Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Franska Vinlistan drar till Italien.

Franska Vinlistan

Leverantör
Men självklart har vi med några skumpor också! Vi är ruskigt glada över det här utbudet av viner. Allt från drickfärdiga Chianti till supertuffa, unga barolos (som vi säljer i trepack), med en magisk soave och grymma barbera och brunella.

Läs mer på www.franskavinlistan.com Här hittar du också mer information om när du kan prova godsakerna.

Hjärtligt välkomna på provningen!


Champagne Paul Déthune

Pierre och Sophie Déthune driver tillsammans en av de vackraste domänerna i Champagne. Beläget i grand cru-byn Ambonnay har man tillgång till några av de absolut bästa odlingslägena i distriktet. Frukten som produceras här kännetecknas av en mycket hög kvalitet. Paul och Sophie är vinodlare i fjärde generationen och arbetar efter egendomens ledord: passion, tradition, kvalitet och respekt. Med respekt avses respekt för naturen och vingårdarna som vårdas ömt och till största delen odlas enligt biodynamiska principer. På egendomen producerar man även egen el och samlar upp regnvatten, allt för att göra ett så litet avtryck på miljön som möjligt. Totalt förfogar Champagne Paul Déthune över 7 hektar vinodlingar i Ambonnay.

NV. Champagne Paul Déthune Blanc de Noirs, Grand Cru

Beskrivning:
Vinet jäser första jäsningen på klassiska ekfat som rymmer 205 liter. Detta ger en rondör och elegant ton av lätt vanilj till vinet. Det färdiga vinet har en elegant mousse, en stilren syra och en viss fruktsötma. Kan med fördel drickas nu eller lagras i 5 – 10 år för en härlig upplevelse. Hoppas det smakar!

NV. Champagne Paul Déthune Cuvée Prestige, Grand Cru

Beskrivning:
Champagne Paul Déthune, Prestige är ett riktigt supervin, gjort på 50% pinot noir och 50% chardonnay. 30% av blandningen utgörs av vin de réserve, vin som sparats från tidigare årgångar, som ger mer kopp till vinet. Ett elegant och samtidigt fylligt vin som domineras av pinot noir med de typiska tonerna av röda bär, röda äpplen och torkad frukt med en ren ryggrad från chardonnay med sin rena syra och citrustoner.


Nardello Vini

Nardello har odlat sina vingårdar i Monteforte, beläget mellan Monte Zopegga och Monte Tondo i södra delen av Soave Classico, i generationer. Familjen omnämns så tidigt som på 1300-talet då de arrenderade mark av biskopen. I dag har familjen14 hektar vinodlingar, alla inom gränsern för Soave Classico, den ursprungliga soaveappelationen, i Verona. Vinerna produceras på de klassiska druvorna garganega och trebbiano som odlas på vingårdar där den genomsnittliga åldern på rankrona är mellan 40 och 50 år. Detta ger viner med mer koncentration och elegans.

Jordmånen i området runt Monte Zoppega skiljer sig från andra delar i Soave Classico genom en större mängd lera. Leran har egenskaperna att ge näring till rankan samtidigt som den har en naturligt bra dränering, ett faktum som hjälper till att skapa en koncentrerad druvmust. Nardellos vingårdar ligger i ”zona classicas” sydligaste delar med bra solexponering.

2011 Soave Classico ”Vigna Turbian”

Beskrivning
Ett vin gjort på 70% garganega som skördades i slutet av september och 30% trebbiano som skördades i mitten av oktober. Druvorna vinifierades separat och efter jäsningen låg vinerna jästfällningen i sex månader för att ge extra karaktär. Ren och elegant syra, lätta toner av vanilj och tropisk frukt, kryddig och lite eldig. Ett väldigt gott vin från en bortglömd region som förtjänar att återupptäckas.


FEUDO MACCARI

Fuedo Maccari är ett vinprojekt startat av den Italienska vinlegenden Antonio Moretti, som äger vingårdar i bland annat Toscana, och hans dotter Monica. De inledde sin satsning på Sicilien år 2000 och har utvecklat egendomen, som ligger nära staden Noto på Siciliens södra udde, till en stabil producent av högkvalitativa viner gjorda på druvan nero d’Avola.

