Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fukt i vinskåp - Time to Panic?

matage

Medlem
Jag har ett äldre (blocketfynd) NorCave vinskåp stående i lägenheten och nu när jag började leta efter en flaska inser jag att bakväggen har en hel del kondens på sig. Tillräckligt för att bilda droppar om man stryker över den med fingret och jag såg iallafall en flaska där etiketten var lite på glid.

Skåpet står i ett hörn med ca 5cm tillgodo mot väggarna. Kylslingorna på baksidan skåpet är dock duktigt varma.

Nu är det ju inte galet varmt i Stockholm, men luftfuktigheten är å andra sidan inte allt leka med. Funderar på om jag behöver flytta ut skåpet från väggen eller om det behöver fyllas kylmedium i systemet (gör man det på konsumentprylar?).

Är det dags att få panik eller ska jag ge mig till tåls och se om det förändras?
Kanske bara slänga in en torrboll i skåpet ett tag?

//M
 

sunqan

Vinös
SV: Fukt i vinskåp - Time to Panic?

självklart blir det kondens i kylen om den inte har en inbyggd fuktreglering. :eek:
ju kallare luften blir, desto mindre mängd vattenånga kan den innehålla innan den mättas, och när luften är mättad kondenseras vattenångan på den kallaste ytan...
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
SV: Fukt i vinskåp - Time to Panic?

Jo så mycket minns tillochmed jag från gymnasiefysiken ;)
(just fuktreglering har jag labbat en del med som cigarr-intresserad)

Jag kan dock inte minnas att jag under de två-tre år jag haft den har upplevt den här nivån av kondens skåpet och definitivt inte sett lösa etiketter. Nu har ju iofs just den flaskan i fråga varit med sen början i skåpet.

Frågan är mer om jag ska vara orolig för lagringskvaliteten...
 

sunqan

Vinös
Inte pga fukten i sig, men håll koll på pollenprognoserna (mögelsporer).

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Toppen