Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Frantzén-Lindeberg

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Frantzén-Lindeberg öppnar i dagarna i Mistrals gamla lokaler, någonting som naturligtvis är väldigt roligt, speciellt som jag vet hur sugen Danne har varit på att öppna restaurang och har jobbat mot det länge nu.

Det finns en matnyttig tråd på allas hatforum flashback där man kan läsa lite mer: http://www.flashback.info/showthread.php?t=600198

Samt naturligtvis på grabbarnas egna hemsida och den nu för tiden obligatoriska bloggen:
http://www.frantzen-lindeberg.com/
http://frantzen-lindeberg.blogspot.com/

Jag vet att Danne gillar vin, dyra viner, så det ger ju visst hopp om vinpaketen. Men det ska bli intressant att se vad som händer med detta!

Vad tror ni, kommer det att bli en succé? Jag tycker iaf att menyerna ser väldigt intressanta ut!
 

Andreas L

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Hej Krug, låter aningen tillkrånglat, sådan här mat är ofta spännande men är den god? :-\ ;)
Jag är en enkel man som gillar två förrätter, varmrätt och ost. ;)
Det här med vin tycker jag ju också är himla spännande... :D

Får jag bjuda på ett glas Mazis-Chambertin 61 nån dag på Grappe för övrigt?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Frantzén-Lindeberg

Andreas L skrev:
Hej Krug, låter aningen tillkrånglat, sådan här mat är ofta spännande men är den god? :-\ ;)
Jag är en enkel man som gillar två förrätter, varmrätt och ost. ;)
Det här med vin tycker jag ju också är himla spännande... :D

Får jag bjuda på ett glas Mazis-Chambertin 61 nån dag på Grappe för övrigt?

Det är klart att du tycker så, du har ju övergett den sanna kockläran och blivit fullfjädrad vinnörd ;)

Nej, skämt åsido, visst kan det vara tillkrånglat och lite småunderligt, men jag fullkomligt älskar att de brinner så passionerat för sin mat och sina grejer, det tråkiga är ju att det är en sådan otroligt nischad marknad för den här typen av restauranger så man måste fråga sig om kundunderlaget verkligen finns att få tag på i Stockholm. Jag hoppas verkligen att de lyckas, det gör jag! Och jag ska dit och äta, men... Det är lite få sittplatser och om du ska ha ett gäng sitta och käka 20rättersmenyn som kostar 1200 spänn, och sen ett vinpaket som kanske går på lika mycket 2400 spänn plus kaffe och avec per person som totalt sitter och käkar i 6 timmar? Kan det verkligen vara deg i det?

Och naturligtvis får du gärna bjuda på ett glas! I februari kanske, jag har ju en sån där trist smutsgrå månad (provade Salon 1976 mgn igår, kunde inte säga nej...).
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Har faktiskt inte särskilt stor erfarenhet av "molekylärkemiköket", försökt ett par ggr att komma in på El Bulli men som för 99,99% av världens befolkning gick jag bet, så jag får väl prova med nåt annat, kanske detta.

Som sagt är den stora frågan om det verkligen är gott det där. Kan rödbetor som smakar svarta vinbär och bränt hö och allt annat man hört om verkligen trumfa den goda, politiskt inkorrekta bressekycklingen i gräddsås jag avnjöt på Paul Bocuse, eller den lite mer "trendiga" ankan i mangosås som serverades på avsomnade Lucas-Carton i Paris?

Skall dock bli kul med en recension av etablissemanget. Jag har vänner som t.ex. prisar maten på Esperanto medan andra tycker det är plottrigt och bara en fest för ögat.

Själv framhåller jag inget av köken men tycker onekligen det är trevligt att det finns en mångfald av såväl traditionellt som experimentellt kök och känner inget behov av att sabla ner t.ex. Edsbacka för att spela trendputte. Maten hos Lingström är fortfarande bland det bästa man kan käka i Sverige, trenderna till trots.
 

Krug88

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Måste säga att Esperanto var en stor besvikelse när vi var där för ett halvår sedan.
En rätt var fantastisk medans 7 inte höll måttet.
Har för övrigt samma åsikt om Operakällaren, ett par rätter lever upp till stjärnan och resten var bara mediokra.
 

pingus95

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Besökte invigningen i onsdags. Lokalen är väldigt trevlig och vinlistan kvalitativ. Siktar på besök under våren.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Frantzén-Lindeberg

pingus95 skrev:
Besökte invigningen i onsdags. Lokalen är väldigt trevlig och vinlistan kvalitativ. Siktar på besök under våren.

Tjena Pingus, och välkommen hit!

Kan du komma med lite kommentarer om vinlistan, käket osv? Vi är ett gäng jäkligt nyfikna typer som sitter här!

mvh

Krug
 

Konjären

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Jag är helt för att Sverige begåvas med experiementellt kök i den stilen, och hoppas verkligen få chans att pröva under våren. Utan pionjärerna så blir vardagen snabbt enahanda; utan innovatörer och banbrytare får vi alla äta rotmos i grå flanelloverall livet ut; utan D&G inget H&M, liksom. Sen om det är gott är en annan sak...

Lucas Carton kunde f ö servera rasande trevlig blodduva i kanel tillsammans med Ch Palmer-81 en gång i tiden...
 