Vingårdarna ligger på cirka 100 meters höjd på sluttningar som domineras av en vulkanisk jordmån med inslag av kalk och sant som ger bra med näring och lagom karg växtmiljö. Det torra klimatet gör att man använder en minimal mängd bevattning under växtperioden. För att skydda mot solen använder man sig av traditionella metodet och odlar rankorna i så kallad ”albarello”, det vill säga som låga buskar, som gör att druvklasarna skyddas mot solljuset av rankans blad.

2010 Nero D'Avola IGT

Beskrivning
Från relativt unga vingårdar, 13 – 34 år gamla och med ett väldigt lågt skördeuttag för att garantera kvalitet och koncentration, kommer denna nero d’Avola. Ungdomligt; med en bra tanninstruktur, bra syra, längd och balans. Insmickrande med extra dimensioner.


ARGIANO

Argiano är mer än vin. I dag omfattar egendomen över 100 hektar med vinodlingar, olivlundar, lummiga lundar och grönsaksodlingar. Mitt i allt detta, beläget i kullarna sydväst om Montalcino, producerar grevinnan Noemi Marone Cinzano och hennes team viner och olivoljor i världsklass. Och som om det inte var nog har man också två fullt lyxutrustade lägenheter som hyrs ut med helpension till de som söker en avskild plats att semestra på.

Här produceras Brunello di Montalcino och dess lillasyster Rosso di Montalcino från Toscanas klassiska druva Sangiovese. Vingårdarna ligger på vad som tidigare var havsbotten och domineras av märgel och kalk med inslag av lera. Den speciella jordmånen tillsammans med vingårdarnas söderläge ger perfekta förutsättningar för att producera fantastiska viner.

2010 Rosso di Montalcino

Beskrivning
Rosso di Montalcino kallas ofta för ”brunello light”. Detta vin kommer från egendomar som omfattar totalt 30 hektar och är producerat från samma druva som sitt mer kända syskon Brunello. Klonen som används heter ”Sangiovese Grosso”. Spontant vid provningen: ”Oj! Ja!”, strukturerad, elegant, bra kropp, längd och helt enkelt fruktansvärt mycket vin för pengarna. Mer åt det klassiska hållet. Vilket är väldigt positivt.
Ett vin som har fått 90 poäng av James Suckling

2007 Brunello di Montalcino

Beskrivning
Odlat på områdets bästa vinodlingar, från gamla vinstockar. Sen lagrat i två typer av ekfat: först ett år på nya, franska barriquer (225 liter) och sedan minst 6 månader på Slovenska ekliggare innan det buteljeras och ligger ytterligare 6 månader på flaska. Vi säljer årgång 2007 så det är bara att räkna! Ungt, koncentrerat, tanniner. Ett stort vin som kan lagras länge. Packat med frukt. 93 poäng av Robert Parkers the Wine Advocate. Kan utan problem lagras till 2024.


CIABOT BERTON

Från att ha börjat med 2 hektar vinodlingar på 1950-talet har Ciabot Berton i dag 14 hektar vinodlingar i La Morra, i hjärtat av Barolo. Luigi Oberto driver i dag egendomen tillsammans med sina barn Marco och Paola. Vingårdarna är utspridda på olika cru-lägen inom La Morra; nämligen Roggeri, San Biagio, Rive, Cappallotti, Pria och Rocchettevino. Vingårdanra ligger på den kalkrika lerjord som är typisk för området och är belägna på sluttningar med en snitthöjd över havet på cirka 300 meter. Denna Barbera d’Alba kommer från vingårdslägen i Cappallotti och San Biagio.

2011 Barbera d’Alba Fisetta

Beskrivning
Från sluttningarna i La Morra i hjärtat av Barolo kommer denna klassiska Barbera d’Alba som är mörk och återhållen med toner av torkad frukt, mörka bär och lång eftersmak. Ett vin att låta luftas ordentligt innan det njuts i stora klunkar.


