samma väg som allt annat, dvs att bulk, och dålig kvalitée kommer ta allt större andelar, på bekostnad av högre kvalité, i alla delar av världen man kan kalla marknadsekonomier. (Nu kliver jag ut på tunn is) Likt Ullared och Walmart där affärsidén är att "fattiga stackare" skall få känna sig rika och verkligen shoppa mycket, och många gånger av sämre kvalité, tror jag detsamma sker med vinet. Man föredrar 3 liter framför 75 cl. Å det kostar ju samma !!
Det finns väl restauranger med vinlista som består av "tres litros vinofino"...typ?
Jag tror att antalet lågprisdrickare kommer at vara ganska konstant enligt klassisk normalfördelning även i framtiden, en kraftig ökning kan dock tillfälligt dra normalfördelningen neråt innan dessa nya vindrickare upptäcker kvaliteterna i bättre vin. I slutändan borde det handla om samma procentuella fördelning som idag, tror jag.

All öknining av vindrickande borde vara positivt i det långa loppet.
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
:D:D

Skönt med lite cynism!

Men tror du inte att folk med stålar kommer dra i en motsatt riktning?

Det säljs ju fler BMW, Audi och MB än någonsin. Det totala värdet och volym på mellanklassviner kan väl också öka kraftigt?
 

Livermore

Medlem
Kolla upp hur stor andel "lyxbilar" det fanns 1990 och jämför det med idag. sedan samma sak för "cheap and cheerful"-bilar. sedan överför man det helt sonika till dyrare vin och bulk-vin. tada! sanningen mitt framför en vilket håll vinkonsumtionen går :rolleyes:. sen kan man göra ett histogram på normalfördelningen bara för kul skull för att se om det är normalfördelat :D
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
:D:D

Skönt med lite cynism!

Men tror du inte att folk med stålar kommer dra i en motsatt riktning?

Det säljs ju fler BMW, Audi och MB än någonsin. Det totala värdet och volym på mellanklassviner kan väl också öka kraftigt?
Joo, men andelen skitvin ökar... tror jag..
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Vad tror alla gentila hennar om Kina i det långa loppet?

Jag har själv ännu bara testat ett vin av kinesiskt ursprung och det klarade sig ganska bra i den blindprovning det var med i, åtminstone fram till avtäckningen, då vinet ratades som pesten och ingen ville ha påfyllning. :eek: Kommer faktiskt inte ihåg vad jag själv tyckte då det var ett par år sedan. Inget speciellt mest sannolikt, då sådant glöms bort fort, men minns det inte heller som ett infekterat sår.

Men vi har ju sett det förut, Kina lär sig att göra riktigt bra kopior på det som är eftertraktat i världen för att därefter konkurrera med ruggigt bra priser, med förhållandevis god kvalitet.

Vad tyder på att detta inte kommer att ske i vinvärlden, finns det uppenbara hinder såsom dåliga förutsättningar eller liknande?
image.jpg

Kinesisk Bordeaux - hittas inom kort på närmaste Systembolag, dessutom nästan gratis...
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Vad tyder på att detta inte kommer att ske i vinvärlden, finns det uppenbara hinder såsom dåliga förutsättningar eller liknande?
.
Bulkvin går väl att göra på många ställen i världen. Bra viner kräver… terroir. Har Kina det? Mycket möjligt.

Vad gäller de konkurrensfördelar som funnits (och nu håller på att försvinna) för konsumentartiklar har Kina konkurrerat med låga löner, stordrift och fullständig avsaknad av miljökrav.

Dessa tre är inte viktiga produktionsfördelar för kvalitetsvin. Två av dem är snarast nackdelar. Så nej, jag tror knappast Kina kommer bli en allvarlig konkurrent ovanför 90-kronorsstrecket. Och den begränsade mängd kvalitetsvin som produceras får man anta kommer att konsumeras av patriotiska kineser. Men men, jag spekulerar.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Bulkvin går väl att göra på många ställen i världen. Bra viner kräver… terroir. Har Kina det? Mycket möjligt.
Jag är tämligen säker på att Kina har ett klimat, en jordmån, typografi och övriga komponenter. Hur bra dessa är beror nog på vad man önskar åstadkomma och vilka druvor man önskar använda samt var i landet man odlar, men magi lär inte krävas för att kunna odla vindruvor av god kvalitet.

Att de skulle ha exakt samma "terroir" som andra länder verkar dock högst osannolikt, men omväxling brukar ju förnöja som man säger.

Men jag har ingen som helst koll på vad som krävs för att odla vindruvor av högsta kvalitet, men kan tänka mig att ett gigantiskt land som Kina med stor sannolikhet har några platser där rätt förutsättningar finns.