Jos

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Jag bokade precis bord och undrar om det är någon som varit där och käkat som också kanske vill berätta lite hur det var?

Har ni planer på att gå dit och käka förresten så tror jag det är dags att boka nu.. Hörde från säker källa att 1 eller 2 stjärnor är klara men inte officiella.
 

Elvis

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Jos skrev:
Jag bokade precis bord och undrar om det är någon som varit där och käkat som också kanske vill berätta lite hur det var?

Jag var där tidigt i höstas med min fästmö och vi blev väldigt imponerade. Det är en upplevelse utöver det vanliga. Väldigt experimentellt med glädje och humor. Personalen bryr sig verkligen om vad man tycker om varje rätt -- vi hörde servitören ordagrant berätta för kocken exakt vad vi hade sagt. Jag går fortfarande och tänker på vissa av deras rätter, bland annat ostbrickan och godiset. Deras hemgjorda käck skulle jag gärna äta igen!

Konceptet att man får en frukostpåse med sig när man går tycker jag är helt underbart. Det förlängde verkligen upplevelsen att dagen efter sitta och äta deras goda bröd, marmelad och müsli.

Jos skrev:
Hörde från säker källa att 1 eller 2 stjärnor är klara men inte officiella.

Kan man få mer än en stjärna åt gången? Jag tror att man bara kan få en stjärna första året och sedan höjas max ett steg per år.

För mig är det tveklöst så att både Frantzén-Lindeberg och Mathias Dahlgren förtjänar två stjärnor.
 

Jos

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Elvis skrev:
Kan man få mer än en stjärna åt gången? Jag tror att man bara kan få en stjärna första året och sedan höjas max ett steg per år.
Precis vad jag sa också när jag hörde det.. Tror nog att det bara går att få en åt gången.


Kul att du var nöjd, ser fram emot att käka där!
 

ae

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Är också sjukt sugen att äta där. Ser fram mot dina intryck efteråt.

Visste dock inte om en ev begränsning. Kollade hemsidan och hittade givetvis inga kriterier el liknande. Har dock för mig att någon baskisk sylta (typ Mugaritz) fick 2 stjärnor på studs.

Dahlgren erhöll ju en stjärna och en rising star förra året. Var lite förvånad över att det inte blev 2. Ligger verkligen en nivå över de flesta andra resturanger i sthlm med 1 stjärna.
 

Jos

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Käkade på Frantzén/Lindeberg igår. Riktigt bra och innovativt utan att bli fånigt eller märkligt. "Tour de France" med ostar ackompanjerade av Ulf Elving som kommentator från mp3-spelaren på bordet var nytt. Trevlig gest med frukostbrödet samt musli och marmelad i påse att ta med hem. Vinpaketet var också bra. Två Chenin Blanc från Loire, bordsvin från Henri Bonneau, svartvinbärsöl samt tryffel- och buljonginfusion(!) var både annorlunda och kul.
 

ae

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Jos skrev:
Käkade på Frantzén/Lindeberg igår. Riktigt bra och innovativt utan att bli fånigt eller märkligt. "Tour de France" med ostar ackompanjerade av Ulf Elving som kommentator från mp3-spelaren på bordet var nytt. Trevlig gest med frukostbrödet samt musli och marmelad i påse att ta med hem. Vinpaketet var också bra. Två Chenin Blanc från Loire, bordsvin från Henri Bonneau, svartvinbärsöl samt tryffel- och buljonginfusion(!) var både annorlunda och kul.

Hur funkar egentligen deras menyer? På hemsidan får man intrycket att alla i sällskapet kan välja varsin utformning på menyn. Är det så i verkligheten också?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Så här på söndagsmorgonen surfade jag in på deras sajt och såg till min glädje att Jon jobbar där. Har saknat honom på Pontus bts, går sällan dit sedan Jon slutade då det blev ett stort fall i utbud, service och kunskap.
Men på F-L finns väl ingen bar så jag kan fortsätta få vägledning av Jon, eller?

Såg även de har en medlemscoctailbar men man måste ha inbjudan för att bli medlem - är det ngn här som är medlem och kan berätta vad den innebär?
 

Jos

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

ae skrev:
Hur funkar egentligen deras menyer? På hemsidan får man intrycket att alla i sällskapet kan välja varsin utformning på menyn. Är det så i verkligheten också?

De har vita menyer, grymt spännande! Köket har alltså "carte blanc" vilket innebär att du får snällt äta vad som serveras.. :p

Man väljer bara 6, 8 eller 10 serveringar. Jag tog 8 med tillhörande vinpaket vilket var allldeles lagom. Kom precis att tänka på deras 72 timmars vakumpocherade kalvhögrev nu.. mmm...
 

SUPRA

Bäst
SV: Frantzén-Lindeberg

Jag har bokat bord där nån gång i Maj.

Får de nån stjärna tror ni?
 

ae

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Jos skrev:
De har vita menyer, grymt spännande! Köket har alltså "carte blanc" vilket innebär att du får snällt äta vad som serveras.. :p

Man väljer bara 6, 8 eller 10 serveringar. Jag tog 8 med tillhörande vinpaket vilket var allldeles lagom. Kom precis att tänka på deras 72 timmars vakumpocherade kalvhögrev nu.. mmm...

det var som jag trodde innan jag kollade hemsidan. tack!
 
Toppen