ENZO BOGLIETTI

Enzo Boglietti är ett av de hetaste namnen i Barolo och ett namn som nämns när man talar om vilka som är nästa generation stora producenter. Ett familjeföretag grundat så tidigt som 1991 där man började med 2,5 hektar i La Morra har i dag vuxit till 21 hektar och en årsproduktion på 75 000 flaskor. Med sitt fokus på fruktkvalitet, ett kontrollerat skördeuttag och ett absolut minimum av bekämpningsmedel (eller kemikalier av i någon form) har man tagit vinproduktionen till nästa steg.

Av de fem kommuner som producerar Barolo ligger några av de främsta vingårdslägena på de branta sluttningarna söder om La Morra. Enzo producerar i dag viner från världskända ”crus” som Casa Nere, Fossati, Brunate och Cerequio men han producerar också fantastiska Barbera d’Alba och en häftig Dolcetto d’Alba. Vingårdarna ligger på den klassisk mark med kalk och lera som är typisk för Barolo.

Vinerna kännetecknas av ett minimalt skördeuttag för att koncentrera frukten, och ett modernt anslag till produktionen som gör att vinerna är en kombination av klassisk elegans med en modern touch.

Enzo Boglietti är en producent som älskas av Antonio Galloni, mer modern än klassisk.


2011 Barbera d’Alba

Beskrivning
Ett vin som återkommande beskrivs som ”en juvel” i the Wine Advocate. Tung och packad med frukt, tanniner, kryddor och smak. En höjdare där man verkligen får valuta för pengarna. Årgången är inte bedömd ännu men brukar ligga runt 90+ poäng.

2009 Barolo Case Nere.

Beskrivning
En av Enzos fantastiska Barolos från hårt kontrollerade vingårdar i Case Nere. Minimalt skördeuttag ger ett vin som nu är packat och koncentrerat med massor av smak, frukt och tanniner. Årgång 2007 av detta vin fick 93 poäng av Robert Parker. 2009 är, i vårt tycke, ännu bättre.

2009 Barolo Arione

Beskrivning
Med toner av rökighet, mineraler, röda bär. Ett stort vin med massor av potential. Förvånansvärt nyansrikt redan nu men det kommer att ske underverk med tid. Årgång 2006 av detta vin fick 92 poäng av Robert Parkers the Wine Advocate. Det här är bättre.

2009 Barolo Brunate

Beskrivning
Med toner av mentol, lakrits, mörka bär, körbärskärnor och rostade ekfat är detta en elegant smakbomb. Smakrikt och sensuellt är detta kanske den av Enzos Barolos som kräver mest tid att komma i balans. Vi rekommenderar 24 timmar på karaff, annars kan det med lätthet ligga till 2030. Ett mycket bra vin. Årgång 2011 av detta vin fick 92 poäng av Robert Parkers the Wine Advocate. Det ska bli spännande att se var detta landar.


VILLA A SESTA

En egendom med mycket på agendan, det är Villa a Sesta. Här har man en poloklubb, man producerar olivolja, bedriver hotellverksamhet och man odlar och producerar, såklart, fantastisk Chianti Classico. Totalt täcker egendomen 1100 hektar mark varav 47 hektar är vinodlingar. Det toppmoderna vineriet är byggt med tanke på framtiden men med traditionen tydligt i minne. Modern teknologi, tradition och innovation i perfekt balans. Inramat av Toscanas klassiska, böjande vindistrikt och historia.

I dag producerar egendomen 1700 hl Chianti Classico D.O.C.G, 100 hl Chianti Collini Aretini och 150 hl Toscana IGT. Vingårdarna ligger i syd- och sydöstlig riktning på cirka 450 möh., vilket ger stor solexponering och bra svalka för druvorna under växtperioden.

Totalt producerar Villa a Sesta fem viner: 1 Chianti Classico Selezione (Sorleone), 2 Chianti Classico (Il Palei, Riserva Villa a Sesta), 1 IGT Toscana (VAS) och 1 Chianti Colli Aretini (Ripatella).