Övriga spekulationer har jag lättare för att köpa. :)
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Alla vinmakare av rang, världen över, säger att ju mer de lär sig om deras växtplatser desto mer utvecklar de sina viner. I princip alla säger att deras viner görs i vingården, inte i tanken, fatet, eller i källaren.
Och därför skulle jag mena att det är inte nästa trend utan nuvarande trend. Antitesen till parkeriseringens tes, för att köra vidare på den marxistiska analysen. Här har vi till exempel det första man ser på hemsidan för ungefär alla ambitiösa vinerier:

Here at ${winery_name}, we focus on varietals that work in perfect harmony with the unique microclimates and soil types of our vineyards, for a maximum expression of terroir. Our goals is to make elegant, balanced wines with a true sense of place.
(För bonuspoäng, formulera på franska och/eller lägg in all text i en pixlig JPG eller geggig Flash.)

OK, jag raljerar för underhållningsvärde, men finns det någon vinmakare som orerar om hur mycket ek, malo, övermogna druvor och vinsyra hen använder för att få allt att smaka så mycket som möjligt? Elegans och terroir har blivit litegrann som när kockar/restauranger pratar om närodlat, säsongsbetonat och allmänt "äkta vara"/"från grunden"/"med kärlek" etc. "Alla" pratar om det, men långt ifrån alla gör det på riktigt (eller försöker ens) och än färre lyckas, men icke desto mindre är det det förhärskande idealet, det som får läpparnas bekännelse. Har varit på diverse vinprovningar där man hör saker i stil med "det här vinet har lite fetare munkänsla eftersom det är en väldigt lerig jordmån i vingården... *host host* och för att accentuera terroiren jäser vi druvorna i 50% ny ek *host host*". Klingar falskt i mina öron, och känns onödigt om det ändå är ett bra vin.

TL;DR - kommer det komma en trend då vinmakarna faktiskt vågar säga att "om vi inte låter det här vinet få en rejäl jävla omgång ek kommer det bara vara tjurigt och grinigt och inte leva upp till sin sanna potential"? "Natur och hantverk i ljuv harmoni", eller liknande?
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Och därför skulle jag mena att det är inte nästa trend utan nuvarande trend. Antitesen till parkeriseringens tes, för att köra vidare på den marxistiska analysen. Här har vi till exempel det första man ser på hemsidan för ungefär alla ambitiösa vinerier:

Here at ${winery_name}, we focus on varietals that work in perfect harmony with the unique microclimates and soil types of our vineyards, for a maximum expression of terroir. Our goals is to make elegant, balanced wines with a true sense of place.
(För bonuspoäng, formulera på franska och/eller lägg in all text i en pixlig JPG eller geggig Flash.)

OK, jag raljerar för underhållningsvärde, men finns det någon vinmakare som orerar om hur mycket ek, malo, övermogna druvor och vinsyra hen använder för att få allt att smaka så mycket som möjligt? Elegans och terroir har blivit litegrann som när kockar/restauranger pratar om närodlat, säsongsbetonat och allmänt "äkta vara"/"från grunden"/"med kärlek" etc. "Alla" pratar om det, men långt ifrån alla gör det på riktigt (eller försöker ens) och än färre lyckas, men icke desto mindre är det det förhärskande idealet, det som får läpparnas bekännelse. Har varit på diverse vinprovningar där man saker nåt i stil med "det här vinet har lite fetare munkänsla eftersom det är en väldigt lerig jordmån i vingården... *host host* och för att accentuera terroiren jäser vi druvorna i 50% ny ek *host host*". Klingar falskt i mina öron, och känns onödigt om det ändå är ett bra vin.

TL;DR - kommer det komma en trend då vinmakarna faktiskt vågar säga att "om vi inte låter det här vinet få en rejäl jävla omgång ek kommer det bara vara tjurigt och grinigt och inte leva upp till sin sanna potential"? "Natur och hantverk i ljuv harmoni", eller liknande?
Det är bara att gratulera till ett bra inlägg, du formulerar mina ännu inte födda tankar alldeles utmärkt. :)
 
Last edited:

Swedish

Medlem
Från en inom vinvärlden novis har jag ändock åsikter kring framtiden för vinet. Jag tror det tar samma väg som allt annat, dvs att bulk, och dålig kvalitée kommer ta allt större andelar, på bekostnad av högre kvalité, i alla delar av världen man kan kalla marknadsekonomier. (Nu kliver jag ut på tunn is) Likt Ullared och Walmart där affärsidén är att "fattiga stackare" skall få känna sig rika och verkligen shoppa mycket, och många gånger av sämre kvalité, tror jag detsamma sker med vinet. Man föredrar 3 liter framför 75 cl. Å det kostar ju samma !!
Det finns väl restauranger med vinlista som består av "tres litros vinofino"...typ?

