Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fransk vintripp - Alsace, Bourgogne, Chablis och Champagne

ChristianB

DipWSET
Eftersom Sveriges samlade vinskunskap finns här på forumet så känns det som att det är bäst att börja fråga här! ;)

I september så ska jag plus föräldrar göra en resa ned till Frankrike för att se oss omkring bland vingårdarna. Givetvis finns också tanken att köpa vin direkt på plats! Vi har ca två veckor på oss och kommer att bila ned till Alsace först och ta orterna i ordningen Colmar -> Beaune -> Chablis -> Reims.

I Alsace så är önskemålet att besöka t ex Domaine Weinbach, men det skulle vara roligt att få fler tips från er där ute som kanske redan varit på plats och har koll på läget! Det blir ju ungefär tre dagar per område men med tanke på hur litet exempelvis Chablis är och att det är Grand Cru-lägena som är intressanta så blir det kanske en dag mindre där och en dag extra på annat håll. Jag tror ni förstår situationen. ;)

För Bourgogne så vore det ju kanon att se mer av de stora namnen och samma sak i Champagne!

Så alla tips på vingårdar, andra platser eller butiker med bra utbud är välkomna! En del research är redan på G från mitt håll och päronen spanar på ställen som de vill besöka, men om det finns något som ni känner att "det här får ni bara inte missa!", hojta till! :)
 

Gurto

Medlem
Alsace är lättast och mest tillgängligt enligt mina erfarenheter. Gott om vinhus i byarna där det bara är att knalla in och prova det mesta. Riquewihr är en turistfälla av det riktigt goda slaget (semicitat från någon här på forumet); riktigt trevlig by! Colmar lite anonymare. Spenderade iofs minde tid där.

Bourgogne och Champagne känns som man borde planera noggrannare för att få full utdelning. Något jag inte gjorde när jag var där så får överlåta till mer erfarna rävar med tips.
 
Trådskapare
ChristianB

ChristianB

DipWSET
Tack! Det får bli en sväng med kartboken i högsta hugg då och med en lista på ställen som jag vill besöka!
 

kayaker

Cyklist
En personlig favorit i Alsace är Domaine Albert Mann. Toppvinerna är mycket bra och deras Pinot Noir håller hög klass.
Generellt så är väl Per Warfvinges sajt ett måste innan en tripp till Alsace?
 
Toppen