Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Franciacorta

Hej vinvänner!
I slutet av september ska jag spendera ett par dagar i Franciacorta-regionen. Är det någon som har varit där och har tips på hur man får en trevlig upplevelse?

Min tanke är att besöka 1/2 producenter, vara med på en provning, kanske äta en lunch i vingården och köpa hem några flaskor. Har någon erfarenhet och tips att komma med?

Ska tilläggas att resans huvudsyfte inte är en vinresa men eftersom att Franciacorta ligger i närheten av mitt AIRBNB vill jag besöka någon gård och producent.

Tänker mig efter mitt besök att tråden kan leva vidare om någon mer vill upptäcka storheten i det här härliga vinet.
 

MartinBz

Medlem
Har tyvärr inga egna tips att komma med, men jag svarar här, för att bevaka vilka svar och tips du får. Är nyfiken.
 

Jorgner

Medlem
Kan verkligen rekommendera ett besök på bersi serlini! Förövrigt kan du handla nästan alla regionens viner på Cantine di Franciacorta för samma pris som på gårdarna 😊
 
Trådskapare
SimonLindberg

SimonLindberg

Medlem
Kan verkligen rekommendera ett besök på bersi serlini! Förövrigt kan du handla nästan alla regionens viner på Cantine di Franciacorta för samma pris som på gårdarna 😊

Tack för tips. Har scannat hemsidan men är lite svårt med översättningar när dem inte kör engelska. Kan man droppa förbi eller är det bokade besök som gäller?
 

Hålkis

Medlem
Vi har varit i Franciacorta några gånger och har goda vänner som har en lägenhet vid Iseo. Vi har uppskattat Mosnel och La Montina. Bra viner tlll bra pris och lätta att besöka. Solive är en annan trevlig producent med prisvärda viner. Där kan man även äta lunch "pranzo lavoro" till bra pris och få deras stilla vin till maten. Deras stilla viner är för övrigt mycket prisvärda, till skillnad från hur det kan vara i Champagne. Ca del Bosco upplever kanske jag som lite "snobbiga" och inte så prisvärda. Men de har en stor och fin anläggning.
 
Trådskapare
SimonLindberg

SimonLindberg

Medlem
@SimonLindberg hur blev resan? Har du några handfasta tips?

Sorry Marckus för min frånvaro och uteblivna tips. Tyvärr har jag inte så många tips att komma med kopplat till vingårdsbesök. Vi drack oerhört mycket Franciacorta och jag tycker verkligen mycket som vi drack var hög kvalité på och prisvärt. Men har inget konkret tips.

För övrigt kan jag verkligen rekommendera Iseo som en riktig pärla om man vill uppleva berg/mat/vatten och genuina italienare. Inte alls som Como/Garda. Det var tamigtusan bara italienare runt om i byarna, nu åkte ju vi också i September vilket bidrar. Men för mig var Iseo 10/10 både mat och vinmässigt, men framförallt att uppleva en gömd pärla. Enkelt att ta sig runt på cykel mellan dem småbyarna också.
 
Toppen