2007 Chianti Colli “Ripaltella”

Beskrivning
Provningspanelens första kommentar var: ”vad gott!”. Insmickrande, moget, fortfarande ungdomligt med liv, kraft och charm. Ett väldigt bra vin att dricka nu och ett antal år framöver. Odlat på sluttningarna på cirka 450 meters höjd, klassiskt vinifierat och har legat på fat i 12 månader innan buteljering och sedan tre månader på flaska. 85% sangiovese, 10% canaiolo, 5% trebbiano-malvasia.

2007 Chianti Classico “Il Palei”

Beskrivning
Från vinrankor som är minst 15 år gamla, odlade i Castelnuevo Berardenga. Vingårdarna ligger på cirka 400 meters höjd vilket ger svala, eleganta viner med kraft. En beundransvärd kombination. Ungdomligare och mer koncentrerad i stilen med något återhållen frukt. Har lagrats 12 månader på ekfat och tre månader på flaska. 90% sangiovese, 10% canaiolo.

2008 Chianti Classico Riserva

Beskrivning
Från vingårdarna i Castelnuevo Berardenga från de bästa rankorna och vingårdslägena i sydsluttning kommer denna Chianti Classico Riserva. Först macererades vinet i 20 dagar med skalet för att få ut så mycket godsaker som möjligt- Därefter har det legat 18 månader på nya ekfat. Ungdomligt, kraftig, bra tanniner. Ett vin att lägga ned i källaren ett tag. Massor med vin för pengarna!
Mat

2008 Chianti “Sorleone”

Beskrivning
Från höghöjdsvingårdar, samma vingårdsläge där man odlar frukten till Villa a Sestas Riserva, kommer frukten till Sorleone. Litet skördeuttag och speciellt utvalda druvor som plockas för hand. Vinet är en blandning av, gissar vi då de inte vill berätta, 90% sangiovese och 10% merlot och är en riktig fruktbomb. Men en fruktbomb med klass, elegans och struktur. Ett vin att njuta av i åratal framöver.
 
SV: Franska Vinlistan drar till Italien.

Ett rent reklaminlägg från min sida. Köp Paul Déthune. Det är en av mina absoluta favoritodlare och jag är riktigt glad att de äntligen fått någon i Sverige som är intresserad av att marknadsföra dem. Transparens är allt i vinbranschen som Martin på Caviste säger och visst har jag en inblandning i Paul Dethune, inte ekonomiskt, men jag har varit involverad i att hitta kanaler för deras försäljning i Sverige.

Så nu vet ni det när jag upprepar mig, köp Paul Déthune :) . Jag bara älskar deras BdN, vilken är ett av de viner jag hela tiden säger bör lagras, men det blir aldrig lagrat, iallafall inte i min källare, det tar helt enkelt slut allt för fort

Fick prova igenom de övriga på listan vid ett tidigare tillfälle. De som sticker ut baserat på min smakprofil är Villa a Sesta, 2007, Chianti Colli Aretini Ripatella som jag omedelbart gillade och Enzo Boglietti, 2009, Barolo Case Nere, bråkig, stökig barolo med mycket karaktär.. Även Bogliettis Barbera var mycket kompetent för de av oss som gillar druvan.

För de som gillar Nero d'Avola så är nog Feudo Maccari ett bra val. Koncentrationen var tydlig, så även balansen. Kan förstå att folk gillar den här typen av vin men för mig är det för kraftigt.. Blir lite Rhônevarning där för min del.

Men som sagt, missa inte Paul Déthune
 

hampus86

Medlem
SV: Franska Vinlistan drar till Italien.

Tyckte ditt inlägg var lite tvetydligt ang dina känslor för Paul Déthune, kan du ta det en gång till Anders? =)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Franska Vinlistan drar till Italien.