Är det inte så rent historiskt att volymen på bulkviner är på rekordlåga nivåer nuförtiden. De historiskt stora vinländerna (tänk Frankrike, Italien, Spanien) har väl nästintill halverat vinkonsumtionen och det är bulk som har tagit största smällen. Det vi ser av sämre kvalitet idag är ju marknadsföringsprodukter och frågan är väl vilken volym dom står för gentemot "Coopérative XXX" eller "un petit producteur du coin"... Det var ju inte en helt ovanlig syn i Frankrike att man kom in med en 10-liters dunk och "tankade" för 50 franc. Det har nästan helt försvunnit...

Nostalgie, nostalgie...
 

Vino fino

Medlem
Och därför skulle jag mena att det är inte nästa trend utan nuvarande trend.

Njaooo… vi har ännu inte sett alkoholhalterna går ned till naturliga nivåer i premiumklassen (den som driver trenderna). Som Paul Draper brukar säga, när Monte Bello '71 numera krossar allt motstånd i alla sentida Judgement of Paris, vinet buteljerades med 12,2% ABV.

Mycket är som du säger läpparnas bekännelse bland vinmakare. Och, ergo, det är först när det har slagit igenom i praktiken som vi kan tala om nuvarande trend.

Men, mycket händer, mycket är på gång. Australien, Chile: håller tillbaka hang time, planterar högre upp, håller tillbaka eken. Vågar låta bli malo. Vågar lita på….jordmånen :p
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Njaooo… vi har ännu inte sett alkoholhalterna går ned till naturliga nivåer i premiumklassen (den som driver trenderna). Som Paul Draper brukar säga, när Monte Bello '71 numera krossar allt motstånd i alla sentida Judgement of Paris, vinet buteljerades med 12,2% ABV.

Mycket är som du säger läpparnas bekännelse bland vinmakare. Och, ergo, det är först när det har slagit igenom i praktiken som vi kan tala om nuvarande trend.

Men, mycket händer, mycket är på gång. Australien, Chile: håller tillbaka hang time, planterar högre upp, håller tillbaka eken. Vågar låta bli malo. Vågar lita på….jordmånen :p
Det är kanske så enkelt att de länder som traditionellt har producerat massiva parkerviner så sakteliga börjar närma sig mitten och de som har förespråkat det motsatta gör likadant. Tillsammans hamnar de slutligen i syntes (nytt favoritord ;) ). Frågan är då om vi om några år kommer att sakna fruktbomberna och de anorektiska vinerna och att cykeln upprepar sig igen? Bäst hade ju varit om alla tre fick leva sida vid sida utan att behöva stigmatiseras eller hyllas, vilket skulle innebära maximerad variation för oss vinnördar. Är det bara jag som kan uppskatta alla tre stilar beroende på tillfälle och humör? o_O

Variation och bredd för vinsten! Vem vill helt gå miste om en svulstig Malbec från Argentina eller en anorektisk Cabernet Franc från Loire, liksom? :confused:
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Är det bara jag som kan uppskatta alla tre stilar beroende på tillfälle och humör? o_O
Absolut inte. Det man, eller i alla fall jag, vill ha är ju ha ursprungstypiska viner. På "golvet" i dalen i Barossa så betyder det svulstiga Shiraz'er, i Baja California betyder det feta Petit Sirah, i Toro betyder det bredbenta Tempranillo. Men, märk väl, alla dessa har riktigt heta kontinentalklimat.

Vad man inte vill ha (jag har iofs inte ens råd) är en Mission Haut-Brion på 15,1%.

Det finns ingen logisk följd där gnäll på Råberts smakideal automatiskt går till att vilja förbjuda fylliga, varmfruktiga viner. Tvärtom. Det är ursprungstypiska viner vi vill ha. Inte en eländig likriktning mot samma förbaskade steroidpaket.

Läs denna tänkvärda artikel från Oz Clarke:
http://www.wine-searcher.com/m/2013/12/what-to-drink-in-2014-with-oz-clarke
 

Swedish

Medlem
Kul att läsa artikeln och hans lista på producenter samtidigt som man sippar på ett glas vitt... Så tittar man på flaskan...Facit: "Dureuil-Janthial, Rully 2010":p
Jäkligt gott! Inte stort, bara jäkligt gott...

Jag är så 2014...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Framtiden har kommit till California. Saxar följande:
"The good news is that for those who prefer the fresher style there is now a generation of young California winemakers providing just that. In his book, Mr. Bonné has unearthed a few wineries such as Lioco, Arnot-Roberts, Broc Cellars, Corison, Viano vineyards, Tatomer Wines and Domaine de la Côte. They may not be as famous as Ridge or Heitz but they are producing wines with a fine, fresh, mineral structure. Vine Starr Zinfandel, by Chris Brockway of Broc Cellars, is a magical wine, as far removed from the big confected style of Zinfandel as you can get."

Någon här på forumet som druckit något från dessa?
 
Last edited:
Toppen