Anders Landström skrev:
Ett rent reklaminlägg från min sida. Köp Paul Déthune. Det är en av mina absoluta favoritodlare och jag är riktigt glad att de äntligen fått någon i Sverige som är intresserad av att marknadsföra dem. Transparens är allt i vinbranschen som Martin på Caviste säger och visst har jag en inblandning i Paul Dethune, inte ekonomiskt, men jag har varit involverad i att hitta kanaler för deras försäljning i Sverige.

Så nu vet ni det när jag upprepar mig, köp Paul Déthune :) . Jag bara älskar deras BdN, vilken är ett av de viner jag hela tiden säger bör lagras, men det blir aldrig lagrat, iallafall inte i min källare, det tar helt enkelt slut allt för fort

Fick prova igenom de övriga på listan vid ett tidigare tillfälle. De som sticker ut baserat på min smakprofil är Villa a Sesta, 2007, Chianti Colli Aretini Ripatella som jag omedelbart gillade och Enzo Boglietti, 2009, Barolo Case Nere, bråkig, stökig barolo med mycket karaktär.. Även Bogliettis Barbera var mycket kompetent för de av oss som gillar druvan.

För de som gillar Nero d'Avola så är nog Feudo Maccari ett bra val. Koncentrationen var tydlig, så även balansen. Kan förstå att folk gillar den här typen av vin men för mig är det för kraftigt.. Blir lite Rhônevarning där för min del.

Men som sagt, missa inte Paul Déthune

Innan jag läste ditt inlägg hade jag beställt två lådor
Paul Déthune BdB. Ibland är handen snabbare än tanken.
När jag först såg mailet från Jan i fredags så läste jag bara
rubriken "Italienska viner osv"och tänkte inte mer på det.
Italienskt rödtjut är ju inte riktigt vad jag brukar dricka och
efter att ha druckit Amarone en gång i mitt liv så blev jag
inte heller entusiastisk för att fortsätta att utveckla
bekantskapen. Kort sagt, jag kan ingenting om italienska
viner så jag läste inte mailet. Men av någon anledning
surfade jag in på Franska vinlistans website och såg att de
hade med Paul Déthune i den här kampanjen.
Paul Déthune Cuvée á l'Ancienne tillhör topp 5 av de
champagner, som jag har smakat. Och att jag köpte den
var att jag hade läst om det på det här forumet av nicket
"shorepower". En annan på topp 5 är Michel Arnoulds
Memoire de Vignes, som är en BdN, så jag har retat mig
länge på att jag inte beställde Déthunes BdN förra gången
Franska vinlistan hade den med i en kampanj.
Skyndade mig att beställa men så snart jag hade tryckt i
väg beställningen kom jag på att jag kanske skulle ha läst
lite mer om de andra vinerna också, det är ju kul med
omväxling och då kom jag på att jag kanske skulle ha tagit
en låda Cuvée Prestige också.
Men inte nog med det, fortsatt läsning om de italienska
vinerna fick mig att tänka på att jag faktiskt ska åka till
Toscana i sommar och det kanske vore idé att lära känna
vinerna därifrån i förväg så att jag har lite hum om vad jag
skall välja, så jag beställde en låda Cuvée Prestige och en
blandlåda Toscana också.
Kan väl aldrig vara fel?
 

Gurto

Medlem
SV: Franska Vinlistan drar till Italien.

Såg intressant ut. Är sugen på att utforska Sangiovese mer och källaren gapar tom på Chianti.

Sen kan jag inte alltid hålla tillbaka besserwissern inom mig: eken är slavonsk (Slavonien. Ligger i Kroatien), inte slovensk ...så, nu har jag fått det ur mig :)
 
SV: Franska Vinlistan drar till Italien.

Gurto skrev:
Sen kan jag inte alltid hålla tillbaka besserwissern inom mig: eken är slavonsk (Slavonien. Ligger i Kroatien), inte slovensk ...så, nu har jag fått det ur mig :)

finewines.se i ett nötskal :)
 

hampus86

Medlem
SV: Franska Vinlistan drar till Italien.

Vad fan ar tvetydlig, tvetydig ska det vara. Skyller pa det inneboende mongot i mig, han kommer ut ibland...
 
Toppen